• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Znáte první autobusové nádraží v Praze? Na Florenc zapomeňte

    Původně provizorní nádraží sloužilo cestujícím od 7. července 1947 a přečkalo veliký rozvoj autobusové dopravy v šedesátých i sedmdesátých letech. V osmdesátých letech bylo rekonstruováno, porevoluční doba ho však pohřbila definitivně.

    Přesně před 75 lety vzniklo první autobusové nádraží v hlavním městě. Většina z nás si pomyslí, že to nemohlo být jinde než na Florenci, ale to je veliký omyl. Na Florenci vyrostlo až o rok později. Tím skutečně prvním totiž bylo Autobusové nádraží Pankrác.

    Po druhé světové válce začala být podle koncepce rozvoje veřejné autobusové dopravy budována autobusová nádraží. Praha měla být výkladní skříní. Jaké ale zvolit místo? Už před sto lety, přesněji od 2. března 1920, byla vedena jedna z prvních dvou státních poštovních autobusových linek z provizorních garáží ve vyšehradské citadele přes Nusle do Kamenice u Strančic. V následujících letech pak měla na nuselském Riegrově náměstí zastávku řada státních autobusových linek.

    Nové autobusové nádraží bylo slavnostně otevřeno 7. července. V době zahájení provozu z něj jezdilo 12 linek. Původně bylo označováno jako provizorní, jen s drobnými stavebními úpravami však přečkalo i rozvoj autobusové dopravy v 60. a 70. letech. Sloužilo autobusovým linkám směřujícím především do jižních Čech, na Benešovsko a do Posázaví. Kapacita byla asi 200 spojů denně a počet cestujících postupně narostl na 11 000 za den.

    Nádraží si zahrálo i ve filmu. Jeho podoba je velmi dobře vidět na začátku filmu Pan Tau na horách (1970).

    S centrem města spojovala nádraží tramvajová trať ulicí 5. května (Na Pankráci) a přes Nusle a trolejbusová linka 55 přes Podolí. Dne 9. května 1974 byla v jeho blízkosti otevřena stanice metra Mládežnická (dnešní Pankrác) na první trase metra.

    Koncem 80. let začala přestavba nádraží, v jejímž rámci se mělo rozšířit i za podjezd magistrály. V roce 1986 tak bylo nádraží uzavřeno s tím, že bude rekonstruováno tak, aby zde mohlo být odbavováno 700 autobusů denně. Funkci autobusového nádraží převzalo prozatímně autobusové stanoviště u metra Roztyly.

    V soutěži o podobu nové Florence zvítězily návrhy českých a londýnských architektů

    Objekty rekonstruovaného nádraží byly prakticky dokončeny. Do provozu se však nikdy nedostaly. V roce 1990 vzniklo sdružení Občanská iniciativa Pankráce, která se zasazovala o zrušení záměru dokončit rekonstrukci a zprovoznit autobusové nádraží, protože většina obyvatel bezprostředně sousedících domů proti provozu tohoto nádraží v sousedství bytů protestovala. Na základě těchto protestů se vedení městské části Praha 4 rozhodlo rekonstrukci nádraží zastavit a dohodlo s investorem změnu projektu tak, že areál bude sice dokončen, ale v budovách původně určených pro nádraží vznikne nová tržnice. Ta byla otevřena počátkem roku 2000, fungovala ale jen krátce.

    Zdroj: Wikipedie



    Nepřehlédněte