• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Změnám v objemu vyučovacích hodin by měla předcházet analýza, Liberecký kraj nesouhlasí s návrhem ministerstva

    17.11.2023
    Doris Drienová

    Liberecký kraj nesouhlasí se škrty v objemu vyučovacích hodin na základních a středních školách, jak to navrhuje ministerstvo školství. Změnám by podle kraje měla předcházet analýza.

    V tiskové zprávě to ve čtvrtek uvedli zástupci kraje. Snížení takzvaných PHmaxů, tedy maximálního počtu proplácených hodin výuky, patří mezi důvody, proč se školské odbory rozhodly uspořádat 27. listopadu v celé zemi celodenní výstražnou stávku.

    „Naše připomínka směřuje zejména k tomu, jakým způsobem se v oblasti školství přijímají zásadní rozhodnutí, která významným způsobem dopadají na chod škol. Namísto dlouhodobých koncepčních řešení se vydávají rychlá a nepromyšlená nařízení, která se opět za krátký čas mění,“ uvedl náměstek libereckého hejtmana pro školství Jiří Čeřovský (ODS). Míní, že ministerstvem navržené opatření bude dopadat na žáky. „Ti budou mít omezenou možnost zvolit si předmět, ve kterém by se chtěli dále vzdělávat, docházelo by také k menší možnosti dělit třídy a vyučující by odučili méně hodin než nyní. Žijeme ve světě, kde je vzdělávání budoucí generace nesmírně důležité. Zavedení tohoto opatření by jej vrátilo o několik let zpět,“ dodal.

    Zásadní nesouhlas vyjádřil i hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). „Kromě důkladné analýzy nám chybí i odůvodnění, zdali jsou skutečně současné hodnoty PHmaxu nepřiměřené a ekonomicky neefektivní. Mrzí mě to zejména proto, že ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy deklarovalo střednědobou až dlouhodobou stabilitu celého systému, jeho předvídatelnost a právní jistotu,“ uvedl Půta. To se podle něj nyní neděje.

    „Pokud chce ministerstvo přistoupit k systémovým změnám, mělo by nejprve provést analýzu a teprve na základě ní vyhodnotit potřebu změny hodnot PHmaxu,“ dodal hejtman. „K tomu by mělo dojít s výrazným časovým předstihem, ne však dříve než od školního roku 2025/2026. Žádná reforma ve vzdělávání se nedá dělat ad hoc v listopadu letošního roku jen kvůli nedostatku financí ve státním rozpočtu,“ uvedl.

    Zdroj: ČTK



    Nepřehlédněte