Před 97 lety poprvé vzlétla vzducholoď Los Angeles. Loď, která na rozdíl od jiných nehavarovala

27.8.2021
Jaroslav Svoboda

Vzducholoď s označením LZ 126 byla vyrobena v roce 1924 v Německu, po dodání do Spojených států byla přejmenována na ZR-3 „USS Los Angeles“. Byla patrně tou nejúspěšnější americkou vzducholodí vůbec. Její výroba se dá považovat za diplomatický úspěch Hugo Eckenera, který stavbu lodi americké vládě nabídl (v rámci válečných reparací), ačkoliv jak Anglie, tak Francie byly proti. Německo totiž mělo po prohrané válce stavbu vzducholodí zakázanou a muselo dokonce rozebrat všechny již postavené vzducholodě v hangárech.

Když byly Kobylisy v roce 1922 připojeny k Praze, vnímal to první předseda KSČ jako zánik demokracie

Vzducholoď LZ 126 poprvé vzlétla 27. srpna 1924. Do USA pak zamířila 13. října t.r. Odstartovala hned z rána a letu velel sám Hugo Eckener. Na cestě ji ale potkala řada nesnází, nejprve mířila k Azorským ostrovům, ovšem narazila na silný protivítr, díky kterému hrozilo vyčerpání paliva ještě před dosažením amerických břehů. Z USA už dokonce vyrazily záchranné lodě. Díky správnému velení Eckenera se však problémy podařilo zažehnat a loď dorazila na letiště do New Yorku 15. října v 9:52 hodin ráno.

Hélium místo vodíku

V USA však byl takřka okamžitě z lodi vypuštěn nebezpečný vodík, se kterým loď vykonala cestu přes Atlantik, který byl nahrazen bezpečnějším héliem. To ale bylo v té době vzácným plynem a jeho nedostatek vyřešili Američané tak, že jej zkrátka vzali z jiné vzducholodi.

Prvním českým pilotem byl překvapivě taneční mistr, zemřel před 111 lety

Americké námořnictvo používalo novou vzducholoď jako cvičnou. Mezi letci byla také velmi oblíbená, protože díky svému původnímu civilnímu určení jim poskytovala nezvykle komfortní podmínky. Sloužila také k testům startů a přistání letadel, při této příležitosti se cvičll třeba dvoumístný dvouplošník Consolidated N2Y-1.

V roce 1930 pak byla vzducholoď využita k pokusu  vypuštění kluzáku, který by při přistávání vzducholodi mohl dopravit na zem školeného důstojníka, který by řídil přistávací čety na zemi. Ačkoliv tento experiment, stejně jako další zkoušky, dopadl dobře, k použití v běžném provozu nakonec nikdy nedošlo.

Vzducholoď byla nakonec vyřazena z provozu v roce 1939, rozebrána pak o rok později, což s sebou nese zajímavou informaci, uvědomíme-li si, že rovněž 27. srpna 1939 už vzlétl první proudový letoun.

Zdroj: Karel Vrchovecký, Lehčí než vzduch, Panorama, 1979



Nepřehlédněte