• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • První a jediný český pilot ve formuli 1 debutoval před 19 lety

    16.9.2020
    Jaroslav Svoboda

    Desítky let čekala česká motoristická i divácká sportovní veřejnost na okamžik, kdy do monopostu nejrychlejšího závodního auta usedne konečně Čech. To se skutečně stalo, a bylo to přesně před 19 lety. Bohužel, od té doby už Tomáše Engeho nikdo nenapodobil.

    Kolotoč závodů formule 1 je velmi prestižní záležitostí. Díky sponzorům a vysílacím právům se v něm točí nemalé peníze a stát se pilotem v tomto seriálu je pro obyčejného smrtelníka takřka nemožné. Přesto se to jednomu českému pilotovi podařilo.

    Je neděle 16. září 2001 a syn v pondělí zesnulého automobilového závodníka Břetislava Engeho Tomáš usedá do svého monopostu stáje Prost a na okruhu v italské Monze se představuje jako první český závodník v nejvyšší formulové kategorii v historii. Nejenom, že byl prvním, on byl totiž i zatím jediným, komu se toto povedlo. Dnes je to 19 let a Tomáše zatím bohužel nikdo nenapodobil a nalijme si čistého vína, v nejbližší době asi ani nenapodobí.

    Zatímco z D1 je parkoviště, po D4 jezdí formule

    Kdo je mladík z Liberce?

    Tomáš Enge se narodil 11. září 1976 v Liberci. V tu dobu asi málokdo tušil, že se narodil člověk, který přepíše historii českého motoristického sportu. K motoristickému sportu se dostal díky svému otci. Tomu ale předcházelo koketování s hokejem a dokonce se skoky na lyžích.

    Tomáš se stal prvním českým jezdcem ve formuli 1, ale nejen to, také v dalších kategoriích jako F3000, IndyCar a další. Dokonce drží kvalifikační rekord v počtu pole position v řadě pro legendární závod 24 hodin Le Mans.

    Areál pro biatlon a další sporty vzniká na výsypce u Lomnice

    Jaká ale byla cesta k úspěchu?

    V roce 1996 vyhrál Tomáš Enge Mistrovství Německa formule Ford a v následujícím roce startoval v týmu BSR Bertrama Schäfera v Mistrovství Německa formule 3. Tento tým pro další sezónu nezvolil vhodnou kombinaci motoru a podvozků a Tomáš přes veškeré nasazení získal do poloviny sezóny pouhé tři body. Manažer Charouz však našel ve svízelné situaci řešení a Tomáš v závěru července 1998 jel svůj první závod v mezinárodním mistrovství formule 3000. Mezinárodní šampionát F3000 byl v té době na vrcholu, ve startovním poli nechyběli jezdci kalibru Nicka Heidfelda či Juana Pabla Montoyi. V italském týmu AutoSport Racing absolvoval pět zbývajících závodů sezóny. Velmi rychle začal bojovat s daleko zkušenějšími jezdci o místa v první desítce.

    Na sklonku roku 1999 psal Tomáš historii, jako první Čech testoval vůz Formule 1. Ve žlutém Jordanu kroužil na dráze v Barceloně. Post testovacího jezdce u Jordanu získal i pro celý následující rok 2000. Současně ale nastoupil do své druhé kompletní sezóny v mezinárodním mistrovství formule 3000. Průběžně bodoval a dočkal se historického úspěchu. Toho dosáhl dne 29. 7. 2000 na okruhu Hockenheimring, kde v dramatickém závodě dokázal zvítězit.

    Zásadní rok 2001

    Netrvalo dlouho a psal se rok 2001. V této sezóně hájil Tomáš barvy týmu Coca-Cola Nordic Racing ještě s Britem Justinem Wilsonem. Spolu s ním a Markem Webberem pak utvořili trio jezdců bojujících o titul. Český zástupce nakonec v šampionátu skončil třetí, ačkoliv nejel poslední závod, protože se naskytla životní příležitost. Při Velké ceně Itálie na okruhu v Monze totiž jako první český jezdec ochutnal závod formule 1. Důvod k radosti měl i po skončení závodu, tým s ním totiž prodloužil spolupráci na zbývající dva závody, a tak si mohl vyzkoušet i okruh v Indianapolis a v Suzuce.

    Doufejme, že těmito třemi závody nebyl jediným Čechem v královské disciplíně motorsportu.



    Nepřehlédněte