Zlíchovská výtopna je, zdá se, zachráněna. Stane se kulturní památkou?

Další fotky

Rada Prahy 5 minulý týden projednala a schválila záměr odkupu pozemku, na kterém stojí Výtopna Zlíchov, v níž pracuje stejnojmenný spolek.

„Činíme tak, protože podporujeme zachování Výtopny Zlíchov a spolku ve stávajících prostorách,“ uvedl zástupce starosty Lukáš Herold a dodal: „Výtopna je s ohledem na své umístění v ohrožení v souvislosti s plánovanou výstavbou Radlické radiály, ale my jednáme s magistrátem, aby se při výstavbě radiály našlo řešení, které Výtopnu zachová. A takové řešení rozhodně je.“
Pozemek je nyní ve vlastnictví Českých drah, které mají se spolkem uzavřenou běžnou smlouvu o pronájmu.

Zlíchovská výtopna zapadá do unikátního souboru technických památek na území Prahy 5. Proto radnice zahájila jednání, jehož výsledkem by mělo být zachování činnosti spolku ve stávajících prostorách.

Nostalgie starých časů na kolejích. Mašiny najdete ve výtopně

Na návrh Národního technického muzea probíhá řízení o prohlášení objektu Výtopny Zlíchov za kulturní památku. Městská část tento návrh podporuje a uvažuje o propojení výtopny s nevyužívanými plochami bývalého Hlubočepského nádraží po zrušení původního kolejiště. „Máme vizi dát tyto pozemky k dispozici výtopně, která by mohla rozšířit svou činnost. Železnice ke Smíchovu a tím k Praze 5 neodmyslitelně patří,“ uvedl radní Prahy 5 Tomáš Homola.

Spolek Výtopna Zlíchov byl založen v roce 1999 a na zmíněném pozemku v prostorách bývalé výtopny na nádraží Praha – Smíchov provozuje a renovuje historické parní a motorové lokomotivy, osobní a nákladní železniční vozy. Za více než 19 let se podařilo zachránit, zrenovovat a zprovoznit několik parních a motorových lokomotiv, osobních a nákladních vozů a unikátní parní válec Mamut.
„Provozujeme veřejné parní vlaky a vlaky na objednávku, které si získaly oblibu jako firemní, narozeninové nebo svatební vlaky. Tyto vlaky zpravidla směřují na Křivoklát, Karlštejn nebo po Pražském semmeringu či Posázavském pacifiku. V následujících letech bychom rádi uvedli do provozu motorovou lokomotivu T444.0078 (Karkulka) a parní lokomotivu 313.901 (Marcelka),“ spolek aktuálně hlásí na svých stránkách.

Jaké lokomotivy ve výtopně naleznete?

Parní lokomotiva 213.902 – BéeSka, je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv, vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp.

Parní lokomotiva 317.903 – Škodovka, dvojčitá tříspřežní tendrovka na sytou páru. Zástupce lokomotivní typové řady 1435 CS 500, které vyráběla plzeňská Škodovka podle německé dokumentace. Vyrobena byla v roce 1950 a sloužila na vlečce v Plzni. V 60. letech byla prodána Chemickým závodům v Sokolově.

Kanibalové. Nejbrutálnější filmový dokument, který nebyl dokumentem

Parní lokomotiva 327.904 – Šestistovka, dvojčitá tříspřežní tendrovka na přehřátou páru. Lokomotivu si objednaly dne 18. května 1954 Chemické závody Sokolov u lokomotivky ČKD Sokolovo v Praze za 407 417 Kčs. Z pravidelného provozu byla odstavena roku 1979.

Motorová lokomotiva T211.0741 / 700 741 – Vilém, ta reprezentuje nejnižší výkonovou kategorii motorových lokomotiv z ČKD. Hlavní oblastí použití je doprava v průmyslových závodech a posun v malých železničních stanicích, kde není možné ve větší míře provádět opravy a údržby lokomotiv. Jednoduchá obsluha, nenáročná údržba a dobré trakční vlastnosti předurčily tento pro velkou sériovou výrobu. Od roku 1957 do 1962 bylo vyrobeno 835 lokomotiv, které si objednaly ČSD, průmyslové podniky v ČSR (a pak ČSSR), ale byly exportovány též do Egypta, Iráku, Indie, Číny, Albánie, SSSR a dalších zemí.

Marie Antoinetta. Jaký osud potkal marnotratnou dceru Marie Terezie?

A další a další lokomotivy se jmény jako Prasátko, Plaváček, Helmut, Rosnička, Dunihlav nebo Humberto.

O víkendu se pojede na Mořinu

„O víkendu 13. a 14. října ožije vlečka na Mořinu provozem parních vlaků s lokomotivami 213.902, 313.902 IMC Plzeň a EP1000 NTM/ČD. Vlaky budou výchozí ze stanice SŽDC Nučice a dále pojedou přes Hořelice a Kuchař až na Mořinu, kde bude připravena výstava parních a motorových lokomotiv. Zároveň bude otevřena štola na Malou Ameriku. Zpáteční jízdné dospělý 100 Kč, děti do 15 let 50 Kč, děti do 6 let 20 Kč,“ pozvaly nás nakonec stránky výtopny a společnosti ZABABA.

FOTO: Výtopna Zlíchov

Výtopna Zlíchov - 1 pater boemusVýtopna Zlíchov - 2 ipetkaVýtopna Zlíchov - 3 prague.euVýtopna Zlíchov - 4 pragueeuVýtopna Zlíchov - 5 radlická radiála
Další fotky
Výtopna Zlíchov - 6 0-let-KND-13.-14.-10.-2018Výtopna Zlíchov - 0 ipetka+
Včera, 12:40
Neznámý vandal poničil v noci z neděle na pondělí výstavu připomínající justiční vraždu Milady Horákové...
8.8.2020
Novorenesanční restaurace Bohemia, původně Petzoldův plzeňský restaurant z roku 1891, která léta chátrala, se rekonstruuje....
7.8.2020
Komerční článek
Momentálně nabízíme: BYTY Nabízíme byty v moderních bytových domech, vysokého standardu a urbanistickou funkcí. Projekty...
7.8.2020
Uvidíte nejmodernější a největší technickou knihovnu v České republice. Prohlídky se konají od poloviny července...
Zdeněk Hořánek
6.8.2020
Společnost SNEO, kterou vlastní městská část a která má na starost správu městského majetku, má...
6.8.2020
Radní hlavní města Prahy a někteří pracovníci ROPIDu a DPP se snaží prezentovat, jak mají...
6.8.2020
No v Troji, pochopitelně! Nikoli však v zoologické, nejde o opičky ani jiné zástupce říše...
5.8.2020
Po jedenácté letos odstartovaly na Kulaťáku oblíbené trhy. Letošní sezónu, tak jako život nás všech,...
5.8.2020
Lodní dopravě na území Prahy 5 slouží plavební komora mezi Janáčkovým nábřežím a Dětským ostrovem....
4.8.2020
Park Santoška se nabízí k oddechu, příjemným procházkám i krásným výhledům na Prahu. Díky rekonstrukci...
4.8.2020
Hrnčířské trhy v Berouně se kvůli koronaviru neuskuteční ani na podzim. Pořadatelé se snažili s...
Reklama