Vedle Masarykova nádraží stávala ještě tři, které další stanice v Praze zanikly?

17.8.2022
Jaroslav Svoboda

Snad každý železniční cestovatel, který navštívil Prahu ví, že v centru hlavního města v okolí Florence se nachází hned dvě nádraží v těsné blízkosti, a to hlavní a Masarykovo. Existence třetího – Denisova nádraží – je také poměrně známá, méně už se ale hovoří o několika dalších, které stály také v nedaleké blízkosti.

Denisovo nádraží

Nebo také Praha-Těšnov, bylo nádraží, které bylo jedním ze tří nádraží pražského železničního uzlu (vedle Masarykova a Hlavního nádraží). Bohužel, svému účelu sloužilo necelých sto let, od roku 1875 do roku 1972, kdy byla zrušena trať do Vysočan. Na této trati pak došlo ke zrušení i dalších železničních stanic.

Nádraží se nacházelo na území Karlína v místě již zaniklé vesnice Těšnov, jako konečná stanice Rakouské severozápadní dráhy. Zajímavostí je, že samotná dráha z Vídně do Berlína Prahu původně míjela, když vedla z Nymburka přes Starou Boleslav a Mělník do Děčína.

Pražské metro mělo stát už před 120 lety. Známé jsou i jeho trasy

Zanikla i Praha-Libeň dolní nádraží

Poslední vlak z nádraží odjel 1. července 1972 ve 23:40 hod. do Lysé nad Labem. Část nádraží bylo poté zbouráno kvůli výstavně pražské magistrály, odjezdová hala s triumfálním obloukem pak byly srovnány se zemí v roce 1985, i přesto, že už existovaly návrhy na její další využití (například jako další výstavní budova Muzea hlavního města Prahy nebo archiv).

V souvislosti se zánikem nádraží a celé trati však zanikly i další stanice. Jednou z nich bylo i menší nádraží Praha-Libeň dolní nádraží, které se nacházelo jihozápadně od dnešní stanice metra Palmovka.

Nádraží se stavilo stejně jako na Těšnově, v souvislosti s dostavbou Rakouské severozápadní dráhy. Nádraží mělo tři dopravní a dvě manipulační koleje a sloužilo ke křižování vlaků. Z nádraží dále vedla vlečka do nedalekého podniku Rustonka. Z původního nádraží se do současnosti zachovala pouze jedna budova na adrese Zenklova 250. Pod prostorem bývalého nádraží prochází trasa metra mezi stanicemi Palmovka a Invalidovna.

Co bude dál s nevyužitým pozemkem v oblasti Těšnova?

Zaniklo i další karlínské nádraží

Kromě dvou zmíněných železničních stanic zanikla ještě další, a to Praha-Karlín přístav, která se nacházela mezi již zmíněnými stanicemi. Stejně jako tyto stanice, doprava zde fungovala od 70. let 19. století. Na tomto nádraží docházelo i k větvení trati směrem na Libeňský ostrov. Od Karlínského nádraží a nádraží Těšnov jezdily vlaky směrem na Lysou nad Labem, Neratovice a Ústí nad Labem a dál do Německa.


Témata:

Nepřehlédněte