Premiér Babiš měl řešit obchvat, přivezl jen sebechválu

Vládní návštěva přijela do Příbrami diskutovat o jihovýchodním obchvatu města. Ten je zdrojem dlouhodobých sporů a obav ze zhoršení životních podmínek a dopravní bezpečnosti ve městě. Lidé, kteří s napětím očekávali vládní řešení problémů od premiéra nebo minstra dopravy Daniela Ťoka, se dočkali všeobecných předvolebních proklamací a arogance.

Z výčtu premiérova projevu se čekající obyvatelé Příbrami doslechli o úspěších vlády v bydlení a dalších oblastech. Co se týče dopravy, premiér Babiš se omezil pouze na sdělení: „Takových obchvatů máme 450 km, kterých v ČR chybí za 130 miliard. Snažíme se urychlit výstavbu dálnic…“

Zásadnější informaci poskytl ministr dopravy Dan Ťok, který přislíbil, že druhá část obchvatu se budovat bude. „My se s občany bavíme, snažíme se jejich podněty zapracovat. Slibuji, že vaše podněty se budeme snažit zapracovat,“ uvedl Ťok na pracovním setkání.

Předseda osadního výboru Zdaboř Tomáš Plechatý upozornil na to, že se v oblasti významně zvýší hladina hluku, a na obavy z nelogičnosti v pořadí výstavby jednotlivých částí obchvatu. Dočkal se zarážející reakce ministra dopravy: „Můžeme je přečíslovat nebo počkat, pokud chcete počkat, hrozí, že budou jiné priority, pokud chcete, abych počkal, tak my počkáme.“

Přípravu jihovýchodního obchvatu města provázejí problémy a nesouhlas obyvatel. V některých uvažovaných částech, hlavně v ulici Milínská, se zvýší frekvence dopravy a znepokojujícím způsobem zhorší bezpečnost dopravy.

Černá sanitka unáší děti a v kinech jsou zapíchané stříkačky s HIV. Znáte nejpodivnější městské legendy?

Představitelé osadních výborů upozornili vládní návštěvu i na problém s tranzitní dopravou: „Tranzitní doprava obchvatu vzroste, zvýší se provoz, který tady v současnosti nemáme. Nejsem si jist, že to vyřeší tranzitní dopravu ve městě.“ Ministr dopravy má v této věci jasno: „Pokud obchvat nechcete, nevadí, jsou jiní, kde by obchvat chtěli,“ odvětil Ťok.

Podle dřívějších vyjádření by mohla výstavba nejdelší části obchvatu Příbrami začít v roce 2021 a skončit o dva roky později. Záležet bude na tom, jak rychle se podaří vykoupit pozemky. Se zahájením výkupů se počítá po nabytí právní moci dokumentace pro územní rozhodnutí, sdělila ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová. Někteří lidé z příměstských částí mají k navržené trase výhrady. Obávají se zvýšeného hluku a prašnosti v zastavěné a rekreační oblasti. Objevila se také petice kritizující skutečnost, že výstavba obchvatu má začít druhou částí.

Více než desetikilometrový jihovýchodní obchvat je rozdělen do tří úseků. Centrální komise ministerstva dopravy dala v roce 2015 zelenou druhé části dlouhé téměř šest kilometrů. Příprava zbylých dvou o délce přes čtyři kilometry a 600 metrů je pozastavena. „Projekční příprava druhé části je ve fázi projednávání územního rozhodnutí. Na první a třetí části se bude pracovat až po vydání aktualizace prováděcích pokynů pro hodnocení ekonomické efektivnosti silničních a dálničních staveb,“ uvedla Ledvinová.

