mapa regionů
zavřít mapu

Podpis smlouvy o zajištění provozu regionálních vlaků v metropoli v následujících deseti letech podepsala zástupci Českých drah (ČD) a hlavního města. Součástí smlouvy jsou i ustanovení o postupné obnově vozového parku a zvyšování standardů kvality. Se Středočeským krajem ČD obdobnou smlouvy podepsalo již v srpnu.
Smlouva zajišťuje, že v kraji a Praze pojede v průměru 1769 spojů denně. Smlouva počítá s 2211 vlaky a 5,14 milionu naježděných kilometrů ročně. Zároveň také umožňuje zapojení dalších dopravců, kteří při postupném otevírání trhu mohou převzít až čtvrtinu provozu na tratích. K tomu dojde ale nejdříve po roce 2021. Za tyto služby dostanou ČD na příští rok od Prahy 1,01 miliardy korun, další 2,1 miliardy pak od kraje.
„Uzavřená smlouva umožňuje pokračování nastoleného trendu maximálního zapojení železniční dopravy do systému Pražské integrované dopravy (PID),“ uvedl ředitel ROPID Petr Tomčík. Součástí smlouvy jsou podle jeho slov i pokuty za nedodržení smluvních podmínek.
Důležitou součástí smlouvy je i důraz na modernizaci vozidel, na kterou se počítá s téměř 645 miliony korun. Omlazením projde v následujících letech 71 souprav CityElefant. Instalovány zde budou například zásuvky pro nabíjení či Wi-Fi. Vylepšeno bude také 9 třívozových a 40 dvouvozových Regionov. Pro trať Praha-Kladno by dráhy měly koupit nové motorové vlaky za dalších 850 milionů až jednou miliardu korun.
ČD budou na základě smlouvy zajišťovat i prodej jízdenek, a to na 16 pražských a 69 středočeských místech. Ve vlacích bude také možné uplatňovat jízdenky PID.
Pro příští roky se počítá s tím, že regionální doprava na pražské a středočeské železnici bude růst. Už v jízdním řádu, který začal platit minulou neděli, vzrostly kapacity na tratích Praha-Mladá Boleslav/Mělník a Praha-Kladno-Rakovník.