První český automobil vyjel před 125 lety. Poháněl ho lékařský benzín

8.5.2022
Jaroslav Svoboda

Kopřivnický Präsident slaví vlastně už 125. narozeniny, vyroben byl totiž už v roce 1897, představen byl ale až v květnu roku 1898. Jeho prvenství mu nevzali ani pánové Laurin z Klementem z mladoboleslavské továrny, kteří o dva roky dříve zahájili výrobu velocipedů.

Präsidenta postavila tehdy Kopřivnická vozovka Ignáce Šustaly se záměrem prezentovat český průmysl na Jubilejní výstavě ve Vídni, která se konala od 7. května do 1. října 1898. V roce 1897 zakoupila firma Benzův Phaeton s dvouválcovým motorem a k tomu navíc jeden samostatný motor, který byl určen pro první tuzemský automobil.

Konstrukce byla však novinkou

Präsident se ale od německé koncepce odlišoval, byla vlastně vytvořena koncepce zcela nová. Ta vycházela z jednospřežního kočáru Mylord pro čtyři osoby, který se v kopřivnické továrně rovněž vyráběl a byla tak zabity dvě mouchy jednou ranou. Jako pohonná jednotka se použil právě Benzův kapalinou chlazený čtyřdobý dvouválec, který dosahoval 600 otáček za minutu. Jak vidno, žádné extra číslo.

Motor byl umístěn v zadní části vozu pod zadním sedadlem, tedy koncepce, které zůstala kopřivnická automobilka věrná ještě řadu let.

V Kopřivnici dnes slavnostně otevřeli Muzeum nákladních automobilů Tatra

Do Vídně se jelo velmi dlouho

Po několika zkušebních jízdách se Präsident vydal 21. května 1898 na cestu do Vídně. Osazený čtyřmi osobami tam ale dojel druhý den po obědě. Cestu dlouhou 328 km urazil za 24 a čtvrt hodiny, čistého času jízdy pak 14 a půl hodiny. Žádnou vražednou rychlost tak nový vůz nevyprodukoval. Na dnešní dobu tedy něco až neuvěřitelného, přesto se však jednalo o převratnou novinku, která měla v budoucnu změnit lidské cestování.

Automobily i v Mladé Boleslavi

Jak bylo řečeno v úvodu, mladoboleslavská firma Laurina a Klementa zahájila v roce 1895 výrobu jiného stroje, a sice velocipedu. A tak dokázali světu jeden podnikavý knihkupec Václav Klement a turnovský strojník Václav Laurin sílu českého ducha i rukou. Zpočátku vyráběli pět modelů pod značkou Slavia. Jejich cena se pohybovala od 130 do 160 zlatých.

O novinku byl veliký zájem, výroba se rozšiřovala, a tak bylo rozhodnuto o výstavbě nové továrny, která byla dokončena v roce 1898. V roce 1901 pak postavili dva lehké quadracykly a dvoumístné čtyřkolové vozíky.

V období svých největších obchodních a sportovních úspěchů přistoupili v roce 1905 ke stavbě automobilu.



Nepřehlédněte