Skončily tramvaje T1 kvůli druhé největší tramvajové nehodě v historii?

17.2.2021
Jaroslav Svoboda

Tramvaje Tatry T1 byly nejstarší typ domácí tramvaje koncepce PCC. V USA tuto koncepci před druhou světovou válkou zvolili za nejlepší řešení tramvaje. V tuzemsku se vyráběla v 50. letech v podniku Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad. Ve výrobě jej pak nahradil novější a modernější model Tatra T2. V provozu však „té jedničky“ sloužili až do 80. let a jejich stažení bývá dáváno do souvislosti s tramvajovou nehodou v Praze na Špejchaře 17. února 1982.

Okolnosti nehody

Byla středa, když přeplněná jednovozová tramvaj T1 na lince 26 jela po Letenské pláni po dnešní ulici Milady Horákové ve směru od Strossmayerova náměstí ke křižovatce Špejchar. V místě odbočky do tramvajové smyčky Špejchar si ve tři čtvrtě na pět v podvečer řidič nevšiml, že výhybka zůstala po předchozí tramvaji přehozená doleva. Tramvaj tak prudce zabočila ke smyčce, přičemž vykolejila, následně se převrátila na pravý bok a v pohybu pokračovala až ke sloupu veřejného osvětlení, který porazila. Mezitím se ještě stačila střetnout s osobním vozem a zničila zábradlí.

„Český Edison“ Křižík osvětlil města a rozjel tramvaje

Při nehodě na místě zemřelo šest lidí, sedmý pak po převozu do nemocnice. Zemřeli hlavně ti, kteří vypadli ze zadních dveří a tramvaj se pak na ně převrátila. Dalších čtrnáct lidí bylo zraněno těžce a čtyřicet tři lehce.

Mohla za nehodu tramvaj T1?

Patrně hlavní příčinou nehody byla ona osudná výhybka nastavená doleva, v pravidelném provozu totiž tímto směrem žádná linka neodbočovala. V onen den se však na příkaz dispečera jela do smyčky odstavit souprava linky 31. Řidič nešťastné tramvaje navíc nedodržel předepsanou rychlost jízdy přes výhybky, tramvaj do místa vjela rychlostí zhruba 45 km/h, ačkoliv tam měla jet rychlostí max. 15 km/h. Navíc se vizuálně nepřesvědčil o poloze výhybky a byl tak odsouzen jako jediný viník celé nehody.

Zde je potřeba povšimnout si jednoho důležitého momentu, řidičům tramvají se doporučuje, aby po odbočení do pravidelně neprojížděného směru za sebou vraceli výhybku do základní polohy. Je to však pouze doporučení, ne povinnost, tuto povinnost měli dříve průvodčí, tedy dokud existovali. V květnu 1974 ale byli zrušeni a na tuto jejich povinnost se jaksi pozapomnělo a nebyla na řidiče převedena, a to až do dnešních dnů.

V lednu následujícího roku byl pak na pražské lince 23 ukončen provoz tramvají T1 a takřka ihned se vyrojila celá řada spekulací, která tento krok dávala do souvislosti s největší pražskou a druhou největší československou tramvajovou nehodou.



Nepřehlédněte