Tramvaj T4 je českou klasikou, její nákladní verzi ale nezná každý

Tramvaje jsou nedílnou součástí městské hromadné dopravy ve většině moderních velkoměst. Česká klasika Tatra T4 je jedním z nejdéle sloužících modelů, který má dokonce i svou nákladní verzi. Nákladní tramvaje zažívaly svou renesanci na počátku dvacátého století, jejich konec přišel až s nástupem nákladní automobilové dopravy.

Tramvaje nejen pro lidi

Nákladní tramvaje zažily svůj rozvoj nejvíce na počátku 20. století, v té době dopravovaly zboží mezi různými podniky ve městech. Neopomenutelnou roli měly i v průběhu první světové války, v Praze se například pomocí takových tramvají zajišťovalo zásobování i přepravovali ranění. Nákladní tramvaje ale nebyly doménou Prahy, sloužily i v jiných městech, jako třeba v Břasích nedaleko Plzně. Ovšem, ve dvacátých a třicátých letech minulého století se začala výrazněji rozvíjen automobilová nákladní doprava a s ní přišel pozvolný konec nákladních tramvají.

Křižík postavil první tramvajovou trať, další už mu město nepovolilo

Nákladní tramvaje v Drážďanech i ve Lvově

Avšak i dnes ještě najdeme města, kde stále nákladní tramvaje využívají. Známou je nákladní tramvaj tzv. CarGoTram, několikačlánková nákladní tramvaj, která zásobuje továrnu firmy Volkswagen přímo v centru Drážďan. Dovoz dílů do ní nákladními auty by byl velice komplikovaný až takřka nemožný, a tak se společnost v roce 2000 rozhodla pro toto neobvyklé řešení pro dopravu materiálu.

Dva speciální vozy pro továrnu Volkswagenu vyvinula firma Schalker Eisenhütte Maschinenfabrik. Oba vozy jezdí ve čtyřicetiminutovém intervalu přibližně od 6 hodin do půlnoci od pondělí do soboty. Zmíněný interval je dán využíváním, tzv. Oken v jízdním řádu běžných linek, které jezdí po stejné trase.

Před čtyřiceti lety byl ukončen provoz tramvají na Václavském náměstí

Pozadu nezůstávají ani další města

Kromě Drážďan se o podobné koncepci uvažuje i v dalších městech, například ve Vídni, Curychu nebo dokonce i v tuzemsku, o projekt se zajímá i Brno. Za hlavní výhodu tramvají se považuje jejich ekologičnost, která ovšem naráží na poměrně řídkou kolejovou síť, pro každou továrnu nebo halu je tak vlastně potřeba vždy postavit novou trať.

Nákladní tramvaje ale jezdí i ve východní Evropě, jako například tramvaj Tatra T4 ve Lvově. Tuto československou klasiku tam přestavěli na nákladní a z našeho pohledu se jedná o skutečný skvost.

Dnes, 04:00
Vláda schválila pro březen a duben zvýšení nemocenské ze 60 na sto procent výdělku a...
Dnes, 04:00
Karel Habětínek byl právníkem, docentem vídeňské univerzity, kde zastával i funkci děkana, kromě toho byl...
Včera, 15:35
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
Včera, 15:35
Domovina palem je sice v tropech a subtropech, ale některé lze pěstovat i v našich...
Včera, 14:58
Autoservisy dnes přes zpřísněné vládní omezení otevřely. Předávání vozů se zákazníky však probíhá mimo provozovny...
Včera, 13:25
Každou sekundu zde shoří sedm set milionů tun vodíku. Popelem je hélium a nepatrný, nicotný...
Včera, 11:33
V pátek schválená protiepidemická opatření nebudou pro výrazné zlepšení situace stačit, uvádí Centrum pro modelovaní...
Včera, 11:15
Skákavka, pavouk, který kromě naprosto dokonalých očí, které mu dopřávají jeden z nejlepších zraků mezi...
Včera, 10:41
Sám prošel Jedličkovým ústavem jako žák a po absolvování vysoké školy se do něj vrátil...
Včera, 08:30
Čtrnáctkrát trestaný recidivista se chodíval do třešňového sadu obnažovat před dětmi často. Když ale narazil...
Včera, 07:00
Předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS) vyzval ke sdílené solidaritě mezi lidmi. Na CNN Prima News...
Reklama