15℃
Dnes je 19. říjen , svátek má Michaela

Starosta chce vyhrazené jízdní pruhy pro občany Prahy 6

Dopravní nouze vládne Praze 6. Tamní politici tento stav oficiálně vyhlásili v červnu přesto, že kdokoli projížděl touto městskou částí, ví, že problém automobilové dopravy je tu řadu let. A tak radní plánují zavést na hlavních silničních přivaděčích světelnou závoru, která omezí propustnost a zvýhodní rezidenty Prahy 6 před ostatními tím, že budou smět do BUS pruhu. Proč to neprojde?

Reklama

Starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09) je dlouhodobě svými občany kritizován z neschopnosti. Stejně je tomu i v případě Jiřího Lály (ODS), místostarosty pro dopravu, který je asi takový odborník, jako když dítě rozezná tramvaj od autobusu. A tak dlouho se sedí v úkrytu před občany na židli, až si občané pro řešení přijdou jinam. Do redakce za poslední dobu čtenáři a rezidenti Prahy 6 zaslali několik dopisů poukazujících na tolik nešvarů. Většinu z nich Náš REGION medializoval a díky tomu se problémy daly do pohybu. Bylo tomu tak v oblasti školství, kdy jsme upozornili na netransparentní hospodaření jedné z petřínských škol. Nejinak tomu bude v dopravě. Aby Praha 6 ukázala, že něco dělá, vyhlásila stav dopravní nouze. A zkritizovala magistrátní koalici, že s dopravou v jejich městské části nic nedělá. „Vlivem nečinnosti pražského magistrátu v posledních letech se z Prahy 6 stalo jedno velké parkoviště,“ uved Kolář.

Brána pro občany Prahy 6

Vedení Prahy 6 proto přišlo s utopickou myšlenkou, jak pomoct svým občanům, aby se mohli pohybovat po své městské části svým autem. Na hlavních silničních přivaděčích – Karlovarské a Podbabské ulici – instalují světelné závory. Objevit by se tam měly do konce roku a jejich účel by byl usměrňovat automobilový provoz řidičů vozidel nehlášených na Praze 6 a naopak by upřednostňovaly rezidenty Prahy 6. Ti by totiž podle záměru radnice směli vjet do vyhrazeného pruhu pro autobusy a vozidla složek integrovaného záchranného systému.

„Abychom ochránili obyvatele Prahy 6, jsme nuceni začít fungovat jako jakýsi ostrov s omezenou propustností. Mnoha lidem tím nepochybně znepříjemníme život, jedná se ale o dokončení klíčových a strategických staveb magistrátu, který už musí začít konat,“ uvedl k tomu naprosto vážně místostarosta pro dopravu Jiří Lála (ODS).

Je to legální? Není.

Otázkou ovšem je proveditelnost a legálnost záměru šestkové radnice. Zákon totiž nezná výjimku pro jednu skupinu obyvatel na úkor jiné. Vyhrazený pruh je vyhrazený právě z důvodu, aby upřednostnil jízdu například záchranářům, hasičům nebo policistům. A samozřejmě autobusům, díky čemuž mohou splňovat svoji úlohu a cestující v nich tak mohou předcházet parkování v dopravních kolonách.

Nad záměrem Prahy 6 z těchto důvodů kroutí hlavou i Pražská integrovaná doprava (ROPID). „Obecně z pohledu legislativy je možné zřizovat vyhrazené jízdní pruhy pro různé skupiny vozidel (s výjimkou motocyklů), které jsou definovány dopravním značením (a nikoli nějakým doporučením). V Praze se v případě vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy obvykle jedná (v různých kombinacích) dále o jízdní kola, vozidla taxi, IZS a Městské policie,“ uvedl pro Náš REGION mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

V Lysolajích, kde lišky dávaly dobrou noc, se buduje a staví

Zhoršilo by to dopravu

Podle něj mají kvůli mnoha řidičům, kteří nerespektují vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy, i prostředky hromadné dopravy obtíže se do BUS pruhů dostávat a dodržovat jízdní řád. „Považujeme proto snahu vpustit do vyhrazených jízdních pruhů další (obtížně identifikovatelná) vozidla za vysoce nevhodný záměr. Jeho důsledkem by bylo jen zhoršení podmínek pro provoz veřejné hromadné dopravy, která je v případné „dopravní nouze“ právě tím segmentem dopravy, která má poskytováním kvalitních služeb zajišťovat konkurenceschopnou alternativou k použití automobilu,“ zdůraznil mluvčí ROPID.

