mapa regionů
zavřít mapu

Soudní spor mezi správcem dálnic a společností Kámen Zbraslav kvůli sesuvu půdy z roku 2013 na dálnici D8 se v listopadu nekonal. Stát ve sporu žádá miliardu korun. Sesuv tehdy poničil dálnici i železnici, které mu stály v cestě.
„Dle závěrů znaleckých posudků, a to i ze závěrů Revizního znaleckého posudku zpracovaného Ústavem struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR ze září 2019, vyplývá, že příčiny vedoucí k sesuvu jsou dálniční zářez, který odlehčil patu svahu, přičemž pokud by tato reziduální plocha nebyla rozvinuta, k sesuvu by nedošlo, a nadměrné srážky, které přispěly ke zvýšení pórových tlaků na smykové ploše,“ uvedl za Kámen Zbraslav advokát Pavel Sedláček.
„Samotný provoz lomu Dobkovičky za daných klimatických podmínek dle závěru Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie Věd ČR tak rozsáhlý sesuv nevyvolal,“ dodal Sedláček.
Ředitelství silnic a dálnic ale tvrdí něco jiného. „Sesuv celého svahu byl iniciován velmi zanedbaným nakládáním se spadovými vodami ze strany kamenolomu, který je situován přímo v této oblasti nad stavbou dálnice. Byly jsme konfrontováni s názorem, že sesuv zapříčinila stavba dálnice. Přesný opak je pravdou. K sesuvu by neodvratně došlo za jakýchkoliv okolností,“ uvedl za Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
„Celý ten kamenolom zafungoval jako trychtýř nebo svod vody do jednoho konkrétního místa, které bylo skloněné, včetně těch spodních vrstev. Došlo tam k nasycení vodou jedné kluzné vrstvy, no a pak už to jelo,“ dodal Rýdl.
Kdo je viníkem sesuvu, tak musí rozplést soud. V případě, že by rozhodl v neprospěch Kamene Zbraslav, bude se společnost odvolávat. Je tak zřejmé, že se spor povede ještě dlouhé roky.