• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Vlastnil legendární železářství a pro Prahu navrhl metro. Skvělý obchodník a nadšený vlastenec z rodu Rottů

    27.6.2019
    Další fotky

    Jako název železářství se jméno Rott udrželo dodnes, i když po roce 1989 se v jeho původním objektu prodávaly pod tímto názvem i lahůdky. Vyhlášený obchod, kde bylo možné sehnat prakticky cokoliv i za socialismu, funguje již skoro 180 let.

    Ladislav Rott (5. června 1851 – 27. června 1906) byl jedním z osmi dětí Vincence Josefa Rotta (1811 – 1890, zakladatele železářského obchodu V. J. Rott na Malém náměstí v Praze. Ten pocházel z nezámožné rolnické rodiny a základní vzdělání získal na čtyřtřídní škole a pak nastoupil do učení do firmy, která se zabývala obchodem s „norimberským zbožím“ (možná i včetně příslovečných „norimberských trychtýřů“?).

    „Vlastenecké muzeum v Čechách“ slaví 200 let od založení. Co o něm možná nevíte?

    Tak se totiž tehdy říkalo kovovému zboží všeho druhu, i když fakticky šlo o podstatně širší pojem. A to proto, že v Norimberku bylo na konci 19. století přes 250 továren a sbíhalo se tam 8 železničních tratí, které jejich výrobky vyvážely do celého světa. Šlo o široký sortiment mechanických a optických nástrojů, rýsovadel, drátů, chemikálií, barev, štětců, kartáčů, tužek, barevného papíru, doutníků, karet, obuvi, majolikového zboží, kamen aj. Velký rozvoj zaznamenalo kovolitectví a kovotepectví. Průmysl v Norimberku tehdy podporovalo několik peněžních ústavů (bank) a jeho rozvoj tedy probíhal doslova „na dluh“. Zadlužené bylo i město samotné – obecní jmění Norimberku v té době dosahovalo výše přes 17 000 000 marek a obecní dluhy činily přes 30 000 000 marek.

    Zemřel v bídě, ale zanechal po sobě jedinečné dílo. Nikdy mu nebudeme dost vděčni!

    Vincenc J. Rott nejprve jako obchodní cestující procestoval Uhry, Malou Asii, Švýcarsko a Itálii. Po dvanácti letech se vrátil do Prahy a otevřel si tam 1. listopadu 1840 obchod s „norimberským zbožím“. Oženil se s Marií Eckhardtovou (1824 – 1890), dcerou pražského měšťana a kováře. V obchodě se mu dařilo, a tak se za čtrnáct let přestěhoval do domu č. 142 „U tří bílých růží“. V manželství se mu narodilo 8 dětí, z toho 3 synové a 5 dcer.

    Celý národ miloval televizního F. L. Věka. Jeho předobraz si ale také vytrpěl svoje

    Roku 1873 předal obchod synům Juliovi a Ladislavovi. Julius však tři roky poté zemřel a Ladislav zůstal jediným majitelem. Vyučil se v otcově firmě a vystudoval obchodní školu Antonína Skřivana. Ovládal češtinu, němčinu, francouzštinu, ruštinu a později i angličtinu. V sedmnácti letech odešel „na výměnu“, jak bylo tehdy zvykem, do Petrohradu, kde zůstal půldruhého roku, potom „byl vyměněn“ k obchodním partnerům do Paříže a jako obchodní cestující nakonec cestoval po Německu, Rakousku, Řecku, Itálii a Egyptě. Spolu s bratrem Juliem rozšiřovali firmu a po jeho smrti v této činnosti pokračoval dál.

    Spisovatel Vladimír Neff. Přišel na svět ze sňatků z rozumu před 110 lety

    Firma prosperovala, a tak Ladislav přikupoval sousedící nemovitosti a v polovině 80. let 19. století zahájil jejich přestavbu, které se ke konci století dočkal i první dům ve vlastnictví rodiny Rottových č. p. 142 na Malém náměstí. Vyzdoben byl freskami, které navrhl Mikoláš Aleš.

