Postavil vlastní letadlo a měl ho v garáži. Dnes by zasloužil cenu kutila století

Pavel Tekel se narodil na Slovensku v období první republiky. Zažil II. světovou válku, Slovenský štát, osvobození i 40 let socialismu. Vyučil se truhlářem a dlouhá léta pracoval jako modelář. Díky jeho modelům jsme se mohli vozit např. v autech zn. Škoda.

Pavel Tekel z Miškovic se narodil 3. března 1929 v Liptovském Mikuláši. Měl těžké dětství, ještě v roce 2012, když na to vzpomínal, vlévaly se mu slzy do očí. Už „za Maďarů“ se Slováci nemohli vzdělávat a první republika leccos podědila. Rodiče ho tak nechali zapsat na církevní evangelickou školu.

Po ukončení obecné školy, to bylo již za „Hlinkovců“, se učil v klášteře. V této době ale společnost chtěla vymýtit jiná náboženství než katolické. Ovšem za těchto podmínek se v klášteře ničemu příliš nenaučil. Kněží sami nebyli žádní vědci a naučili děti zejména být správnými katolíky. To se ale malému Pavlovi nelíbilo. Proto ho zprvu nepustili do „měšťanky“. Do té se dostal až v roce 1941. V roce 1943 šel již do učení a s trochou nadsázky byla truhlařina jasná volba. Učil se do roku 1946 a pak musel být ještě další tři roky v učení u mistra (dnes bychom řekli, že vykonával praxi, pozn. red.). V Liptovském Mikuláši nastoupil do učení a oba mistrové byli Češi. Právě zde se poprvé setkal s modely a o budoucnosti bylo rozhodnuto.

Oscarový film Kolja zachránil celou českou kinematografii, jak se měl původně jmenovat?

Modelařina a cesta do Čech

V roce 1949 chtěl na svém mistrovi, aby mu přidal peníze. Vyžít se skutečně nedalo! Nesetkal se však s úspěchem a tak odchází do Žiliny do opraváren dřevěných „větroňů“.

V roce 1950 Pavel narukoval do Valašského Meziříčí a po 2 měsících byl přeřazen do Mariánských Lázní a pak do Kbel, kde strávil 3 roky u protivzdušné obrany Prahy. Po skončení základní vojenské služby v roce 1953 našel práci v letňanském Letovu. Ohýbal tam trubičky a jeho dílna byla hned vedle modelárny. Sem se chodil ve volných chvílích dívat na kolegy a snažil se něčemu přiučit. Dostal se poté k modelování křidýlek na letadla. Ovšem po skončení korejské války se letadla přestala vyrábět v takovém množství a Letov začal propouštět. Odešel tedy do n. p. Avia a rovnou za svým snem, do modelárny.

Do černobylského lesa se vrací život, jsou zde k vidění i ohrožené druhy

Modely pro škodovku

V Avii vyráběl slévárenské modely ze dřeva. Zrovna zde ale končila letecká výroba. Vyráběly se stíhačky, bitevník B33 aj. Vyráběl dokonce model pro lodní šroub. Rychle se tak stal jedním z nejlepších modelářů v továrně. V 70. letech dělal slévárenské modely pro Škodu Mladá Boleslav a díky těmto modelům mohla Škoda vyrábět odlitky motorů do tehdejších typů.

Životní hobby

Největší zálibu měl však Pavel v létání. Za svůj život složil zhruba 10 dálkově řízených modelů letadel. Že se nejednalo o žádné dětské modýlky, dokazuje fakt, že rozpětí křídel jednoho modelu bylo i 2,5 m. Motory do modelů dával benzínové a vždy se řídil heslem, že letadlo musí létat. Bylo to vše ale tak jednoduché? „Určitě ne. Ale už v Žilině v mládí jsem se naučil počítat profil a všechno okolo, co bylo potřeba,“ vzpomínal. Za vrchol své tvorby považuje vlastnoručně sestrojený „ultralight“. Ten má rozpětí křídel 7 m, délku 4,5 m, motor z trabanta o výkonu 32 koní a třílistou vrtuli. Kam ale chodil Pavel létat? „Létat jsme chodili na letiště za Veleň, tam bylo staré práškovací letiště a tak i ideální podmínky. S „ultralighty“ jsme pak chodili létat na letiště do Brandýsa,“ líčil své vzpomínky před devíti lety.

Před 71 lety vznikl Československý svaz žen, s ním i časopis Vlasta

Podzim života

Pavel nezahálel takříkajíc do posledního vydechnutí. Fotbal sice už závodně několik desítek let nehrál, za holkami už také neběhal jako dřív, ale kutila v sobě nikdy nezapře.. „Protože jsem nedostal od lékaře potvrzení, abych mohl i dál řídit auto, byl jsem nucen se přizpůsobit. Postavil jsem si tedy vlastní motocykl,“ na který, jak sám říkal, „papíry“ nepotřebuje. Na plno svůj život žil až do konce. Svým následovníkům vzkázal, aby dělali to, co je baví, protože věděl, že je rozdíl, když se člověk učí z donucení nebo prostě dělá to, co ho baví.

Dnes, 04:00
Loňské náklady na péči o pacienty s Parkinsonovou chorobou se vloni přehouply přes 400 milionů...
Včera, 13:25
V červnu má vyjet v Praze nová tramvajová linka 19. Tedy doufejme, že druhý pokus...
9.4.2021
Komerční článek
SMART REGION CHCETE SE ZVIDITELNIT NEBO PROPAGOVAT SVÉ PRODUKTY V REGIONECH ČR​? Nabízíme Vám Reklamní...
9.4.2021
Na náměstí Bratří Synků v pražských Nuslích srazilo dnes po poledni nákladní auto muže, který...
9.4.2021
Park na Vítkově projde výraznou obnovou. Přestože zůstane zachován jeho přírodní ráz, park získá reprezentativní...
9.4.2021
V hale O2 universum se dnes uskuteční zkouška velkokapacitního očkovacího centra, které bude provozovat Ústřední...
8.4.2021
Ve středu 7. dubna byla spuštěna sbírka trvanlivých potravin, drogerie a hygienických prostředků v Horních...
Sázení třešňové aleje u Čihadla nad Točnou
8.4.2021
Šestnáct třešní bylo nedávno vysázeno kolem polní cesty nad Točnou u Čihadla. Doplnily tak pět...
Alena Hrdličková oslavila 100 let.
7.4.2021
Bývala součástí pražské prvorepublikové smetánky, přátelila se i s filmovou hvězdou Adinou Mandlovou. Klientka Alzheimercentra...
7.4.2021
Zástupci studentů v Akademickém senátu Univerzity Karlovy (UK) v otevřeném dopise vyzvali vládu, aby zajistila...
7.4.2021
Kostel Nejsvětější Trojice na Malostranském hřbitově se může pochlubit novými varhanami.
Reklama