Trať Posázavského pacifiku využívali nacisté i František Křižík

Další fotky

Posázavský pacifik je lidové označení pro železniční tratě z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan a z Čerčan do Světlé nad Sázavou. Celá „trampská“ dráha se stavěla po částech a dokončena byla v roce 1900, letos tak oslavila 120. výročí. S jejím provozem se pojí i několik zajímavých historických okamžiků.

Trať se proslavila díky českému trampingu, který se v jejím okolí zrodil v dobách první republiky. Železnice vedoucí do Vraného nad Vltavou a Dobříše přes Jílové u Prahy byla dříve vnímána jako spíše výletní dráha. V současnosti je neodmyslitelnou spojnicí s Posázavím.

Před 172 lety došlo k nehodě, která nebyla nikdy objasněna

Stavba trati

Úplně prvním traťovým úsekem Posázavského pacifiku se stalo dvanáctikilometrové spojení mezi stanicemi Nusle-Vršovice a Modřany, které tehdy ještě nebyly součástí Prahy. Současně však na této trase později vznikla velmi významná stanice Praha-Braník, která do roku 1937 nesla název Braník-Hodkovičky.

Další etapa se začala stavět z Čerčan přes Týnec nad Sázavou až do Prosečnic. Trať o délce 39,6 kilometru začala vznikat v roce 1895. Musel na ní být navíc proražen takřka 400 metrů dlouhý tunel u Zbraslavi-Jarova. Na Dobříš dojel první vlak 22. září 1897 a tehdy získal tento odlehlý kraj přímé spojení s Prahou.

O trať se vedly spory

Ve stejný den jako odbočná větev na Dobříš byl zprovozněn čtyřkilometrový traťový úsek z Prosečnice, tehdy Požárů do Jílového u Prahy. A právě zde se rozhořel nepříjemný spor radních z Jílového. Ti si přáli železnici přímo ve městě, neboť původní nádraží mělo být poměrně vzdáleno od centra města. I dnes ale vzdálenost mezi nádražím a městem činí takřka tři kilometry, nicméně je to méně, než počítal původní projekt.

Vlak vykolejil a padal 17 metrů. Od tragédie uplynulo 130 let

Proti tomu však protestovali zástupci Kamenného Přívozu, kterým by se dráha naopak vzdálila. Po mnoha intervencích se státní moc přiklonila k Jílovským a úřady jim zčásti vyhověly. Město Jílové ale za to zaplatilo zvýšenými výdaji, kterými muselo pokrýt výstavbu železniční trati v městem požadované trase. A že nešlo o malé peníze, dokazuje proražení několika tunelů a výstavba kamenného viaduktu Žampach, který bývá cílem řady fotografů. První osobní vlak projel po celé trati Posázavského pacifiku konečně 1. května 1900.

Nejdelší kamenný most i nacistické továrny

Největší raritou Posázavského pacifiku je pravděpodobně již zmíněný kamenný viadukt Žampach, jehož délka dosahuje 110 metrů a stojí 41 metrů nad údolím Kocour. Je jedním z nejdelších kamenných mostů v Evropě.

Ovšem, na trati se nenachází jen mosty, ale také tunely. V úseku z Vršovic do Čerčan jich je hned sedm, na trati do Dobříše pak ještě jeden navíc. Do roku 1929 existoval ještě tunel u vršovického depa.

V roce 1942 ale zabrala levý břeh Sázavy německá okupační moc a zřídila zde vojenský prostor. Tehdy bylo pět tunelů (Skochovický, Libřický, Davelský, Pikovický a Jílovský II) využito jako podzemní továrny pro válečnou výrobu. Vyráběly se zde letecké součástky.

Křižík postavil první tramvajovou trať, další už mu město nepovolilo

Trať využil i František Křižík

V úseku z Nuslí-Vršovic do Vraného zkoušel v roce 1897 František Křižík svůj dvounápravový akumulátorový železniční vůz. Provoz tímto neobvyklým způsobem byl zajišťován do roku 1899 na trase z Nuslí-Vršovic do Měchenic. Dobíjecí stanice byly na Zbraslavi a v Nuslích.

FOTO: Posázavský pacifik

Posázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Žampach viaduktPosázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Posázavský pacifik
Další fotky
Posázavský pacifik - Posázavský pacifikPosázavský pacifik - Jarovsky  tunel
Včera, 16:13
Záměrem této aktivity je do praxe pražského školství přinést ty nejmodernější technologie. Postupně je budováno...
Včera, 14:20
Cyklus pravidelných besed se zajímavými osobnostmi, které pořádá v Horním Bezděkově spolek Klíče pro demokracii,...
23.9.2020
Všichni lidé, kteří jdou na testování na onemocnění COVID-19 do Klaudiánovy nemocnice v Mladé Boleslavi,...
hejtmanka
23.9.2020
Středočeský kraj koupil resuscitační komplety pro 149 základních a středních škol za téměř 10 milionů...
22.9.2020
Fanoušci klavírních melodií se mohou těšit na koncert teprve 22letého klavíristy Pavla Vondráčka s názvem...
22.9.2020
Jednou z investičních akcí je obnova komunikací v ulicích Malinovského, Rubínova, Rejčkova a Burianova včetně...
22.9.2020
Stavba středočeských přístavišť pro rekreační plavidla v Mělníku a Poděbradech má začít v listopadu a...
22.9.2020
Hlasování o podpoře říčanských projektů z participativního rozpočtu, bude už v první polovině října. Lidé...
21.9.2020
Fotografie zahraničních filmových celebrit zachycených objektivem Miloše Fikejze, filmového publicisty, encyklopedisty a fotografa, můžete obdivovat...
21.9.2020
Se začátkem nového školního roku město Dobříš otevřelo nový školní pavilon základní školy a společně...
Reklama