23℃
Dnes je 22. srpen , svátek má Bohuslav

Záhadu zmizení letkyně Amelie Earhartové se vyřešit nepodařilo, i tak inspirovala tisíce žen. A inspiruje dodnes

Další fotky

Pilotní průkaz získala jako 16. žena na světě, jako první žena přeletěla Atlantik a chtěla obletět i celý svět. Ztratila se i se svým letadlem a navigátorem v roce 1937 kdesi nad Tichým oceánem. Napsat, že riskovala a že na to doplatila, by ale nebylo spravedlivé. Kam bychom se dostali, kdyby nikdo nikdy nic neriskoval?

Reklama

Průkopnice letectví celým jménem Amelia Mary Earhart (24. 7. 1897 – nezvěstná od 2. 7. 1937 se narodila v Atchinsonu v Kansasu jako dcera Edwina a Amy Earhartových. Křestní jména dostala po obou babičkách. Už v dětství se u ní začala projevovat dobrodružná povaha a nazývali ji divoškou (angl. tomboy). Ráda četla a také si pořizovala zápisky o ženách, které uspěly v převážně mužských oborech. Ke konci první světové války pracovala jako dobrovolná sestra Červeného kříže.

Létal na všem, co mělo křídla, a založil si tajný harém. Pozoruhodný životní příběh slavného Američana

V letadle poprvé seděla v roce 1920. O rok později absolvovala lekce létání a koupila si vlastní letadlo, dvouplošník Kinner Airster. V roce 1922 vytvořila neoficiální rekord – jako první žena dosáhla v tomto letadle výšky přibližně 4 250 metrů. V následujícím roce obdržela od Mezinárodní letecké federace (FAI) jako 16. žena na světě pilotní licenci. Nechtěla ale budit přílišnou pozornost. I když si koupila po vzoru ostatních pilotů novou koženou bundu, tři noci na ní spala, aby bunda vypadala opotřebovaně. Také si po vzoru ostatních pilotek nechala zkrátit vlasy.

Sovětští polární letci byli skuteční hrdinové. Nelze je opomíjet jen proto, že sloužili SSSR

Jako první žena na světě 17. června 1928 přeletěla v letadle Fokker F-VIIb-3m Atlantik (konkrétně z Trepassey Harbor do Burry Port ve Walesu) ovšem jen jako spolucestující. V roce 1930 překonala další rekord – jako první žena letěla rychlostí asi 290 kilometrů v hodině.

A nadšení pro létání ji neopouštělo. Ve dnech 20. – 21. května 1932 znovu přeletěla Atlantský oceán, ale tentokrát již sama, v jednomotorovém letounu Lockheed Vega. Stala se tak první ženou, která uskutečnila sólový přelet Atlantiku. Po letu dlouhém 14 hodin a 56 minut přistála v severním Irsku, pro technické a povětrnostní problémy se jí nepodařilo doletět do Paříže, jak chtěla původně.

Smrt amerického prince. Kletba rodu Kennedyů krutě dopadla i na jejich nejbližší

V roce 1936 začala plánovat svůj let okolo světa. Po prvním neúspěšném pokusu napodruhé vzlétla 1. června 1937 z Miami s navigátorem Fredem Noonanem na stroji Lockheed L-10E Electra upraveném pro dálkové lety s doletem až 4000 km. Po zastávkách v Jižní Americe, Africe, Indii a jihovýchodní Asii dorazili 29. června do Lae na Nové Guineji. Měli za sebou 35 tisíc kilometrů cesty a zůstávalo jim ještě posledních 11 tisíc. 2. července odstartovali směrem k Howlandovu ostrovu o rozloze pouhých 1,84 km2 v Tichém oceánu, na kterém byla jen kvůli tomuto letu vybudována nezpevněná přistávací dráha. Asi po 1300 km se rádiové spojení s letadlem přerušilo a letadlo „zmizelo“.

V roce 2010 byly na atolu Nikumaroro, který je součástí souostroví Kiribati, objeveny fragmenty kostí a další předměty, které mohly patřit Amelii Earhartové a jejímu navigátorovi. Podle stavu, v jakém byly nalezeny, je pravděpodobné, že trosečníci zde dokázali ještě několik týdnů až měsíců přežít, než zemřeli, pravděpodobně na dehydrataci, protože na ostrově není zdroj sladké vody. Že se skutečně jednalo o stroj Earhartové odborníci usoudili podle nalezeného hliníkového plátu.

