Postavil vlastní letadlo a měl ho v garáži. Dnes by zasloužil cenu kutila století

Pavel Tekel se narodil na Slovensku v období první republiky. Zažil II. světovou válku, Slovenský štát, osvobození i 40 let socialismu. Vyučil se truhlářem a dlouhá léta pracoval jako modelář. Díky jeho modelům jsme se mohli vozit např. v autech zn. Škoda.

Pavel Tekel z Miškovic se narodil 3. března 1929 v Liptovském Mikuláši. Měl těžké dětství, ještě v roce 2012, když na to vzpomínal, vlévaly se mu slzy do očí. Už „za Maďarů“ se Slováci nemohli vzdělávat a první republika leccos podědila. Rodiče ho tak nechali zapsat na církevní evangelickou školu.

Po ukončení obecné školy, to bylo již za „Hlinkovců“, se učil v klášteře. V této době ale společnost chtěla vymýtit jiná náboženství než katolické. Ovšem za těchto podmínek se v klášteře ničemu příliš nenaučil. Kněží sami nebyli žádní vědci a naučili děti zejména být správnými katolíky. To se ale malému Pavlovi nelíbilo. Proto ho zprvu nepustili do „měšťanky“. Do té se dostal až v roce 1941. V roce 1943 šel již do učení a s trochou nadsázky byla truhlařina jasná volba. Učil se do roku 1946 a pak musel být ještě další tři roky v učení u mistra (dnes bychom řekli, že vykonával praxi, pozn. red.). V Liptovském Mikuláši nastoupil do učení a oba mistrové byli Češi. Právě zde se poprvé setkal s modely a o budoucnosti bylo rozhodnuto.

Oscarový film Kolja zachránil celou českou kinematografii, jak se měl původně jmenovat?

Modelařina a cesta do Čech

V roce 1949 chtěl na svém mistrovi, aby mu přidal peníze. Vyžít se skutečně nedalo! Nesetkal se však s úspěchem a tak odchází do Žiliny do opraváren dřevěných „větroňů“.

V roce 1950 Pavel narukoval do Valašského Meziříčí a po 2 měsících byl přeřazen do Mariánských Lázní a pak do Kbel, kde strávil 3 roky u protivzdušné obrany Prahy. Po skončení základní vojenské služby v roce 1953 našel práci v letňanském Letovu. Ohýbal tam trubičky a jeho dílna byla hned vedle modelárny. Sem se chodil ve volných chvílích dívat na kolegy a snažil se něčemu přiučit. Dostal se poté k modelování křidýlek na letadla. Ovšem po skončení korejské války se letadla přestala vyrábět v takovém množství a Letov začal propouštět. Odešel tedy do n. p. Avia a rovnou za svým snem, do modelárny.

Do černobylského lesa se vrací život, jsou zde k vidění i ohrožené druhy

Modely pro škodovku

V Avii vyráběl slévárenské modely ze dřeva. Zrovna zde ale končila letecká výroba. Vyráběly se stíhačky, bitevník B33 aj. Vyráběl dokonce model pro lodní šroub. Rychle se tak stal jedním z nejlepších modelářů v továrně. V 70. letech dělal slévárenské modely pro Škodu Mladá Boleslav a díky těmto modelům mohla Škoda vyrábět odlitky motorů do tehdejších typů.

Životní hobby

Největší zálibu měl však Pavel v létání. Za svůj život složil zhruba 10 dálkově řízených modelů letadel. Že se nejednalo o žádné dětské modýlky, dokazuje fakt, že rozpětí křídel jednoho modelu bylo i 2,5 m. Motory do modelů dával benzínové a vždy se řídil heslem, že letadlo musí létat. Bylo to vše ale tak jednoduché? „Určitě ne. Ale už v Žilině v mládí jsem se naučil počítat profil a všechno okolo, co bylo potřeba,“ vzpomínal. Za vrchol své tvorby považuje vlastnoručně sestrojený „ultralight“. Ten má rozpětí křídel 7 m, délku 4,5 m, motor z trabanta o výkonu 32 koní a třílistou vrtuli. Kam ale chodil Pavel létat? „Létat jsme chodili na letiště za Veleň, tam bylo staré práškovací letiště a tak i ideální podmínky. S „ultralighty“ jsme pak chodili létat na letiště do Brandýsa,“ líčil své vzpomínky před devíti lety.

Před 71 lety vznikl Československý svaz žen, s ním i časopis Vlasta

Podzim života

Pavel nezahálel takříkajíc do posledního vydechnutí. Fotbal sice už závodně několik desítek let nehrál, za holkami už také neběhal jako dřív, ale kutila v sobě nikdy nezapře.. „Protože jsem nedostal od lékaře potvrzení, abych mohl i dál řídit auto, byl jsem nucen se přizpůsobit. Postavil jsem si tedy vlastní motocykl,“ na který, jak sám říkal, „papíry“ nepotřebuje. Na plno svůj život žil až do konce. Svým následovníkům vzkázal, aby dělali to, co je baví, protože věděl, že je rozdíl, když se člověk učí z donucení nebo prostě dělá to, co ho baví.

Dnes, 14:37
Radnice Prahy 10 se stejně jako další pražské městské části tento týdne připojí k testování...
Dnes, 12:06
Bývalý pražský imám Samer Shehadeh si za pomoc k teroristickému útoku a financování terorismu odpyká...
Dnes, 11:13
Komerční článek
Vlivem pandemie děti tráví na internetu více času Podle výzkumu Českého statistického úřadu z roku...
Dnes, 11:13
Světelným nápisem "Velezrada", který se v noci na dnešek objevil na budově Pražského hradu, se...
Včera, 18:10
Zhruba padesátka lidí se dnes odpoledne sešla před ruským velvyslanectvím v Praze na protest proti...
Včera, 14:21
Vedení Prahy vyzvalo vládu, aby vyjednala s Ruskem navrácení části Stromovky, kterou zabralo v roce...
Včera, 13:58
Úspěšné inscenace, které jistě pobaví, i jednu chytlavou novinku nabídne v létě divákům pražské Švandovo...
Včera, 08:57
Radnice Prahy 5 plánuje franšízu s Českou poštou na provoz pobočky pošty Partner+ ve Voskovcově...
Včera, 04:50
Sofijské náměstí v Modřanech, dříve zanedbané místo připomínající jen nudný širší chodník, se loni v...
Včera, 04:39
V oblasti Košíř a Motola scházejí místa v prvních třídách základních škol a některé základky...
18.4.2021
Do počátku května si můžete ve výkladech bubenečského Skleňáku prohlédnout díla malíře, grafika a výtvarného...
Reklama