Rekonstrukce křižovatky na Janáčkově nábřeží a Jiráskově mostu v Městské části Praha 5 je po měsíci hotová. Křižovatka byla při přestavbě doplněna v předpolí Jiráskova mostu o tři přechody pro chodce, které tam dosud chyběly. Některé přechody jsou nově kratší a nový povrch dostaly i chodníky.
Nový přechod ve směru z Jiráskova mostu byl postaven jako sdružený pro chodce i cyklisty. Takto byl upraven i v jižní části křižovatky mezi hotelem Riverside Prague a chodníkem podél nábřeží. Severně od hotelu byla vytažena nároží křižovatka a zkrácena délka přechodu mezi hotelem a Dienzenhoferovými sady. Nové řešení si pochvalovala i středočeská hejtmanka Petra Pecková jejíž úřad má sídlo naproti sadu a dochází do něj na 750 úředníků denně. „Jsem nesmírně potěšena, že všichni chodci, ale i občané se zdravotním postižením, budou mít například při cestě na úřad nový a lépe zabezpečený přechod. I já jsem se na čas kvůli úrazu na lyžích a následné operaci stala uživatelkou invalidního vozíku a věřte mi, že není úplně jednoduché plánovat cesty tak, aby pro vás byly, pokud možno, alespoň trochu komfortní. Palec nahoru pro tento i další projekty,“ říká hejtmanka Pecková (STAN). Nový přechod byl vybudován i mezi ostrůvkem oddělujícím výjezd a nájezd na Jiráskův most. Jižně od tohoto přechodu byla vytvořena plocha pro nájezd cyklistů mimo cestu.
Bez potíží
Rychlost, s jakou byly práce provedeny, si pochvaluje městská část stejně jako dopad na dopravní situaci. „Těší mě, že dopravní omezení, stejně jako v případě mnohem náročnější rekonstrukce kolejí na Malé Straně, nevyvolala komplikace v dopravě. Technická správa komunikací věnovala dostatečnou pozornost koordinaci staveb i informovanosti o vyvolaných omezeních. Věřím, že stejně úspěšně projdeme i letošní kritickou etapou rekonstrukce Barrandovského mostu,“ uvedl místostarosta Prahy 5 s gescí dopravy Milan Kryl (Piráti). Technická správa komunikací plánuje začátek letošní fáze oprav mostu na 15. května. Práce potrvají 92 dní, tedy do 14. srpna. Opravy zahrnují práce na severní straně mostu ve směru do Braníku a na barrandovské rampě z ulice K Barrandovu.
Na přechodech byly zřízeny bezbariérové rampy s nášlapem obrubníku. Doplněné jsou i varovné a signální pásy, které jsou provedeny z kostek ze stejného přírodního kamene jako dlažba nebo z materiálu polymer-betonu s upraveným povrchem pro nevidomé. Signální i varovný pás je vyskládán ve stejném vzoru a barevnosti jako navazující mozaiková dlažba. „Pokračujeme v proměnách veřejného prostoru tak, aby byl přívětivý k chodcům i lidem s pohybovým omezením. Pěší doprava je totiž také doprava. Hned za veřejnou dopravou je to navíc nejvyužívanější způsob dopravy po městě. Lidé tak mají právo chodit po povrchu v ulicích a nemuset překonávat cesty jen přes podchody nebo podjezdy. Proto budeme i nadále vytvářet takový veřejný prostor, který má lidský rozměr a je pohodlně průchozí,” řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
V celém opravovaném úseku zůstal asfaltový povrch cesty, upraveny nebo vyměněny byly kamenné obruby a přestavěly se navazující chodníky, které jsou převážně z kamenné mozaiky. V severní části křižovatky do ulice Janáčkovo nábřeží vznikla nově vytažená nároží s doplněným přechodem pro chodce. Podle mluvčí Technické správy komunikací Barbory Liškové úpravy stály zhruba 15 milionů korun.
Zdroj: Technická správa komunikací, MČ Praha 5