Trať Posázavského pacifiku využívali nacisté i František Křižík

Další fotky

Posázavský pacifik je lidové označení pro železniční tratě z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan a z Čerčan do Světlé nad Sázavou. Celá „trampská“ dráha se stavěla po částech a dokončena byla v roce 1900, letos tak oslavila 120. výročí. S jejím provozem se pojí i několik zajímavých historických okamžiků.

Trať se proslavila díky českému trampingu, který se v jejím okolí zrodil v dobách první republiky. Železnice vedoucí do Vraného nad Vltavou a Dobříše přes Jílové u Prahy byla dříve vnímána jako spíše výletní dráha. V současnosti je neodmyslitelnou spojnicí s Posázavím.

Před 172 lety došlo k nehodě, která nebyla nikdy objasněna

Stavba trati

Úplně prvním traťovým úsekem Posázavského pacifiku se stalo dvanáctikilometrové spojení mezi stanicemi Nusle-Vršovice a Modřany, které tehdy ještě nebyly součástí Prahy. Současně však na této trase později vznikla velmi významná stanice Praha-Braník, která do roku 1937 nesla název Braník-Hodkovičky.

Další etapa se začala stavět z Čerčan přes Týnec nad Sázavou až do Prosečnic. Trať o délce 39,6 kilometru začala vznikat v roce 1895. Musel na ní být navíc proražen takřka 400 metrů dlouhý tunel u Zbraslavi-Jarova. Na Dobříš dojel první vlak 22. září 1897 a tehdy získal tento odlehlý kraj přímé spojení s Prahou.

O trať se vedly spory

Ve stejný den jako odbočná větev na Dobříš byl zprovozněn čtyřkilometrový traťový úsek z Prosečnice, tehdy Požárů do Jílového u Prahy. A právě zde se rozhořel nepříjemný spor radních z Jílového. Ti si přáli železnici přímo ve městě, neboť původní nádraží mělo být poměrně vzdáleno od centra města. I dnes ale vzdálenost mezi nádražím a městem činí takřka tři kilometry, nicméně je to méně, než počítal původní projekt.

Vlak vykolejil a padal 17 metrů. Od tragédie uplynulo 130 let

Proti tomu však protestovali zástupci Kamenného Přívozu, kterým by se dráha naopak vzdálila. Po mnoha intervencích se státní moc přiklonila k Jílovským a úřady jim zčásti vyhověly. Město Jílové ale za to zaplatilo zvýšenými výdaji, kterými muselo pokrýt výstavbu železniční trati v městem požadované trase. A že nešlo o malé peníze, dokazuje proražení několika tunelů a výstavba kamenného viaduktu Žampach, který bývá cílem řady fotografů. První osobní vlak projel po celé trati Posázavského pacifiku konečně 1. května 1900.

Nejdelší kamenný most i nacistické továrny

Největší raritou Posázavského pacifiku je pravděpodobně již zmíněný kamenný viadukt Žampach, jehož délka dosahuje 110 metrů a stojí 41 metrů nad údolím Kocour. Je jedním z nejdelších kamenných mostů v Evropě.

Ovšem, na trati se nenachází jen mosty, ale také tunely. V úseku z Vršovic do Čerčan jich je hned sedm, na trati do Dobříše pak ještě jeden navíc. Do roku 1929 existoval ještě tunel u vršovického depa.

V roce 1942 ale zabrala levý břeh Sázavy německá okupační moc a zřídila zde vojenský prostor. Tehdy bylo pět tunelů (Skochovický, Libřický, Davelský, Pikovický a Jílovský II) využito jako podzemní továrny pro válečnou výrobu. Vyráběly se zde letecké součástky.

Křižík postavil první tramvajovou trať, další už mu město nepovolilo

Trať využil i František Křižík

V úseku z Nuslí-Vršovic do Vraného zkoušel v roce 1897 František Křižík svůj dvounápravový akumulátorový železniční vůz. Provoz tímto neobvyklým způsobem byl zajišťován do roku 1899 na trase z Nuslí-Vršovic do Měchenic. Dobíjecí stanice byly na Zbraslavi a v Nuslích.

FOTO: Posázavský pacifik

Posázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Žampach viaduktPosázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Posázavský pacifik
Další fotky
Posázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Jarovsky  tunel
Včera, 16:20
Pětačtyřicetiletého zloděje neodradil ani fakt, že už byl v předešlých letech odsouzen pro majetkovou trestnou...
Včera, 15:50
Důvodem ukončení provozu ubytovny byl zcela nevyhovující stavebně-technický stav objektu.
Včera, 14:01
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Včera, 14:01
V květnu letošního roku by měla skončit rekonstrukce domu na Hradčanské na adrese Dejvická 4.
Včera, 06:00
Hospodaření měst a obcí komplikovala v loňském roce nejen mimořádná opatření proti šíření koronaviru, ale...
14.1.2021
Před Vánocemi vyměnil poslanec za ODS Jan Skopeček své charitativní fotbalové turnaje za předvánoční charitativní...
14.1.2021
Od března 2020 padá na bedra krajských hygienických stanic zvládnutí pandemie onemocnění covid-19. Ty provádějí...
13.1.2021
Říčanské muzeum muselo výrazně omezit výukové programy pro děti a kvůli propadu příjmů se nevyhnulo...
12.1.2021
Některé rekreační chaty a chalupy se v zimním období stanou terčem zlodějů. Rádi si vybírají...
12.1.2021
Život umí psát neuvěřitelné příběhy a v roce 2020 tomu nebylo jinak. Své o tom...
11.1.2021
Chcete si udělat výlet mimo město a provětrat u toho svůj longboard? Využijte upravené cyklotrasy...
Reklama