Aktuálně tam jezdí několikrát za hodinu trolejbusy a na malém úseku také auta. Politici uvažují o tom, že MHD z obchodní zóny v centru města zcela vymístí. Městský obvod I, který je v centru, by třídu Míru jako pěší zónu uvítal, řekl starosta městského obvodu I Filip Šťastný (ANO).
Naposledy se pěší zónou zabývali zastupitelé v pondělí. Náměstek primátora Jan Hrabal by byl rád, kdyby na centrální obchodní třídu vozy městské hromadné dopravy přístup neměly. Rozhodnutí ale musí podložit analýzy, řekl zastupitelům. „Jako občan se kloním k variantě třídy Míru bez trolejbusů, ale jsem s to přijmout názor na základě poznatku, že by tam jezdit měly,“ uvedl Hrabal.
Nadšení v Pardubicích vyvolala nedávná akce Stůl na míru, čili sousedská večeře na třídě Míru. Iniciativy pražského kavárníka Ondřeje Kobzy se chopila pardubická radnice. Na konci srpna tam vyskládala stoly o délce 230 metrů a pokryla je ubrusy. Lidé si tam mohli donést jídlo a pití a popovídat si s ostatními příchozími. „V souvislosti s akcí Stůl na míru, která se na třídě Míru konala, se jasně ukazuje, že život by tam byl lepší bez hromadné dopravy. Uvidíme, co na to dopravní podnik. Musíme to řešit v souvislosti s ním,“ řekl starosta. Kdyby nebyly v ulici trolejové sloupy, vešlo by se tam také více zeleně, dodal.
Opakovaně rovněž zaznívají argumenty, že vozy MHD jsou těžké a ničí dlažbu. Musela se opravovat v křížení u Sladkovského ulice a u administrativního centra Magnum. Podle starosty Šťastného je jen otázkou času, kdy kvádry budou neúnosně poničené v dalších úsecích a budou potřeba opravit také.
Ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán se proti argumentaci politiků ohradil. „Nejvíc mi na tom vadí, že destrukce dlažby na třídě Míru je přisuzována trolejbusům,“ řekl. „Celá dokumentace byla navržená tak, aby to trolejbusy a požární auta unesla. To že je to udělané a postavené špatně, za to nemůžeme. Když jsme architektovi říkali, že se ty dlouhé dlaždice budou kývat, že se to na to nehodí, měl svoji hlavu, a takhle to dopadlo,“ dodal.
Když na třídě Míru nebudou jezdit trolejbusy, mohou podle něj nastat dopravní problémy. Odstřihnout obchodní zónu od městské dopravy není podle šéfa dopravního podniku moudré. Těží z ní i obchodníci a provozovatelé kaváren, restaurací a cukráren. Někteří lidé oceňují, že je trolejbusy zavezou k obchodu či podniku co nejblíž. Rozhodnutí politiků se ve finále ale podnik samozřejmě podřídí, dodal Pelikán.
O pěší zóně se například mluvilo v době dokončování generální opravy třídy Míru, která skončila v roce 2015. Trolejové vedení bylo součástí evropské dotace a po dobu udržitelnosti projektu nebylo možné MHD z třídy Míru vyloučit. Někteří politici tehdy uváděli, že by se pak po pěti letech třída mohla stát pěší zónou, případně být využívána pro trolejbusy jako záložní trasa.
Zdroj: ČTK