Letadlo Airbus A380

Největší letadlo na světě je velké jako sedmipodlažní budova a pojme 850 cestujících. Jak může kolos vzlétnout

V červenci 2017 byla v amerických národních archivech nalezena fotografie pořízená na atolu Jalauit patřícímu k Marshallovým ostrovům, na které je vyobrazena skupinka osob, z nichž jednou by mohla být právě Earhartová. Z toho by bylo možné usoudit, že Earhartová zřícení i se svým navigátorem přežila, ale byla internována (zachráněna?) Japonci. Řada expertů (mj. z FBI) došla k závěru, že fotografie je autentická. Patrně ale pochází z nějaké dřívější doby, protože byla nalezena v japonském časopise již z roku 1935. V roce 1937 také nebyl důvod zadržovat americké občany, protože ještě nebyli ve válce s USA.

Dosud nevyřešené okolnosti zmizení Amelie Earhrtové daly podnět ke vzniku velkého množství dalších hypotéz týkajících se jejího posledního letu:

  • Ve filmu Flight for Freedom (Let pro svobodu, 1943) je zpracována domněnka, že Earhartová vykonávala funkci zpravodajského agenta pro administrativu amerického prezidenta F. D. Roosevelta a měla sledovat Japonce v Pacifiku. Výzvědná služba americké armády a zpravodajská agentura United Press dospěly v roce 1949 k závěru, že tato informace se nezakládá na pravdě. Jacqueline „Jackie” Cochran (1906 – 1980), americká pilotka a jedna z Ameliiných přítelkyň, po prostudování mnoha japonských dokumentů přesvědčivě prohlásila, že Japonci se zmizením Eahartové nemají nic společného.

Záhadná zmizení beze stopy. Vraždy, únosy? Kde jsou pohřešované ženy a děti?

  • Další hypotéza uváděla, že Amélie pod nátlakem pracovala jako tzv. „Tokio Rose“, stejně jako mnoho jiných žen v japonském rozhlase, vysílajícím propagandu pro spojenecké vojáky v Jižním Pacifiku s cílem narušit jejich bojovou morálku. Hlasatelky tohoto vysílání vojáci pojmenovali jako „Tokio Rose“. Manžel Amélie, George Putnam, se hypotéze osobně věnoval a po poslechu mnoha nahrávek vyloučil, že by tam slyšel hlas své ženy.
  • V roce 1990 oznámil veterán australské armády z druhé světové války, desátník Donald Angwiny, že 17. 4. 1945 nalezl spolu s hlídkou v džungli, asi 64 km jihozápadně od Rabaulu na Papui – Nové Guinei, rozbité letadlo. Podle něho to mohla být havarovaná „Electra“ Earhartové. Zaznamenal sice přibližnou pozici havarovaného stroje na mapě a opsal čísla, která se ještě dala rozpoznat na troskách, ale následné hledání nepřineslo žádné výsledky.

Bermudský trojúhelník. Tajemné, záhadné, a strašidelné místo v Atlantiku. Když ufoni potřebují mangan

  • Pacific Wrecks, internetové stránky, které se zabývají místy, kde havarovala letadla během druhé světové války, však napsaly, že žádná havárie „Electry“ nebyla na Papui-Nové Guinei ani v jejím okolí hlášena. Poslední známá pozice Earhartové byla 3200 km od místa startu, a kdyby se chtěla vrátit zpět, vyžadovalo by to více než 13 hodin letu, přičemž paliva zbývalo už jen na 4 hodiny letu.

Záhada bermudského trojúhelníku. Jdeme po stopách ztracených lodí

  • V listopadu roku 2006 vysílala TV stanice „National Geographic“ pořad věnovaný předpokladu, že Earhartová havárii (?) přežila, odstěhovala se do New Jersey, změnila si jméno, znovu se vdala a dál žila jako Irene Craigmile Bolamová. Tento příběh byl obsahem knihy Joa Klaasa „Amelia Earhartová žije“ (Amelia Earhart Lives, 1970). Skutečná Irene Bolamová, která byla ve 40. letech bankéřkou, odmítala toto tvrzení, podala žalobu o náhradu škody ve výši 1,5 milionu dolarů a předložila obsáhlé čestné prohlášení, v němž popřela, že byla původně Amelií Earhartovou. Vydavatel knihu stáhl z trhu a následovalo mimosoudní vyrovnání. Následně byl prošetřen a zdokumentován životní příběh Bolamové a vyloučena jakákoli možnost, že ona je ztracenou pilotkou Earhartovou. To potvrdil i profesionální kriminální soudní znalec, který na objednávku „National Geographic“ studoval fotografie obou žen a zjistil mnoho rozdílných obličejových rysů mezi nimi.

