Nebezpečný přechod vedení města nezajímá, semafor je o kus dál

U příbramského Kauflandu byla v září letošního roku na přechodu pro chodce zraněna žena. Silnice je v majetku ŘSD, město proto zvýšení bezpečnosti chodců na místě nezajímá. Senioři s nákupem si mohou dojít na přechod se semaforem o pár desítek metrů dál.

„Dne 19. září došlo v dopoledních hodinách ke střetu chodce a osobního vozidla v Husově ulici v Příbrami. Šestasedmdesátiletý řidič jedoucí od ulice Evropská narazil do 51leté ženy, která šla po vyznačeném přechodu pro chodce ve směru od obchodního domu. Sanitka následně chodkyni převezla do nemocnice s poraněním lehčího charakteru,“ informovala mluvčí příbramské Policie ČR Monika Schindlová. Podle informací policie se v Příbrami letos stalo už pět nehod, u kterých byl na vině chodec.

Nehoda se stala na frekventované silnici u příbramského Kauflandu, kam chodí nakupovat lidé z okolí. Redakce se proto zeptala na radnici, jestli město uvažuje o zvýšení bezpečnosti chodců na přechodu ulice Husova směrem k obchodnímu domu. Případně zda je v plánu výstavba semaforů, kruhového objezdu nebo jiného prvku, který by zvýšil bezpečnost chodců v místě.

„Ulice Husova je silnicí 1. třídy, tudíž v majetku státu a správě ŘSD. Přechod je v této ulici osazen ‚ostrůvky‘ a nastříkán zpomalovacím nástřikem,“ odpověděla za příbramskou radnici mluvčí Eva Švehlová a dodala, „o několik desítek metrů dále je přechod se semafory.“

Krom možnosti zvýšení bezpečnosti pro chodce v daném místě jsme se zajímali i o existenci koncepce, která by tyto rizikové úseky definovala a řešila. „Pokud jde o koncepci, zde město pracuje stále na zvyšování bezpečnosti i ve spolupráci s policií,“ uvedla mluvčí Švehlová.

Míst, kde by měli chodci v Příbrami dbát zvýšené opatrnosti, je však více. O příliš rychlém semaforu pro chodce umístěném na frekventované křižovatce ulic Žežická a Politických vězňů jsme na podnět čtenáře Našeho REGIONU už radnici upozornili.

„Možná by bylo dobré, kdyby někdo, kdo má na starosti semafory, udělal i revizi těchto míst i s ohledem na bezpečnost chodců, načasování semaforu, například když jde maminka s dítětem a třeba i s kočárkem. To, že se rozsvítí na semaforu pro chodce zelená na pět deset vteřin, moc klidu chodci  do přecházení asi nedá. Nemluvím o starších a nemohoucích lidech,“ popsal situaci na místě čtenář a dodal, „vím, o čem mluvím, protože tu křižovatku znám a ne jednou se mně, ale i jiným lidem stalo, že nás auto málem sejmulo. Zastavilo na poslední chvíli.“

S úpravou intervalu pro přechod chodců, tak aby ho bez problémů mohli přejít starší s nákupem, ale ani tam úřady nepočítají.

Policie připomíná povinnosti chodců a řidičů u přechodu

Řidiči se musí neustále plně věnovat řízení a sledovat situaci v provozu (chodníky jsou také komunikace, a proto by měli motoristé sledovat i chování chodců na chodníku). Dále řidiči musí umožnit chodci, který je na přechodu nebo ho zřejmě hodlá užít, bezpečně vozovku přejít, nijak ho nesmí ohrozit či omezit. Proto se musí přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohli vozidlo zastavit. Sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li před přechodem, tak pak musí učinit totéž nejen řidiči dalších aut jedoucích stejným směrem, ale i řidiči protijedoucích vozidel. Na přechodech pro chodce a bezprostředně před nimi se nesmějí předjíždět. Motoristé také nesmějí ohrozit chodce přecházející pozemní komunikaci, na kterou odbočují. Rychlost jízdy v obci je obecnou úpravou stanovena na maximálně 50 km/hod, to však neznamená, že se všude může jezdit touto rychlostí. Řidič musí rychlost jízdy přizpůsobit svým schopnostem, vlastnostem automobilu a nákladu, stavu komunikace, povětrnostním podmínkám a dalším okolnostem, které je možné předvídat. Motorista smí jet pouze takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.

Chodci se před vstupem na vozovku musí přesvědčit, jestli ji mohou bezpečně přejít, aniž by ohrozili sebe či ostatní účastníky silničního provozu. Musí brát ohled na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel, to znamená, že musí odhadnout, zda auta stihnou bezpečně zastavit. Rozhodně nesmí vstupovat na přechod bezprostředně před blížícím se vozidlem. Neexistuje absolutní přednost chodců na přechodech! Při přecházení je dobré navázat oční kontakt s řidičem, případně pohybem ruky nebo přikývnutím ověřit, jestli vás šofér registruje. Na přechodu se pak chodí vpravo. Chodci při přecházení musí sledovat provoz, všímat si i ostatních jízdních pruhů. Jeden vůz jim umožní přecházení, v protijedoucím autě si řidič ani nevšimne, že někdo jde přes silnici. Chodci dále nesmějí vstupovat na přechod, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy, a musí dávat přednost tramvaji. Je-li na silnici vyznačen přechod pro chodce nebo místo pro přecházení, je chodec povinen je užít, jestliže jsou od něho vzdáleny do 50 metrů.

Včera, 15:01
První místo v devátém ročníku ankety Alej roku zamířila do Středočeského kraje a to památné...
Včera, 07:20
Příbramská nemocnice dokončila modernizaci pavilonu D4 a otevřela zrekonstruované lůžkové oddělení gynekologie a gynekologickou ambulanci...
16.1.2020
Hasiči zasahovali u požáru rekreačního střediska ve Věšíně na Příbramsku, oheň dostali pod kontrolu po...
15.1.2020
Středočeští záchranáři dostanou nové pracovní oblečení, nákup schválila krajská rada. Hejtmanství vyhlásí veřejnou zakázku, její...
15.1.2020
Český klub turistů obnoví turistické značky i cykloznačky ve Středočeském kraji. Hejtmanství přispěje 600.000 korun...
15.1.2020
Příbramští kriminalisté obvinili z výtržnictví muže, který se loni v září ukájel v ulici K Zátiší v Příbrami....
14.1.2020
Předsedou středočeské ČSSD byl na sobotní  krajské konferenci v Kladně zvolen Robin Povšík, obhájil tak...
13.1.2020
Středočeské lyžařské areály za sebou mají víkend s dobrou návštěvností, jde zatím zřejmě o nejlepší...
13.1.2020
Ve Středočeském kraji se policie zaměřila na řádné přecházení přes přechody a na používání reflexních...
12.1.2020
Policisté na příbramských silnicích za loňský rok zjistili u 628 řidičů ovlivnění návykovými látkami. Nad...
Reklama