7℃
Dnes je 22. říjen , svátek má Sabina

Ústečany budou vozit autobusy na vodík

Naftu a stlačený zemní plyn nahradí vodík. Tak vypadá budoucnost MHD podle memoranda, jehož uzavření schválili ústečtí radní se Spolchemií, dopravním podnikem a Cheminvestem. První autobusy s tímto alternativním pohonem by silnice krajského města mohly brázdit už za dva roky.

Reklama

Termín spuštění autobusové dopravy na vodík závisí na tom, zda se magistrátu poštěstí získat dotace na výstavbu plnicí stanice a nákup autobusů. „Vodíkové autobusy dnes stojí jako nejlépe vybavené trolejbusy, které teď objednáváme, to je kolem 20 milionů korun. Předpokládáme ale, že to půjde dolů,“ míní primátor Ústí nad Labem Petr Nedvědický (ANO). V plánu má pořídit šest vozů. Jejich výroba ale trvá dva roky, proto je bude muset město objednat už letos. Přestup z tradičních paliv, jako je benzin a nafta, na alternativní, jako je vodík, je dlouhodobou ekologickou strategií, která má zajistit udržitelnou mobilitu. Podobným směrem se vydávají i jiná města v republice. Do dvou let by měly jezdit vozy MHD na vodík také v Moravskoslezském kraji. Například na Karvinsku jich má být 10 za celkem 160 milionů korun. Vedení kraje o tom už loni v listopadu podepsalo memorandum s Ostravou a také se společností Vítkovice Cylinders, která má k dispozici potřebné technologie. Vodíkový autobus už od roku 2009 obsluhuje několikrát týdně linku městské dopravy v Neratovicích, kde je i vodíková čerpací stanice.

Ústí nad Labem v koncepci udržitelné mobility počítá s tím, že v budoucnu budou ve městě jezdit jen ekologické trolejbusy a autobusy s vodíkovým pohonem. Bude to proto znamenat vyměnit zhruba 80 autobusů, které má dopravní podnik k dispozici. V Ústí je i dostatečný zdroj vodíku, který produkuje zdejší Spolchemie. Plyn totiž vzniká jako odpad membránové elektrolýzy při výrobě chloru a hydroxidů. „Chemička dnes vodík používá k vytápění,“ dodal Nedvědický. Pokud dopadne dotace na výstavbu plnicí stanice, měla by podle něj stát už koncem příštího roku.

Náčelník Lakotů Splašený kůň. Neporazitelný válečník se stal obětí lsti a zrady

20.10.2019
Přes tisíc dopravních nehod ročně je zapříčiněno špatným zdravotním stavem řidičů. Motoristé podle zdravotníků často...
16.10.2019
Na Ústecku bojují se štěnicemi. S touto nepříjemnou situací má problém hlavně zdravotnická záchranná služba....
15.10.2019
Komerční článek
Při přechodu na DVB-T2 je vhodné zohlednit několik kritérií, která mají pro každého jinou prioritu....
15.10.2019
Proti obchodu s chudobou hodlá mostecký magistrát bojovat tak, že začne s výkupem bytů od...
14.10.2019
Rozsudek v případu údajného obchodování s lidmi ve Velké Británii vynese ústecký krajský soud na...
14.10.2019
V Ústeckém kraji míra nezaměstnanosti v září zůstala stejná jako v srpnu - na úrovni...
13.10.2019
Provozu poboček Severočeské vědecké knihovny v Ústí nad Labem hrozí omezení, pokud nebude mít peníze...
13.10.2019
V Děčíně a Litoměřicích mohou cyklisté využívat v některých jednosměrkách oba směry. V krajském městě...
13.10.2019
Stavba vysokorychlostní železniční trati, která povede z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan, bude...
12.10.2019
Projekt Časná defibrilace v Ústeckém kraji rozdává automatizované externí defibrilátory za několik milionů korun. Od...
primátor chomutov hrabáč
11.10.2019
Šikana řidičů a „rejžování“ do městské kasy. Tak vnímá část veřejnosti dva diskutované radary v...
Reklama