FOTO: Amelia Eahartová

Amelia Eahartová - 3a – Fotografie Amelie na pilotním průkazu č. 6017 – wikipedieAmelia Eahartová - 18 – Lokheed Vega se kterým Amelia létala – wikipediaAmelia Eahartová - 16 – Lockheed Model 10 Electra – wikipedieAmelia Eahartová - 1 – Amelie jako dítě – wikipedieAmelia Eahartová - 2 – Neta Snook (1896 – 1911) v roce 1921 – první letecká instruktorka Amelie – wikipedia
Další fotky
Amelia Eahartová - 4 – Amelia před letem přes Atlantik 17. června 1928 – wikipedieAmelia Eahartová - 5 – Fokker F.VIIb–3m Southern Cross byl prvním letounem, který přeletěl Tichý oceán – wikipedieAmelia Eahartová - 6 – Amelie v Los Angeles (1928) – wikipedieAmelia Eahartová - 7 – Letadlo Lockheed Vega, se kterým Amelia uskutečnila první sóilový přelet Atlantiku – wikipedieAmelia Eahartová - 8 – Earhartová a její manžel, vydavatel George Putnam. Amélie svolila ke svatbě až po 6. nabídce k sňatku (7.2.1931)- wikipedieAmelia Eahartová - 9 – Amelie ve večerních šatech – wikipedieAmelia Eahartová - 10 – Vydavate lGeorge Palmer Putnam se svou manželkou Amelií Aehartovou (30. léta) – wikipedieAmelia Eahartová - 11 – Amelia M. Earhartová před svou Lockheed Elektrou – wikipedieAmelia Eahartová - 12 – Amelia M. Earhartová před svou Lockheed Elektrou (1937) – wikipedieAmelia Eahartová - 13 – Amelie Earhartová (1897 – 1937) – wikipediaAmelia Eahartová - 14 – Amelie Earhartová a Noonan před letadlem Lockheed Electra v Darwinu (Austrálie 28. června 1937) – wikipediaAmelia Eahartová - 17 –Amelia Eahartová - 19 – Plánovaná trasa letu – wikipedieAmelia Eahartová - 20 – Amelie odletěla z Lae a cílem byl Howlandův ostrov. Byla to nejdelší etapa z celé cesty (4.100 km). Její délka se těsně blížila k maximálnímu doletu letadla-Amelia Eahartová - 23 – Přítelkyně Amélie, Jackie Cochran stojí na křídle své stíhačky F-86 a rozmlouvá s Chuckem Yeagerem a hlavním zkušebním pilotem Longhurstem-wikipedieAmelia Eahartová - 22 – Poštovní známka americké pošty z roku 1963 – wikipedieAmelia Eahartová - 21 – Muzeum Amelie Earhartové v Derry – wikipedieAmelia Eahartová - 15 – Kokpit letounu Lockheed 10A Electra – wikipedia

I přes nejasný konec Amelie Earhartové, její životní osudy a letecké úspěchy  inspirovaly generace žen, které se pak rovněž staly pilotkami. Včetně 1000 pilotek programu WASP (Women Airforce Service Pilots, rovněž wasp = vosa), které přelétávaly během druhé světové války s vojenskými letadly z továren na místo určení a pilotovaly i dopravní letadla.

 

Před 2 hodinami
Článek o takovém člověku (?) se ani psát nechce, ale je to nutné. Lidská paměť...
Před 3 hodinami
Hannibala nejvíce proslavilo převedení kartaginské armády včetně válečných slonů přes Alpy, aby mohl napadnout Řím...
Dnes, 14:31
Na neblahé události 21. srpna 1968 a 1969 ve středu zavzpomínali lidé v různých částech...
Dnes, 14:00
Už jste někdy slyšeli, jak zvoní všechny pražské zvony najednou? Jsou to velmi vzácné okamžiky...
Dnes, 13:34
Karlova Studánka je moderní lázeňské městečko uprostřed krásné jesenické přírody. První zmínky o léčivých pramenech...
Dnes, 11:30
Příliš času online může vést k duševním nemocem. K tomuto výsledku došla studie, o jejíchž...
Dnes, 10:00
Hlavně a především se nechtěl vzdát „svého“ Slezska ve prospěch polského krále, a to ani,...
Vojmír Srdečný v roce 2011
Dnes, 08:31
Každoročně, i ve svých 98 letech, stál Vojmír Srdečný před Hlávkovou kolejí a popisoval události...
Dnes, 08:00
Bleší trhy neboli blešáky jsou u nás velmi oblíbenou společenskou disciplínou. Dá se tady sehnat...
František
Včera, 18:32
Františkovy Lázně skýtají pěkné a zároveň ozdravné chvíle. Příroda, čerstvý vzduch, procedury a v neposlední...
Reklama