Trať Posázavského pacifiku využívali nacisté i František Křižík

Další fotky

Posázavský pacifik je lidové označení pro železniční tratě z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan a z Čerčan do Světlé nad Sázavou. Celá „trampská“ dráha se stavěla po částech a dokončena byla v roce 1900, letos tak oslavila 120. výročí. S jejím provozem se pojí i několik zajímavých historických okamžiků.

Trať se proslavila díky českému trampingu, který se v jejím okolí zrodil v dobách první republiky. Železnice vedoucí do Vraného nad Vltavou a Dobříše přes Jílové u Prahy byla dříve vnímána jako spíše výletní dráha. V současnosti je neodmyslitelnou spojnicí s Posázavím.

Před 172 lety došlo k nehodě, která nebyla nikdy objasněna

Stavba trati

Úplně prvním traťovým úsekem Posázavského pacifiku se stalo dvanáctikilometrové spojení mezi stanicemi Nusle-Vršovice a Modřany, které tehdy ještě nebyly součástí Prahy. Současně však na této trase později vznikla velmi významná stanice Praha-Braník, která do roku 1937 nesla název Braník-Hodkovičky.

Další etapa se začala stavět z Čerčan přes Týnec nad Sázavou až do Prosečnic. Trať o délce 39,6 kilometru začala vznikat v roce 1895. Musel na ní být navíc proražen takřka 400 metrů dlouhý tunel u Zbraslavi-Jarova. Na Dobříš dojel první vlak 22. září 1897 a tehdy získal tento odlehlý kraj přímé spojení s Prahou.

O trať se vedly spory

Ve stejný den jako odbočná větev na Dobříš byl zprovozněn čtyřkilometrový traťový úsek z Prosečnice, tehdy Požárů do Jílového u Prahy. A právě zde se rozhořel nepříjemný spor radních z Jílového. Ti si přáli železnici přímo ve městě, neboť původní nádraží mělo být poměrně vzdáleno od centra města. I dnes ale vzdálenost mezi nádražím a městem činí takřka tři kilometry, nicméně je to méně, než počítal původní projekt.

Vlak vykolejil a padal 17 metrů. Od tragédie uplynulo 130 let

Proti tomu však protestovali zástupci Kamenného Přívozu, kterým by se dráha naopak vzdálila. Po mnoha intervencích se státní moc přiklonila k Jílovským a úřady jim zčásti vyhověly. Město Jílové ale za to zaplatilo zvýšenými výdaji, kterými muselo pokrýt výstavbu železniční trati v městem požadované trase. A že nešlo o malé peníze, dokazuje proražení několika tunelů a výstavba kamenného viaduktu Žampach, který bývá cílem řady fotografů. První osobní vlak projel po celé trati Posázavského pacifiku konečně 1. května 1900.

Nejdelší kamenný most i nacistické továrny

Největší raritou Posázavského pacifiku je pravděpodobně již zmíněný kamenný viadukt Žampach, jehož délka dosahuje 110 metrů a stojí 41 metrů nad údolím Kocour. Je jedním z nejdelších kamenných mostů v Evropě.

Ovšem, na trati se nenachází jen mosty, ale také tunely. V úseku z Vršovic do Čerčan jich je hned sedm, na trati do Dobříše pak ještě jeden navíc. Do roku 1929 existoval ještě tunel u vršovického depa.

V roce 1942 ale zabrala levý břeh Sázavy německá okupační moc a zřídila zde vojenský prostor. Tehdy bylo pět tunelů (Skochovický, Libřický, Davelský, Pikovický a Jílovský II) využito jako podzemní továrny pro válečnou výrobu. Vyráběly se zde letecké součástky.

Křižík postavil první tramvajovou trať, další už mu město nepovolilo

Trať využil i František Křižík

V úseku z Nuslí-Vršovic do Vraného zkoušel v roce 1897 František Křižík svůj dvounápravový akumulátorový železniční vůz. Provoz tímto neobvyklým způsobem byl zajišťován do roku 1899 na trase z Nuslí-Vršovic do Měchenic. Dobíjecí stanice byly na Zbraslavi a v Nuslích.

FOTO: Posázavský pacifik

Posázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Žampach viaduktPosázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Posázavský pacifik
Další fotky
Posázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Jarovsky  tunel
První cenu v architektonické soutěži na nový hřbitov v pražském Suchdole získal architekt Martin Rosa (autory vítězného návrhu jsou spolu s ním také Václav Šuba a Jakub Červenka).
20.7.2021
Pražští zastupitelé schválili změnu účelu investičních dotací pro městskou část Praha-Suchdol. Peníze půjdou na vybudování...
Ze křtu klipu Na Vivaldiho!
20.7.2021
Ve skanzenu v Přerově nad Labem a v kapli i zámku ve Smiřicích byl natáčen...
14.7.2021
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
14.7.2021
Ačkoli je na Radouči instalována řada informačních tabulí o nevhodném krmení syslů, stále řada návštěvníků...
10.7.2021
Člověk, který dosáhl důchodového věku a hodlá si v nejbližší době o starobní důchod zažádat,...
6.7.2021
Letos 21. června uplynulo třicet let od posledních minut sovětských vojáků na území Československa –...
4.7.2021
V Ateliéru Josefa Sudka na Újezdě probíhá výstava – přátelský dialog plastik sochařky Hany Wichterlové...
2.7.2021
Náročná obnova památkově chráněného objektu Šlechtovy restaurace ve Stromovce míří do finální fáze. Aktuálně byly...
2.7.2021
Začátkem roku nebylo vůbec jasné, v jakém formátu se budou smět konat automobilové soutěže. Úvod...
2.7.2021
Finále festivalu Porta, se v Lesním divadle v Řevnicích bude konat již po třinácté, tentokrát...
30.6.2021
Hlavní město finalizuje veškeré materiály, které vznikly za účelem prověření místa uložení ostatků Zdeny Mašínové...
Reklama