Před 112 lety uskutečnil v Pardubicích Jan Kašpar svůj první veřejný vzlet

19.6.2022
Jaroslav Svoboda

Jan Kašpar byl největším průkopníkem české aviatiky. Je také asi nejznámější první český letecký konstruktér a pilot, který se proslavil především svými dálkovými lety. Ten nejzásadnější provedl přesně před 110 lety.

Narodil se 20. května 1883 v Pardubicích do zámožné rodiny – otec provozoval známý hotel Veselka. Mladý Jan se už od dětství zajímal o techniku, už v roce 1900 měl svůj vlastní motocykl. A protože ho technika nepustila ani v pozdějších letech, rozhodl se studovat strojní inženýrství na České vysoké škole technické v Praze, kterou v roce 1907 zdárně ukončil. Absolvoval potom ještě jeden semestr vyšší automobilové školy v Německu. Od roku 1908 zde získával i pracovní zkušenosti, mimo jiné jezdil automobilové závody nebo třeba brázdil hladiny na motorovém člunu. Právě v té době se začal velmi intenzivně zajímat o letectví.

Když se vrátil zpět do Čech, začal pracovat v mladoboleslavské automobilce, tehdy ještě Laurin & Klement. Nezůstal tam však dlouho a vrátil se do rodných Pardubic, kde se s bratrancem Ing. Evženem Čihákem věnoval konstrukci letadel

Pražské Kongresové centrum slaví 40 let! Jaká je historie této známé budovy?

Prvním Kašparovým letadlem byl po vzoru letadla francouzského konstruktéra Lathama jednoplošník. V té době (25. července 1909) už přeletěl Francout Louis Bleriot Lamanšský průliv. Kašpar své letadlo nakonec dokončil, ovšem mělo jednu zásadní vadu – nelétalo. Rozhodl se tedy odcestovat do Francie a odkoupit jedno letadlo Blériot XI, které poté vybavil vlastním motorem.

První úspěšný let provedl 16. dubna 1910, kdy uletěl dva kilometry. Následovaly další pokusy, které předvedl na veřejných vystoupení. Například 19. června 1910 se uskutečnil jeho první veřejný vzlet v Pardubicích, létal ale i v Hradci Králové, Olomouci, Praze a v dalších městech.

Koncem roku 1910 už vlastnil letadla tři, dva Blérioty a jednu kopii, kterou postavil se svým kolegou, truhlářem Františkem Novotným. V roce 1911 pak vzlétl s nově postaveným letadlem, se kterým plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách. Nejdřív si 30. dubna t.r. zkusil orientaci při letu na trati Pardubice – Chrudim a zpět. Tento let trval 24 minut a 23 sekund a pilot se při něm vznesl do výšky 400 metrů. V ten samý den pak vyzkoušel první let s cestujícím, kterým se stal už zmíněný Ing. Evžen Čihák.

Den D

Jeho nejslavnější let přišel na pořad dne v sobotu 13. května 1911. Vzdálenost 121 km z Pardubic do Velké Chuchle, urazil za 92 minut, a to ve výšce 800 metrů. Z Pardubic odstartoval časně, v 6:15 se vznesl do vzduchu, pokračoval nad Přelouč, Kolín, Prahu, aby v 7:47 přistál v Chuchli.

Zanedlouho však pokořil další metu, a to svým slavným dálkovým přeletem s cestujícím na trase Mělník – Chuchle, kterou zdolal za 41 minut a 55 sekund. Oním cestujícím byl redaktor Národní politiky Jaroslav Kalva.

Případ Babice aneb Podle čeho vznikl jeden z dílů majora Zemana

Zřítil se, i přesto šel ale dál

Při jednom ze svých dalších letů už ale tolik štěstí neměl a se svým strojem se zřítil. Tuto nehodu však přežil a i nadále provozoval leteckou školu. Ovšem, po smrti svého otce, který byl také velkým příznivcem aviatiky, létání na čas pověsil na hřebík a věnoval se správě rodinného majetku. Definitivním koncem pro něj byla první světová válka. Narukoval a byl přidělen jako technik leteckému útvaru. Po válce už se k letectví nevrátil, pokoušel se obchodovat se dřevem. To se mu však příliš nedařilo a upadl do dluhů.

Hrdina české aviatiky umírá v chudobě 2. března 1927, kdy se zřejmě i pod vlivem duševní choroby, otrávil benzinovými výpary ve své kanceláři. Místo věčného odpočinku má na pardubickém hřbitově.


Témata:

Nepřehlédněte