    Kvetoucí a rostoucí velkoobchod vyžadoval i vydávání a distribuci obsáhlých katalogů zvaných „Česko-německé ceníky nástrojů a potřeb pro veškerá řemesla“. Vedle zaběhlých, a dodnes leckdy přetrvávajících německých pojmů, vlastenec Rott zaváděl i české názvosloví. Rod Rottů podporoval vznikající českou kulturu. Ladislav také podstatně přispěl na obnovení Národního divadla po požáru (v roce 1881, znovu otevřeno 1883). Ve svém obchodě používal, snad jako první vůbec, účetní knihy.

    A také se příhodně oženil, když si 5. ledna 1876 vzal za manželku Karolinu (Karlu) Klecandovou, s níž měl pět dětí, dva syny a tři dcery. Karolina (1856 – 1904) s ním spolupracovala v obchodě, vedla domácnost a organizovala společenský život rodiny. V roce 1896 zavedla „čtvrtky u Rottů“, kde se scházeli čeští umělci, žurnalisté, politici a také obchodní přátelé z Anglie, Francie, Německa, Švédska a samozřejmě Rakouska, s nímž jsme tehdy ovšem patřili do jednoho státu. Rod Rottů ovšem již dříve podporoval vznikající českou kulturu.

    František Ženíšek namaloval první oponu Národního divadla, ta shořela spolu s ním. A co se stalo s jejím návrhem?

    Po smrti manželky Karly se Rott podruhé oženil s o mnoho mladší vídeňskou kupeckou dcerou Andrée Polákovou. Na jaře 1906 se jim narodila dcera Andrée, ale již 27. června Ladislav Rott náhle zemřel na dovolené v Bad Ischlu. Po jeho smrti se řízení firmy ujali jeho dva synové Ladislav a Vladimír Rottovi spolu s nejstarší sestrou Julií, provdanou Veselou, jako tichou společnicí, přičemž vdova Andrée Rottová a sestry vyjma Julie měly být vyplaceny. To dosud velmi prosperující podnik zadlužilo částkou téměř milion zlatých rakouských korun. Do podobné situace byl podnik zanedlouho znovu postaven po náhlé smrti Ladislava mladšího roku 1927, k níž došlo shodou okolností opět v Bad Ischlu, kdy bylo potřeba vyplatit jeho ženu Julii a dceru Ludmilu.

    FOTO: Ladislav Rott

    Ladislav Rott - Ladislav Rott (1851 – 1906) – Železářství u RottaLadislav Rott - Historie – Železářství U RottaLadislav Rott - Hlavní Rottův dům na Malém náměstí v Praze s freskami Mikoláše Alše – wikipedieLadislav Rott - Historieurotta.czLadislav Rott - Antonín Skřivan (1818-1887), pedagog a odborný spisovatel v oboru obchodu a účetnictví, zakladatel obchdoní školy v Praze-wikipedie
    Další fotky
    Ladislav Rott - Ladislav Rott – Železářství U RottaLadislav Rott - Návrh Ladislava Rotta Městské radě královského hlavního města Prahy – wikipedieLadislav Rott - Vincenc Josef Rott v roce 1856, portrét od Canona-Straširybky – wikipedie

    Po listopadu 1989 se jméno Ladislava Rotta objevilo v českých mediích v souvislosti s jeho návrhem stavby podzemní dráhy v Praze, podaným v létě 1898 Městské radě královského hlavního města Prahy. L. Rott navrhoval využít právě probíhajících prací na kanalizaci Starého města a spolu s nimi začít budovat rovnou také tunely pro první linku podzemní dráhy na trase Karlín – Praha – Podolí. Ta by se u Křižovnického pivovaru potom spojila s druhou linkou Malá Strana – Vinohrady. Pražská radnice však jeho návrh zamítla s tím, že prý něco takového Praha nepotřebuje. Přitom o tak „horkou“ nebo nečekanou „novotu“ zas nešlo. Vůbec první metro bylo uvedeno do provozu v Londýně již 10. ledna 1863 a jeho první úsek měřil nezanedbatelných 7 km.



    Nepřehlédněte