Železniční neštěstí v nové stanici jako boží trest

Srážka dvou vlaků, při níž přišlo o život 42 cestujících, se stala v pražských Kbelích 20. prosince 1943. Na jednokolejné trati u nově vybudované stanice se čelně střetly dva osobní vlaky. Stanici musela ustoupit kaple a mnozí věří, že neštěstí bylo trestem.

Píše se rok 1943, je prosinec a do Štědrého dne zbývají čtyři dny. Válka je v plném proudu a pracující, i ti totálně nasazení na severním okraji Prahy, se probouzejí do studeného protektorátního rána. Železniční trať z Turnova do Prahy, která vede přes průmyslové Čakovice, Kbely, Satalice až do rovněž průmyslových Vysočan je velmi využívaná, jezdí zde mnoho lidí do práce do továren ve Vysočanech, ale i opačným směrem, do podniků v Letňanech a Čakovicích.

Otec mu dal výlet lokomotivou jako dárek, oba v ní zahynuli

Celá trať ale zažívá slavnostní den. Právě dnes totiž dochází k otevření nové zastávky Praha-Kbely. Spolu s ní byla otevřena i nová výhybna. Dobrá nálada pracovníků drah i cestujících však měla brzy ustoupit nářku zraněných a velkému zmatku.

Na pohřbu i Emanuel Moravec

Když se totiž první z vlaků, svážejících pracující do Vysočan, rozjel z nové kbelské zastávky, srazil se po několika desítkách metrů čelně s druhým vlakem, přijíždějícím ze směru od Vysočan.

K tragické nehodě došlo u železničního přejezdu silnice ze Kbel do Satalic. Na místě při srážce zemřelo 23 osob a 110 jich utrpělo těžká i lehká zranění. Dalších 19 osob těmto zraněním podlehlo později v nemocnicích. V období protektorátu a v ranních hodinách bývaly vlaky plně obsazeny pracujícími a totálně nasazenými a proto je počet zraněných a zemřelých tak vysoký.

Pohřeb obětí se konal ve Vinoři a zúčastnili se jej dokonce tehdejší ministři Bienert a nechvalně známý Emanuel Moravec.

Před 95 lety se z plátěného stanu v pražských Kbelích ozvalo první „Haló, haló!“. Psí štěkot nevadil

Příčiny nehody

Příčinou srážky bylo pravděpodobně nedorozumění na nové výhybně. Později se prokázalo, že vina byla na straně výpravčího Antonína Pospíšila z kbelské železniční stanice. Někteří lidé však věří, že celé železniční neštěstí bylo božím trestem. Kvůli stavbě nové kbelské stanice roku 1943 byla totiž zbourána 21. kaple poutní cesty do Staré Boleslavi a tak měla být tato tragédie trestem za její zbourání.

Včera, 11:51
Rok, který si nikdo z obyvatel metropole nedovedl představit, za sebou má stejně jako zbytek...
Včera, 06:00
Malešicko-hostivařská oblast, kde se nachází velká část technického zázemí hlavního města, je se svými 650...
23.1.2021
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
23.1.2021
I když teď divadla do hlediště diváky zvát nemohou, Vršovické divadlo MANA díky moderním technologiím...
22.1.2021
Záchranná stanice hlavního města pro volně žijící živočichy přijala loni 5186 zvířat 143 druhů, tedy...
22.1.2021
Místo poprav 539 vlastenců v roce 1942 se stalo svědkem zbabělé pomsty za uskutečnění úspěšné...
21.1.2021
Co se stane, když se mocná síla klimatické změny střetne s nepružnými osobami z nejvyšší...
20.1.2021
Pražští policisté v pondělí kontrolovali třiadvacetiletého řidiče, který ve snaze skrýt před nimi svůj zákaz...
20.1.2021
Spolek Loutky v nemocnici již 15 let ulehčuje dětem v nemocnicích a léčebnách pobyt a...
20.1.2021
Vláda podle premiéra Andreje Babiše nechce rozvolňovat epidemická opatření. Sněmovna bude na žádost vlády jednat...
20.1.2021
Umělci spjatí s Cirkem La Putyka zahrají ve čtvrtek 21. ledna ve výlohách několika podniků...
Reklama