3℃
Dnes je 13. prosinec , svátek má Lucie

Strategický bod, který je snem mnoha politiků i generálů. Suezský průplav aneb obnovení staré cesty

Další fotky

Plavba lodí byla ještě v polovině devatenáctého století dobrodružstvím, na které se vzpomínalo po celý život. Parníky byly stále ještě něčím naprosto neobvyklým a člověk musel stále spoléhat na příznivý vítr. Vítr do plachet, tento výraz se stal synonymem pro úspěch. Pokud jste se nalodili v jakémkoliv evropském přístavu a cestovali třeba do Indie, čekala vás několikaměsíční cesta kolem Afriky a téměř dvacet tisíc kilometrů. Zkrátit tuto cestu na polovinu, překonat úzkou pevninskou šíji mezi Středozemním a Rudým mořem, to bylo snem mnoha mořeplavců.

Nebylo tomu tak vždy. Již v době, kdy se Židé s Mojžíšem v čele, rozhodli odejít do země zaslíbené, existovalo již toto propojení. Tedy přibližně ve třináctém století před naším letopočtem. Průplav byl neustále zanášen pískem, ale faraon se nemusel ohlížet na nedostatek pracovních sil. Kdo ví, jak to tehdy s tím rozestoupením vod na Rudém moři bylo.

Průplav to sice byl, ale vyhovoval svojí velikostí lodím té doby, žádné gigantické stavby, na rozdíl od pyramid, nemůžeme očekávat. Průplav byl pak v následujícím tisíciletí několikrát zasypán a znovu obnoven. I Římané a císař Traján na něm pracovali. Naposledy byl obnoven Araby v ranném středověku, v sedmém století, kdy se jim podařilo Egypt dobýt, ale svoji funkci plnil asi jenom sto let. Pak přišla pauza, která trvala více než tisíc let.

Jak si stojí rekonstrukce Negrelliho viaduktu? Stavba se prodlužuje, most by v horším stavu než se čekalo

V novověku o podobném průplavu uvažoval Napoleon, ale díky omylu jeho zeměměřičů se projekt neuskutečnil. Domnívali se, že rozdíl hladin obou moří je více jak devět metrů, a tak ze stavby sešlo. Byl to pochopitelně nesmysl, rozdíl je naprosto minimální, na tomto průplavu, na rozdíl od Panamského, dokonce žádná zdymadla nejsou.

Hlavním iniciátorem novodobé stavby průplavu byl francouzský diplomat a podnikatel Ferdinand Marie Vikomt de Lesseps.  Život tohoto muže by si zasloužil samostatný příspěvek. Byl to velmi aktivní a činorodý muž. Důkazem je fakt, že zplodil sedmnáct dětí, poslední ve svých takřka osmdesáti letech.

Okamžiky hrůzy na palubě unesené lodi Achille Lauro. Nikdo nevěděl, co únosci chtějí, ani co udělají

V roce 1854 založil Všeobecnou společnost pro Suezský námořní průplav. Rakouskému odborníkovi Aloisi Negrellimu zadal vypracování projektu. Ano, témuž Negrellimu, který projektoval stavby železnic v Čechách, vybudoval trať z Prahy do Děčína, a jeden z nejdelších viaduktů v Evropě nese jeho jméno. Osud mu byl velmi nepříznivý. Zemřel krátce po vypracování projektu a ještě před zahájením stavby. Lesseps svého kolegu přežil téměř o půl století.

Stavba byla zahájena v roce 1859, a trvala deset let.  Průplav byl slavnostně otevřen před sto padesáti lety, 17. 11. 1869. Délka průplavu je 193 km, šířka kolísá od užší, jižní části, která měří 280 metrů, až po severní, která je o šedesát metrů širší. Průplav má lichoběžníkový průřez a hloubku dvacet čtyři metrů.

FOTO: Suezský průplav

Suezský průplav - Suez 1981 a letadlová loďSuezský průplav - Suez z vesmíruSuezský průplav - průplav a válečná loďSuezský průplav - stavba průplavuSuezský průplav - Suez 1881
Další fotky
Suezský průplav - pontonový most přes Suez v době válkySuezský průplav - Ferdinand de LessepsSuezský průplav - Alois NegrelliSuezský průplav - mapa

Průplav byl i ve dvacátém století terčem mnoha sporů a válečných konfliktů. Ovládat tento strategicky velice významný bod, který například umožňuje přepravu ropy, to bylo tajným snem mnoha politiků i generálů. Tento průplav je velice citlivým barometrem politické situace až do dnešních dnů. Pan Lesseps si užíval své chvíle slávy. Mohl odejít do ústraní, bohatý a slavný. Namlsal se však těchto pocitů a rozhodl se k projektu, který mu zlomil vaz.

Panamský průplav, nový, ambiciózní projekt, skončil naprostým krachem a smrtí mnoha tisíc dělníků na tropické nemoci. Lesseps byl dokonce i odsouzen na pět let za zpronevěru, ale vzhledem k svému věku již do vězení nemusel. Zemřel ve velmi vysokém stáří téměř devadesáti let. Jeho průplav je v provozu do dnešních dnů.

Před 31 minutami
Každý se občas dostane do situace, kdy nevyjde s penězi. Snad je to stud, obava nebo...
Před 14 minutami
Oproti dvěma třem předchozím letům by se náborové plány zaměstnavatelů neměly v prvním čtvrtletí roku...
Před 58 minutami
Komerční článek
Při přechodu na DVB-T2 je vhodné zohlednit několik kritérií, která mají pro každého jinou prioritu....
Před 58 minutami
Začal galvanickým pokovováním, objevil ideální izolaci pro kabely a doslova se vrhl na výrobu telegrafních...
Včera, 18:30
Přistání člověka na Měsíci se uskutečnilo před 50 lety. Tedy 20. července roku 1969. Mise...
Včera, 17:00
Jsou vzpomínky, které se nám vryjí do paměti už v dětství a vytvoří nesmazatelnou stopu....
Včera, 16:03
Jestliže se už nemůžete dočkat vánoc, můžete je slavit už tuto sobotu se zvířátky z...
Včera, 15:00
Ve své době byl jedním z nejbohatších lidí na světě, ale neomezené finanční prostředky mu...
Včera, 12:30
Veřejnost se o ní však neměla, pokud možno, dozvědět vůbec nic. I když jde o...
Včera, 11:00
Pokud pozorně pročítáte kalendář, tak zjistíte, že přetéká různými mezinárodními dny, které oslavují všechno možné....
Včera, 09:00
Naši předkové nedali na máslo dopustit. Máslo ale nebylo vždycky tak snadno dostupné jako dnes....
Reklama