Centrum má být bez vizuálního smogu. Hlavní město vytvořilo Manuál pro kultivovanou Prahu

Plastové trdelníky na barokních fasádách, výlohy polepené fotkami potravin, historické okenice ověšené policemi s matrjoškami. Prahu v posledních letech trápí vizuální smog, zejména křiklavá reklama, všudypřítomná výhradně v historickém centru města. Radní hl. m. Prahy pro kulturu a památkovou péči Hana Třeštíková proto se svým týmem připravila Manuál pro kultivovanou Prahu, který jasně pojmenovává pravidla, která je v centru města třeba dodržet.

„Mrzí mě, když vidím krásné historické fasády pokryté lacinými plastovými cedulemi. Praha je jedinečná, ale pod nánosem reklam se její jedinečnost ztrácí. Reklama přitom nemusí být otravná a nevkusná – krásná výloha či firemní nápis mohou hodnotu místa pozvednout. Proto jsme připravili manuál, který má pomoci vizuální smog omezit,“ říká radní Hana Třeštíková.

Manuál pro kultivovanou Prahu má sloužit zejména podnikatelům, kteří mají v centru svou provozovnu. Legislativa v oblasti reklamy je v tomto ohledu velmi roztříštěná a je proto těžké zjistit, jaké všechny předpisy je třeba dodržet. Mnoho reklam je proto dnes umisťováno bez řádného povolení a v rozporu s předpisy. Manuál tak pomůže podnikatelům vyznat se v tom, co je třeba dodržet, a zároveň přináší návod, jak získat všechna povolení.

„Začali jsme tak, že jsme se sešli se zástupci jednotlivých úřadů a shrnuli si, jaké zákony a předpisy v oblasti reklamy v centru Prahy platí,“ vysvětluje Kristýna Drápalová, která měla projekt manuálu na starosti. „Tak jsme zjistili, že mezi kompetencemi jednotlivých úřadů jsou mezery. Proto jsme doplnili několik nových pravidel, která dosud nemají oporu v českých zákonech. Týká se to třeba polepů. Kompletní soubor pravidel potom schválila městská rada a jsou nyní závazné pro všechny objekty v majetku hlavního města, stejně tak prošly schválením i v Praze 1. Město tak začne tím, že si zamete před vlastním prahem a dá příklad ostatním majitelům nemovitostí,“ upřesňuje Drápalová.

Labus, Krakonoš, hora Říp. Co mají společného?

O ilustrovanou podobu manuálu se postarala Anastasia Vrublevská z grafického studia noBrother. Praha tak navázala na další česká města, která již manuál reklamy vydala, zejména Brno a Ostravu.

„Vydáním manuálu ale naše práce v oblasti vizuálního smogu nekončí. Na jeho vydání naváže intenzivnější kontrolní činnost, ale i motivace podnikatelů pomocí grantového systému, který budeme v nejbližších týdnech předkládat ke schválení Radě hlavního města Prahy. Jednat budeme také s firmami, jejichž pobočky v centru sídlí, a místními podnikateli,“ dodává radní Třeštíková.

Manuál pro kultivovanou Prahu je ke stažení na www.kultivovana.praha.eu. Příklady dobré praxe i nejrůznější prohřešky v oblasti vizuálního smogu budou prezentovány i na instagramovém kanálu Kultivovaná Praha.

Dnes, 17:40
Na celkové řešení budoucí podoby Vítězného náměstí vyhlásila před dvěma lety rada hlavního města prostřednictvím...
Dnes, 15:22
Tančící dům otevřel pro veřejnost své technické zázemí a další nepřístupné prostory včetně nové vyhlídky...
Dnes, 12:20
Duše plná koleček – za tajemstvím pohybu mechanických hraček a figur, takový je název unikátní...
Dnes, 09:45
V Galerii Villa Pellé je od 10. července k vidění výstava s názvem BrrrainFreeze!!! JuliuseReichela...
Dnes, 08:44
Slánští občané chtějí nová parkovací místa, opravu chodníků i více ptactva ve městě. To jsou...
Dnes, 07:59
Nejvýznamnější příslušníky rodu Valdštejnů představuje výstava ve Valdštejnské zahradě.
Včera, 14:45
Ředitelství silnic a dálnic zahájí 12. července Celostátní sčítání dopravy 2020 (CSD). Výstupy z CSD...
Včera, 10:54
Do letošního 17. ročníku se přihlásilo šestnáct základních a dvanáct mateřských škol. Poprvé také školy...
Včera, 10:24
S téměř čtyřměsíčním zpožděním dnes začne sezona mistrovství republiky v automobilových soutěžích.
Včera, 09:05
Entomologové žádají veřejnost o pomoc při hledání denních motýlů na území hlavního města Prahy. Do...
Reklama