Odborář Povšík: Mohl by vzniknout odborový svaz autoprůmyslu

V Česku by mohl vzniknout specializovaný odborový svaz pro automobilový průmysl. Uvedl to odborový předák Škody Auto Jaroslav Povšík. Podle něj by šlo o největší a nejsilnější odborový svaz v zemi. Fungovat by mohl do dvou až čtyř let.

V Česku by podle předáka škodováckých odborů Jaroslava Povšíka mohl vzniknout specializovaný odborový svaz pro automobilový průmysl.

„Ekonomika České republiky je postavena na automobilovém průmyslu. Zhruba 150 tisíc lidí v něm pracuje přímo a více než půl milionu lidí nepřímo. V automobilovém odvětví tak v České republice pracuje téměř 700 tisíc lidí. Ti všichni potřebují kvalitní a silné zastupování. Byl by to největší a nejsilnější odborový svaz v zemi,“ uvedl Povšík pro týdeník Škodovácký odborář.

Myšlenka samostatné organizace není nová, oživilo ji porovnání počtu členů jednotlivých svazů v rámci ČMKOS na konferenci Odborů KOVO Mladá Boleslav. Odborové organizace KOVO Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí skončily v tomto srovnání na druhém místě. Tyto základní organizace jsou tedy větší než řada celých odborových svazů v ČR. Škodovácké odbory nyní fungují samostatně, v minulosti byly pod odborovým svazem Kovo, z nějž ale vystoupily. Odborový automobilový svaz by byl nejsilnějším uskupením odborářů v České republice.

Podle Povšíka změně nahrává přicházející e-mobilita, nástup alternativních pohonů vozidel a nové modely dopravy.  „My máme přímý přístup k know-how tohoto směřování ze všech struktur včetně odborů, “ říká Povšík.

„Samozřejmě bychom rovněž usilovali o to, abychom ovlivňovali stát k podpoře tohoto sektoru, určité výhodnější danění, podpora nákupu vozů s alternativními pohony, šrotovné,“ plánuje Povšík. „Tím bychom mohli obohatit řadu odborových organizaci v automobilovém průmyslu i českou veřejnost, které se rovněž změny v automobilové dopravě dotknou,“ dodal.

Nový svaz by byl podle Povšíka vysoce inovativní  a v podstatě virtuální, využíval by veškerou moderní techniku, včetně on-line komunikace či videokonferencí. „Každá organizace by si dělala svoji práci, ale navenek by vystupovala jako subjekt Odborového automobilového svazu s cílem perspektivy budoucnosti, vytváření a zajištění pracovních míst a vyjednání lepších podmínek pro zaměstnance,“ říká Povšík.

Nutnost většího a účinnějšího tlaku odborů na zaměstnavatele se naplno projevila u 18směnného systému. „Za posledního půl roku jsem šel dvěma kamarádům ve věku do 40 let na pohřeb. A to přisuzuji 18směnnému systému. Těch se srdeční slabostí a mrtvicí, které odvezla sanitka přímo z výroby, bylo, že už to ani nepočítám,“ napsal tehdy redakci Náš REGION zaměstnanec závodu Škoda Auto Kvasiny. A právě 18směnný systém z Kvasin chtělo vedení automobilky nastolit i v Mladé Boleslavi.

Škoda původně chtěla spojit jednání o mzdách se zavedením 18směnných systémů práce v Mladé Boleslavi, podobně jako v Kvasinách. Znamenalo by to zavedení pracovní soboty jako běžného dne. Odboráři to tvrdě odmítali a firma od této podmínky nakonec i po tom, co zveřejnil Náš REGION, ustoupila.

Škodovka původně nabídla variabilní bonus 57 tisíc korun, odborářům se ho v rámci vyjednávání podařilo zaokrouhlit na 60 tisíc korun. Zároveň byla dohodnuta další prémie v závěru roku 2018 se základnou 2000 korun a s možností dalšího jednání o ní podle výsledku firmy. V případě plného nároku na variabilní a zaručený bonus a s přihlédnutím k mimořádné jednorázové platbě tak byl možný průměrný roční bonus více než 110 tisíc korun.

Středula: Proti existenci odborových organizací nic nemáme

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) jako největší odborové centrály v ČR Josef Středula Povšíkův plán nekomentoval. Nemyslí si, že by odboráři ze svazu KOVO přecházeli do případných nových odborů.

Odborový svaz KOVO je nejsilnějším členem odborové centrály ČMKOS, která podle Středuly zastřešuje 32 svazů. „My se k žádným odborovým organizacím nevyjadřujeme. ČMKOS je pro pluralitu odborů. Proti existenci odborových organizací nic nemáme. Je otázka, zda ale poskytují takové služby jako standardní odborový svaz,“ uvedl Středula. Podle něj zaměstnanci potřebují skutečné služby, ne virtuální projekty. Šéf ČMKOS si nemyslí, že by do nového svazu odboráři z KOVO přecházeli.

Ani předseda OS KOVO Jaroslav Souček plány odborářů ze Škody Auto nekomentoval. „OS KOVO uznává pluralitu odborů v ČR a nebude se vyjadřovat k úvahám a k činnosti odborových organizací, které nepůsobí v rámci OS KOVO v ČR,“ řekl ČTK Souček. Svaz KOVO si podle něj velmi dobře uvědomuje obtížnou situaci, která nastává pro automobilový průmysl v ČR a v EU. „Jsme připraveni ke spolupráci při řešení problémů celého sektoru a naši zástupci jednají jak se zaměstnavatelským svazem AutoSAP, tak s odbory a politiky na národní, evropské i globální úrovni,“ řekl.

Dnes, 15:18
Od poloviny minulého týdne je na základě usnesení pražské rady možné podat elektronickou „Žádost na...
Dnes, 13:13
V rámci čtvrté vlny uvolňování podnikatelských a dalších činností, která byla vyhlášena na 25. květen...
Dnes, 09:40
Komerční článek
Kvůli šíření nového typu koronaviru zakázal ministr zdravotnictví vývoz dezinfekčních přípravků na ruce do zahraničí...
Dnes, 09:40
RetroAutoMuzeum ve Strnadicích na Benešovsku, zaměřené na poválečné vozy především ze zemí někdejšího východního bloku,...
Dnes, 08:50
Ceny bytů v Praze jsou dlouhodobě na vysoké úrovni a pro mnoho lidí je tedy...
Dnes, 07:48
Sochař a restaurátor Petr Váňa z Karlíku pracuje ve své dobřichovické dílně již třiadvacet let...
Včera, 13:55
Skleník Fata Morgana v botanické zahradě v Praze se otevře pro návštěvníky v úterý 26....
Včera, 09:03
Spolek Arnika v Rakovníku předal ocenění za vítězství v anketě Alej roku 2019, kterou se...
Včera, 08:00
V pondělí 25. května se brány Pražského hradu otevřou pro veřejnost. Zároveň se dočasně zruší...
koronavirus
23.5.2020
V Praze přibylo za posledních 24 hodin deset nových případů nákazy koronavirem, o den dříve...
22.5.2020
V pondělí 25. května se návštěvám pacientů otevřou jen některé pražské nemocnice. I v nich...
Reklama