Právě to některé lidi znepokojuje. Tomáš Plechatý z osadního výboru Zdaboř ČTK řekl, že ŘSD po prodloužení dálnice D4 potřebuje spočítat ekonomickou návratnost a schází záruka, že obchvat vybuduje celý. Poukázal na to, že druhá část je v podstatě spojovací silnicí mezi Bohutínem a Brodem. „Což je fajn, určitě to uleví Březovým Horám, ale na druhou stranu to nevyřeší vůbec problém Příbrami jako takové,“ míní Plechatý. „Nejsem jenom Zdabořák, jsem také občan Příbrami a bojím se, že se vybuduje jenom druhá část a první a třetí se nikdy neudělá. Trošku pomůžeme Březovým Horám, ale Příbram jako taková bude plakat,“ míní Plechatý. Na minulém jednání po přítomných úřednících žádal garanci, že se obchvat postaví celý. Takového ujištění se mu ale nedostalo.

Na totéž upozorňuje petice obyvatel Příbrami, Brodu, Zdaboře, Tisové, Bohutína a Žežic. Výstavba druhé části bez zbylých dvou by podle ní byla polovičatým řešením. „Doprava bude svedena do ulice Milínské a následně do středu staré části města Příbrami,“ stojí v petici. Plechatý uvedl, že zdabořské spolky mají výhrady proti celé trase, jak je navržena. „Hlavními důvody jsou výrazné zvýšení hlučnosti a prašnosti a zvýšení hustoty dopravy na stávajících komunikacích, například ve Zdabořské ulici,“ dodal. Připomněl, že v minulosti se uvažovalo o severním vedení obchvatu.

Chceme obchvat co nejdále od města, žádá Buštěhrad kraj

Bývalý starosta Příbrami Josef Vacek (KDU-ČSL) připomněl, že severní varianta údolím Litavky, která by vyústila před obcí Bohutín, byla odmítnuta v rámci schváleného územního plánu v roce 2002. Podle něj by sice odvedla dopravu z Příbrami, ale neřešila by problém Bohutína a staronové obce Podlesí. Vacek poukázal i na to, že na novém územním plánu se podílel například bývalý ministr životního prostředí Ivan Dejmal. „Mně se nechce věřit, že by Ivan Dejmal, který je pro mě autoritou dodneška, nerespektoval ekologické věci týkající se obchvatu města,“ dodal.

Jihovýchodní obchvat, plánovaný už před rokem 1989, je navržen jako nedělená dvoupruhová komunikace. První část povede od křižovatky u místní části Nová Hospoda až po křížení se silnicí I/66 u místní části Brod. Druhá část zahrnuje úsek od napojení na silnici 1/18 u obce Bohutín až po křížení silnic 1/66 a III/1912 nedaleko Ornova Mlýna. Třetí část představuje vybudování okružní křižovatky v místě křížení silnice 1/18 a ulice Evropské v katastrálním území Dubno – Nová Hospoda. Výstavba všech tří částí by měla stát podle dřívějších informací 1,3 miliardy korun.

Zdroj: čtk

Na opravu příbramského kulturního domu by bylo potřeba 175 milionů

4.8.2020
S rostoucím věkem člověka se mění i jeho potřeba na výživové složení, strukturu a množství jídla....
3.8.2020
Město Příbram od začátku srpna zpoplatňuje ukládání odpadů do sběrného dvora. Tam mohli lidé zdarma...
2.8.2020
Nevšední zážitek pro dospělé i děti nabídne Mistroství světa v rýžování zlata. To bude od...
2.8.2020
Projekt Rodinné stromy umožní obyvatelům města výsadbu nových stromů, které budou jejich adoptivními, informovala mluvčí...
1.8.2020
Třicetiletý muž chtěl na Příbramsku ujet policejní hlídce. Silný Mercedes mu na to ale nestačil,...
31.7.2020
Tragická nehoda, která stála život dědu, syna i vnuka se odehrála ve Lhotě u Příbramě...
31.7.2020
Středočeské památky a kempy si letošní návštěvnickou sezonu chválí. Celková čísla ale zkazí jarní měsíce,...
30.7.2020
Lidé v Příbrami si budou moci zasadit takzvané rodinné stromy. Jejich pořízení si zájemci sami...
30.7.2020
Nelichotivá statistika na příbramských cestách roste. Od začátku roku přistihli policisté 376 řidičů, kteří usedli...
29.7.2020
Senior (76) se podruhé narodil. Jeho auto smetl vlak z nezabezpečeného železničního přejezdu u Nové...
Reklama