Ani záchranáři či policisté by nebyli nadšeni, kdyby pro jejich vozidla vyhrazený pruh používala jiná auta a oni museli kličkovat jako se tomu děje tam, kde vyhrazený pruh není. Praha 6 by tak dokonáním svého záměru popřela význam vyhrazeného pruhu. Starosta Ondřej Kolář si zkrátka potřeboval získat mediální pozornost, aby občané věděli, že něco dělá. To se mu povedlo. Na druhou stranu je otázkou, nakolik je zdravotně kompetentní svou funkci vykonávat v případě, že by svůj záměr chtěl dovést k realizaci. I policisté totiž podle informací redakce vidí snahu Prahy 6 spíš jako letní žertík. „Podle mně dostupných informací se jedná o možnou variantu řešení dopravní situace v dané lokalitě, která je momentálně v rovině diskusí. Proto nám nepřísluší ji v tuto chvíli jakkoli komentovat,“ uvedl mluvčí Police ČR Tomáš Hulan.

Fraška o neschopnosti

Samo o sobě je pak diskutabilní, proč se Kolář veřejně vymezil vůči magistrátní vládě, v níž má silové postavení právě jeho mateřská strana TOP 09. To umocňuje spekulace, že vyhlášení dopravní nouze je jen hra a fraška pro voliče, aby viděli, že Kolář něco dělá. Když totiž jeho TOP 09 sídlí na magistrátu, stačilo zajít za zdatným zákulisním vyjednavačem a šéfem zastupitelského klubu TOP 09 Jiřím Pospíšilem a vyřídit dopravní peklo na šestce ke spokojenosti občanů. Takhle Kolář magistrátní koalici, v níž je TOP 09, vzkazuje: jste neschopní.

Pravda – kterou se TOP 09 tak ráda zaštiťuje –  je ale jiná. Dopravní peklo v Praze 6 je vyústěním politiky, kterou v křesle starosty praktikuje „schopný“ Ondřej Kolář už druhé volební období. Takže tím neschopným není v tomto konkrétním případě magistrátní koalice.

Praha se zavázala snížit emise CO2. Ke klimatickému závazku vyzvala vládu, městské části, města, organizace i občany

 

Dnes, 15:01
Již devátého ročníku Polívkové smrště se dočká pěší zóna Anděl – od pondělka 21. do...
Dnes, 14:51
Veřejnosti se otevřela nová galerie současného českého umění - PragArtswork Gallery. Na adrese Vinohradská 39...
Dnes, 12:11
Komerční článek
Při přechodu na DVB-T2 je vhodné zohlednit několik kritérií, která mají pro každého jinou prioritu....
Dnes, 12:11
Divadlo Na Jezerce získalo záruku dlouhodobého fungování v prostorách, které mu pronajímá Praha 4.
Dnes, 10:44
Nejen zvířata se chystají na zimní období. Se začínajícími mrazíky se musí na chladnou část...
Dnes, 09:11
Bývalá vozovna poblíž Klamovky se stane novou tržnicí a prostor ohraničený souběhem ulic Plzeňské a...
Včera, 18:33
Tradiční Rio Botičo je po roce opět tady a desítky nadšených vodáků už stříhají metr,...
Včera, 15:28
Jediný pražský farmářský trh zaměřený výhradně na biopotraviny bude v sobotu na Letné!
Včera, 15:09
Radnice Prahy 5 získá prostor pro nové komunitní centrum na smíchovské vltavské náplavce na Hořejším...
Včera, 10:44
Výstavba moderního domu pro seniory a lidi s Alzheimerovou chorobou s kapacitou 100 lůžek by...
Včera, 07:08
Třetí pražská městská část vydala publikaci o dějinách Žižkova, (Královských) Vinohradů a Jarova od dob...
Reklama