Před 110 lety uskutečnil Jan Kašpar svůj první dálkový let. Jeho život byl ale jako na houpačce

13.5.2021
Jaroslav Svoboda

Narodil se 20. května 1883 v Pardubicích do zámožné rodiny – otec provozoval známý hotel Veselka. Mladý Jan se už od dětství zajímal o techniku, už v roce 1900 měl svůj vlastní motocykl. A protože ho technika nepustila ani v pozdějších letech, rozhodl se studovat strojní inženýrství na České vysoké škole technické v Praze, kterou v roce 1907 zdárně ukončil. Absolvoval potom ještě jeden semestr vyšší automobilové školy v Německu. Od roku 1908 zde získával i pracovní zkušenosti, mimo jiné jezdil automobilové závody nebo třeba brázdil hladiny na motorovém člunu. Právě v té době se začal velmi intenzivně zajímat o letectví.

Když se vrátil zpět do Čech, začal pracovat v mladoboleslavské automobilce, tehdy ještě Laurin & Klement. Nezůstal tam však dlouho a vrátil se do rodných Pardubic, kde se s bratrancem Ing. Evženem Čihákem věnoval konstrukci letadel

Pražské Kongresové centrum slaví 40 let! Jaká je historie této známé budovy?

Prvním Kašparovým letadlem byl po vzoru letadla francouzského konstruktéra Lathama jednoplošník. V té době (25. července 1909) už přeletěl Francout Louis Bleriot Lamanšský průliv. Kašpar své letadlo nakonec dokončil, ovšem mělo jednu zásadní vadu – nelétalo. Rozhodl se tedy odcestovat do Francie a odkoupit jedno letadlo Blériot XI, které poté vybavil vlastním motorem.

První úspěšný let provedl 16. dubna 1910, kdy uletěl dva kilometry. Následovaly další pokusy, které předvedl na veřejných vystoupení v Pardubicích, Hradci Králové, Olomouci, Praze a v dalších městech.

Koncem roku 1910 už vlastnil letadla tři, dva Blérioty a jednu kopii, kterou postavil se svým kolegou, truhlářem Františkem Novotným. V roce 1911 pak vzlétl s nově postaveným letadlem, se kterým plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách. Nejdřív si 30. dubna t.r. zkusil orientaci při letu na trati Pardubice – Chrudim a zpět. Tento let trval 24 minut a 23 sekund a pilot se při něm vznesl do výšky 400 metrů. V ten samý den pak vyzkoušel první let s cestujícím, kterým se stal už zmíněný Ing. Evžen Čihák.

Nedbal se málem nevešel do letadla, museli vypustit i nádrž

Den D

Jeho nejslavnější let přišel na pořad dne v sobotu 13. května 1911. Vzdálenost 121 km z Pardubic do Velké Chuchle, urazil za 92 minut, a to ve výšce 800 metrů. Z Pardubic odstartoval časně, v 6:15 se vznesl do vzduchu, pokračoval nad Přelouč, Kolín, Prahu, aby v 7:47 přistál v Chuchli.

Zanedlouho však pokořil další metu, a to svým slavným dálkovým přeletem s cestujícím na trase Mělník – Chuchle, kterou zdolal za 41 minut a 55 sekund. Oním cestujícím byl redaktor Národní politiky Jaroslav Kalva.

Případ Babice aneb Podle čeho vznikl jeden z dílů majora Zemana

Zřítil se, i přesto šel ale dál

Při jednom ze svých dalších letů už ale tolik štěstí neměl a se svým strojem se zřítil. Tuto nehodu však přežil a i nadále provozoval leteckou školu. Ovšem, po smrti svého otce, který byl také velkým příznivcem aviatiky, létání na čas pověsil na hřebík a věnoval se správě rodinného majetku. Definitivním koncem pro něj byla první světová válka. Narukoval a byl přidělen jako technik leteckému útvaru. Po válce už se k letectví nevrátil, pokoušel se obchodovat se dřevem. To se mu však příliš nedařilo a upadl do dluhů.

Hrdina české aviatiky umírá v chudobě 2. března 1927, kdy se zřejmě i pod vlivem duševní choroby, otrávil benzinovými výpary ve své kanceláři. Místo věčného odpočinku má na pardubickém hřbitově.



Nepřehlédněte