Železniční neštěstí v nové stanici jako boží trest

Srážka dvou vlaků, při níž přišlo o život 42 cestujících, se stala v pražských Kbelích 20. prosince 1943. Na jednokolejné trati u nově vybudované stanice se čelně střetly dva osobní vlaky. Stanici musela ustoupit kaple a mnozí věří, že neštěstí bylo trestem.

Píše se rok 1943, je prosinec a do Štědrého dne zbývají čtyři dny. Válka je v plném proudu a pracující, i ti totálně nasazení na severním okraji Prahy, se probouzejí do studeného protektorátního rána. Železniční trať z Turnova do Prahy, která vede přes průmyslové Čakovice, Kbely, Satalice až do rovněž průmyslových Vysočan je velmi využívaná, jezdí zde mnoho lidí do práce do továren ve Vysočanech, ale i opačným směrem, do podniků v Letňanech a Čakovicích.

Otec mu dal výlet lokomotivou jako dárek, oba v ní zahynuli

Celá trať ale zažívá slavnostní den. Právě dnes totiž dochází k otevření nové zastávky Praha-Kbely. Spolu s ní byla otevřena i nová výhybna. Dobrá nálada pracovníků drah i cestujících však měla brzy ustoupit nářku zraněných a velkému zmatku.

Na pohřbu i Emanuel Moravec

Když se totiž první z vlaků, svážejících pracující do Vysočan, rozjel z nové kbelské zastávky, srazil se po několika desítkách metrů čelně s druhým vlakem, přijíždějícím ze směru od Vysočan.

K tragické nehodě došlo u železničního přejezdu silnice ze Kbel do Satalic. Na místě při srážce zemřelo 23 osob a 110 jich utrpělo těžká i lehká zranění. Dalších 19 osob těmto zraněním podlehlo později v nemocnicích. V období protektorátu a v ranních hodinách bývaly vlaky plně obsazeny pracujícími a totálně nasazenými a proto je počet zraněných a zemřelých tak vysoký.

Pohřeb obětí se konal ve Vinoři a zúčastnili se jej dokonce tehdejší ministři Bienert a nechvalně známý Emanuel Moravec.

Před 95 lety se z plátěného stanu v pražských Kbelích ozvalo první „Haló, haló!“. Psí štěkot nevadil

Příčiny nehody

Příčinou srážky bylo pravděpodobně nedorozumění na nové výhybně. Později se prokázalo, že vina byla na straně výpravčího Antonína Pospíšila z kbelské železniční stanice. Někteří lidé však věří, že celé železniční neštěstí bylo božím trestem. Kvůli stavbě nové kbelské stanice roku 1943 byla totiž zbourána 21. kaple poutní cesty do Staré Boleslavi a tak měla být tato tragédie trestem za její zbourání.

Včera, 12:44
Uvidíte nejmodernější a největší technickou knihovnu v České republice. Prohlídky se konají od poloviny července...
Zdeněk Hořánek
6.8.2020
Společnost SNEO, kterou vlastní městská část a která má na starost správu městského majetku, má...
6.8.2020
Radní hlavní města Prahy a někteří pracovníci ROPIDu a DPP se snaží prezentovat, jak mají...
6.8.2020
No v Troji, pochopitelně! Nikoli však v zoologické, nejde o opičky ani jiné zástupce říše...
5.8.2020
Po jedenácté letos odstartovaly na Kulaťáku oblíbené trhy. Letošní sezónu, tak jako život nás všech,...
5.8.2020
Lodní dopravě na území Prahy 5 slouží plavební komora mezi Janáčkovým nábřežím a Dětským ostrovem....
4.8.2020
Park Santoška se nabízí k oddechu, příjemným procházkám i krásným výhledům na Prahu. Díky rekonstrukci...
4.8.2020
Hrnčířské trhy v Berouně se kvůli koronaviru neuskuteční ani na podzim. Pořadatelé se snažili s...
4.8.2020
V bubenečské kavárně Zasekávák předvádí několik svých pěkně barevných pláten výtvarník Miloš Vacík. Pokud máte...
Reklama