-6℃
Dnes je 23. únor , svátek má Svatopluk

Tragický příběh rallye skupiny B. Konec zlaté éry motorsportu

Koncem 70. let minulého století značně vzrostla popularita motorsportu díky větší dostupnosti médií a prosperujícímu automobilovému průmyslu. Auta byla lehčí, výkonnější, poprvé v historii byl dokonce použit pohon všech kol. Vrcholem tohoto rozkvětu bylo rallye skupiny „B“, ve kterém startovaly vozy s technologiemi použitými v seriálu Formule 1 upravené pro podmínky lesních a venkovských cest. Jedná se pravděpodobně o nejnebezpečnější kapitolu historie motorsportu.

Reklama

Závody rallye byly na začátku 80.let tak populární, že Mezinárodní automobilová federace FIA začala připravovat plány na zcela novou kategorii, ve které by se svými speciály závodily nejlepší značky té doby. Pravidla rallye v té době stanovovala, že aby se daný vůz mohl zapojit do závodů, muselo jej být sériově vyrobeno alespoň 5000 kusů, automobily musely být čtyřmístné a jejich motory nesměly být vybaveny turbodmychadlem ani kompresorem. Jednalo se tedy o upravené silniční automobily, jejichž výkon se pohyboval okolo 250 koní.

Nejpopulárnější bazarové automobily v ČR. Jaké ojetiny máme nejraději?

Aby FIA umožnila vstup do rallye i značkám, které nevyráběly požadovaných 5000 kusů pro silniční provoz, zavedla roku 1982 nová pravidla dělící rallye na tři skupiny pojemnované „N“, „A“ a „B“.Ve skupinách N a A závodily více či méně upravené běžné osobní automobily, kdežto pro skupinu B šla všechna pravidla stranou: pro zapojení se do závodů nyní stačilo vyrobit pouhých 200 vozů, které mohly být dvoumístné a jejich motory mohly být přeplňované. Výkon šel pochopitelně prudce nahoru, zastavil se až u hranice 500 koní, což bylo u aut s hmotností pod 1000kg naprosto absurdní.

Ve skupině B závodilo mnoho výrobců, mezi nejúspěšnější patřilo Audi se svým legendárním modelem Quattro (právě tento vůz byl poprvé v historii rallye vybaven pohonem všech kol), úspěšně mu konkurovala Lancia s modely Delta a nádherným dvoumístným sporťákem s pohonem zadních kol „037“a Ford se slavným RS200, zapojily se i značky jako Porsche či Ferrari, Porsche po zrušení skupiny B závodilo se stejnými vozy v rallye Dakar.

Legendární Dakar 2019 dojel do svého cíle v Limě. Všichni to měli stejně těžké. Rozhodli se jet Dakar!

První ročník 1983 se odehrál ve znamení obrovského souboje Audi s Lancií. Audi bylo díky pohonu všech kol nejlepší na sněhu a na hlíně, lehká a hbitá Lancia dominovala na štěrku a na asfaltu, navíc měla skvělého Waltera Rörhla, který je brán jako jeden z nejlepších rallye jezdců všech dob. Týmy se rozešly smírně, Fin Hannu Mikkola z Audi ovládl celkové pořadí závodníků, kdežto Lancia vyhrála pohár konstruktérů.

Geniálního konstruktéra a továrníka zničily krize a gamblerství, přesto není nic ztraceno

V dalších letech se do závodů zapojily i značky Peugeot, Ford, Citroen a Rover a konkurence byla opravdu velká, výkon některých aut dosahoval téměř 600 koní. Ročníky 1984 a 1985 proběhly bez větších problémů či skandálů, nejdřív zvítězilo Audi a o rok později Peugeot s modelem 205 T16 a geniálním jezdcem Arim Vatanenem.

FOTO: Závodní vozy rallye skupiny B

Závodní vozy rallye skupiny B - zavodni peugeot rallyeZávodní vozy rallye skupiny B - závodní lanciaZávodní vozy rallye skupiny B - rallye auto fordZávodní vozy rallye skupiny B - rallye vůz lancia

Tragickým se pro skupinu B stal rok 1986. Na portugalské rallye v březnu ztratil jeden z jezdců kontrolu nad svým vozem a najel přímo do diváků: 31 zraněných a tři mrtví. Všechny vrcholné týmy z tohoto závodu odstoupily, ale bohužel se nejednalo o výjimečnou událost. Hned o dva měsíce později udeřila další tragédie, kdy závodník Lancie Henri Toivonen sjel při korsické rallye ze srázu. Náraz prorazil palivovou nádrž a on i jeho spolujezdec Sergio Cresto uhořeli. Audi na to zareagovalo okamžitým odstoupením z celé soutěže, a když později ten rok havaroval i jeden z Fordů RS200 za smrti spolujezdce, rozhodla se FIA celou skupinu B zrušit. Jednalo se o jednu z nejkrásnějších, ale zároveň i nejvíce smrtících disciplín motorsportu a právem se o letech 1982-1986 hovoří jako o „zlaté éře“.

 

 

 

Včera, 17:30
O životě v buddhistickém klášteře vyprávěla mniška Tenzin Palmo, jež se narodila v Praze, vystudovala...
Včera, 16:36
Za svůj oblouk vděčíš překonané krizi Lidská řeč je nekonečný vzdušný most V každém objeví...
Včera, 16:00
Komerční článek
Např. vysloužilou zářivku převezme každý odpovědný kolektivní systém zdarma, kdežto běžná odpadová firma si za...
Včera, 16:00
Východní komunistické cenzuře a nesvobodě padlo za oběť mnoho děl pocházejících ze Západu obecně a...
Včera, 15:27
Krajská hygienická stanice Středočeského kraje zkontrolovala v loňském roce 2 366 stravovacích zařízení, 141 dětských...
Včera, 14:00
Všichni jsme zvyklí na fakt, že pokud chceme psát esemesky a telefonovat, musíme mít v...
Včera, 14:00
Víte, co je to mýdlový sliz? Dá se to vyrobit doma. A dá se s...
Včera, 12:32
V Uměleckoprůmyslovém muzeu skončila v roce 2017 rozsáhlá rekonstrukce, která mimo jiné významně rozšířila výstavní...
Včera, 11:30
Vyprávěly se o něm hrozné věci, byl odsouzen k trestu smrti, nakonec zemřel v poklidu...
Včera, 10:00
Orthorexie je neznámá, přesto velmi častá, porucha příjmu potravy. Jedná se o člověka, který má...
Včera, 08:00
Novodobý termín, jehož kořeny však sahají do dávné minulosti. Co svět světem stojí, nebyla šuškanda...
Reklama