mapa regionů
zavřít mapu

Původní chebské letiště bylo po vzniku samostatného Československa v roce 1918 jediným funkčním letištěm na území státu. Své prvenství letiště získalo i díky své funkci za první světové války, kdy zde bylo sídlo cvičné a doplňovací jednotky. Až poté bylo zřízeno letiště v dnes pražských Kbelích a Olomouci.
Prvním československým letištěm bylo možná překvapivě letiště v Chebu. To bylo vybudováno ještě za první světové války, přesněji v letech 1916 až 1917. Během války zde sídlil Flek 16, což byla vlastně cvičná a doplňovací jednotka, která zde působila od července 1917.
Chebské letiště nebylo letištěm, jaká známe dnes, je povrch byl pouze travnatý. I přesto zde ale za první republiky sídlila významná letecká škola. Za druhé světové války pak letiště fungovalo jako sídlo školních, stíhacích a transportních jednotek Luftwaffe nebo také sídlo Vlasovovi Ruské osvobozenecké armády. Po válce však nejstarší československé letiště zaniklo.
Pláň mezi dnes pražskými městskými částmi, v roce 1918 však samostatnými obcemi Kbely, Letňany a Vysočany, byla vybrána jako pro stavbu letiště jako nejvhodnější v listopadu 1918. Vybudováno zde bylo několik budov a plátěných hangárů, aby už v prosinci téhož roku, tedy další měsíc, vzlétly do vzduchu první letouny. Postupně se stalo centrem československého letectví, kterým bylo až do roku 1937, kdy bylo otevřeno nové letiště na Ruzyni.
Kbelské letiště můžeme považovat za první plnohodnotné letiště nově vzniklé republiky. Málo známá skutečnost ještě je, že kromě chebského a kbelského letiště existovalo ještě prozatímní letiště u Strašnic.
Na nově vzniklé ruzyňské letiště byla záhy přemístěna veškerá civilní letecká doprava ze Kbel, kde zůstal pouze vojenský letecký provoz. Ovšem rozvoj letectví si vyžádal takřka okamžité rozšíření letiště z původních 80 hektarů na čtyřnásobek. Rozvoje se následně letiště dočkalo jak v období protektorátu tak v poválečné éře, aby se stalo českým letištěm číslo jedna.