Trolejbusy jsou v Čakovicích stále živou vzpomínkou

Další fotky

Před více jak čtyřiceti lety zmizely z pražských ulic. Charakteristický zvuk projíždějícího trolejbusu byl známý i obyvatelům okolí Prahy. Před několika lety sice Dopravní podnik hl. m. Prahy oprášil myšlenku elektrických autobusů, dočkáme se ale návratu klasických trojelbusů do pražských ulic na pravidelných linkách?

Na počátku 19. století byla vystavěna státní silnice č. 33 do Mělníka a Staré Boleslavi a cesta tzv. Kostelecká. Tyto silnice byly hlavními spojnicemi Velkých Čakovic a okolí s Prahou . Po roce 1864 se začaly stavět silnice; zemské a okresní. Lidé chodili převážně pěšky nebo používali koně a povozy. Technický pokrok přinesl i nové dopravní prostředky.

Historická událost: Do Prahy se vracejí trolejbusy

První autobusy

První pravidelný silniční spoj se objevil v roce 1912. Jednalo se o poštovní autobus na lince Praha, Letňany, Čakovice a Kostelec nad Labem. Hlavním dopravcem ve zdejším kraji se stává Autodopravní společnost a. s., která zahájila provoz v roce 1926 na lince z Vysočan přes Čakovice a Miškovice do Kostelce nad Labem.

FOTO: Trolejbusy Libeň – Čakovice

Trolejbusy Libeň – Čakovice - TrolejbusTrolejbusy Libeň – Čakovice - TrolejbusTrolejbusy Libeň – Čakovice - Troleje na Proseku 1 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - Letňany – Čakovice smyčka – zdroj Archiv DPPTrolejbusy Libeň – Čakovice - Troleje na Proseku 2 – foto AC
Další fotky
Trolejbusy Libeň – Čakovice - Troleje na Proseku 3 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - TrolejbusyTrolejbusy Libeň – Čakovice - Kus čakovické trasy možné parciálního elektrobusu 2 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - Kus čakovické trasy možné parciálního elektrobusu 3 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - Kus čakovické trasy možné parciálního elektrobusu 4 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - Kus čakovické trasy možné parciálního elektrobusu 5 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - Kus čakovické trasy možné parciálního elektrobusu 6 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - Kus čakovické trasy možné parciálního elektrobusu 7 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - Kus čakovické trasy možné parciálního elektrobusu 8 – foto ACTrolejbusy Libeň – Čakovice - Kus čakovické trasy možné parciálního elektrobusu 9 – foto AC

Místo tramvaje trolejbus

V roce 1951 se dokonce uvažovalo o nové tramvajové trati od Vychovatelny do Čakovic, avšak zůstalo jen u úvah a 24. srpna 1952 byla zavedena trolejbusová linka č. 58, která nahradila autobusovou linku 120 s prodloužením do Čakovic. Byla vedena od Kříže přes Krocínku, Letov až do Čakovic na smyčku u Avie. Trať vedla ulicemi Prosecká, Rudé armády, Hejtmánkova, Nad Krocínkou, Letňanská, Pražská, Gottwaldova a Čakovická. Její délka byla 6,132 km. Na trati se nalézaly tři smyčky – jedna v Čakovicích, druhá v Letňanech a třetí vedla ulicemi Čtyřdomí, Srbova, Hejtmánkova a Prosecká.

Dne 9. července 1965 se ale propadla ulice Nad Krocínkou a trolejbus musel být nahrazen autobusem X 58, který jezdil tzv. „klíčovskými serpentinami“. 29. listopadu 1965 byla linka X 58 zrušena a doprava byla zajišťována trvale autobusovými linkami č. 141, 151 a 152.

Nenápadná pamětní trolejbusová zastávka Orionka na Vinohradech připomíná, že i v Praze jezdily trolejbusy

Trolejbusové linky opět v provozu?

Trolejbusová doprava v Praze skončila 16. října 1972. Jen o sedm let později se však objevily první úvahy o jejím obnovení. Další studie byly vypracovány v letech 1981 a 1982. Trolejbusy měly sloužit jako napáječe linek metra A a C. Největšího rozpracování se dočkaly projekty z přelomu 80. a 90. let. Nejstarším projektem z tohoto období se stala studie Metroprojektu z května 1989, která počítala se zavedením trolejbusů do pražského severního města. V první etapě měly být zprovozněny tratě v úsecích Českomoravská – Lovosická a Palmovka – Letňany – Čakovice. Stavba těchto tratí byla plánována na roky 1993 – 1995. Na tratích mělo být v provozu pět, resp. šest linek, na kterých mělo jezdit 16 sólo a 38 článkových trolejbusů. Vozovna pak měla stát severně od autobusových garáží na Klíčově. O povolení ke stavbě bylo žádáno 1. října 1991. Náklady na stavbu tratí byly vyčísleny na 793 milionů Kčs. Během roku 1992 však byly veškeré přípravy na stavbu zastaveny.

Nová etapa trolejbusů

Dne 15. října 2017 byl přesně po 45 letech od ukončení provozu trolejbusů v Praze slavnostně zahájen zkušební provoz jeden kilometr dlouhé trolejbusové tratě v ulici Prosecká. Na rozdíl od původního konceptu trolejbusové dopravy se v tomto případě obsluhující linka nespoléhá v celé délce na trolejovou síť, ale většinu trasy zdolává na baterie. Otázka budoucnosti konvenční trolejbusové dopravy je tak stále otevřená.

Dnes, 17:17
Na trať mezi pražskými Hlubočepy a Sídlištěm Barrandovem se vrátí od pondělí 1. června tramvaje....
Dnes, 17:06
Komerční článek
Náš REGION představuje top produkty tohoto boxu, které lze zakoupit a testovat na www.brandnooz.cz. KINDER...
Dnes, 09:39
Komerční článek
Kvůli šíření nového typu koronaviru zakázal ministr zdravotnictví vývoz dezinfekčních přípravků na ruce do zahraničí...
Dnes, 09:39
Výpověď z nájmu, kterou od společnosti CIB RENT Písnice dostali manželé E. a L. M.,...
Dnes, 09:05
Prodejna nakladatelství Naše vojsko zmizí z prostor Domu dětí a mládeže hl. m. Prahy na...
Dnes, 07:48
V Praze v loňském roce poklesl počet cyklistů. Sčítače zaznamenaly v celém městě zhruba 3,22...
Včera, 14:38
Konkrétně hudební klub v Malostranské besedě kvůli zmenšení kapacity zvedl vstupné na 400 korun. Koncerty...
25.5.2020
Od poloviny minulého týdne je na základě usnesení pražské rady možné podat elektronickou „Žádost na...
25.5.2020
V rámci čtvrté vlny uvolňování podnikatelských a dalších činností, která byla vyhlášena na 25. květen...
25.5.2020
Ceny bytů v Praze jsou dlouhodobě na vysoké úrovni a pro mnoho lidí je tedy...
25.5.2020
Sochař a restaurátor Petr Váňa z Karlíku pracuje ve své dobřichovické dílně již třiadvacet let...
Reklama