Lávku elegantně propojující Holešovice, ostrov Štvanice a Karlín navrhl Petr Tej a jeho tým – Marek Blank, Jan Mourek a Vít Najvárek. „Za všechny autory lávky mohu vyjádřit velkou radost z tohoto ocenění. Je to cena nejen pro autorský tým a realizační společnosti, ale zejména pro Pražany, kterým bude lávka, věřím, dobře sloužit,“ říká k ocenění Tej.
Už v den otevření lávky si na ní našly cestu spousty lidí. „Od prvního dne svého uvedení do provozu je intenzivně využívaná veřejností,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). A pohodlný přístup do Karlína lidé hojně využívají dále. „Rychlé propojení Holešovic a Karlína i pohodlný přístup na Štvanici denně usnadňuje pohyb po městě mnoha Pražanům. Z ocenění Stavba roku 2023 pro lávku, kterou jsme vydupali ze země, máme skutečně velkou radost,“ říká starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha Sobě). Že mají obyvatelé sedmičky o propojení čtvrtí zájem, bylo totiž zřejmé už dříve. „V roce 2015 se nám podařilo prosadit přívoz mezi Holešovicemi, Štvanicí a Karlínem, který se rychle stal druhým nejvytíženějším v Praze. Již tehdy jsme se přesvědčili, že toto spojení je potřeba a lidé o něj velmi stojí. Lávka to od svého otevření dále potvrzuje,“ dodává Čižinský.
Mezi 110 stavbami, které byly v letošním roce do soutěže přihlášeny, lávka podle názoru poroty jasně vyčnívala hned v několika ohledech. „Bílá, tvarově velmi lapidární, výtvarnému účinku podřízená, konstrukčně unikátní lávka, která dojmově odhmotňuje použitou železobetonovou konstrukci a obohacuje unikátním způsobem pražský veřejný prostor,“ shrnula odborná porota soutěže. Tu vyhlašuje Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství. Ocenění byla předána v pátek 24. listopadu na slavnostním večeru v pražském Rudolfinu.
Unikátní bílá
Lávka je ze speciálního Ultra-vysokopevnostní betonu (UHCP), který nenasakuje vodu. Díky tomu jej neničí mráz a vydrží až dvě staletí. Tento beton je ale šedý. „V době, kdy jsme lávku kreslili, bylo známo jenom šedé UHPC,“ řekl architekt Tej pro Seznam Zprávy. Potřeboval však bílý, a tak s kolegy z Kloknerova ústavu pro Štvanickou lávku vyvinul novou variantu tohoto betonu. „Má stejné složení, akorát všechny složky, které obsahuje, musejí být bílé. Bílé kamenivo, bílý cement, bílá mikrosilika. Nesmírně důležitá je technologická kázeň při výrobě, aby se materiál nezašpinil, takže je celý proces náročnější a dražší,“ vysvětlil už dříve.
Speciální směs umožňuje vytvářet mimořádně tenké, a přesto pevné konstrukce. „Subtilní konstrukce je zároveň citlivá k panoramatu Vltavy. Spolu s použitím vysokopevnostního betonu to znamená, že most vydrží déle a bude mnohem jednodušší na údržbu než jiné stavby,“ říká náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). Spolu se zpřístupněním, čeká ostrov další rozvoj. „Na některé změny na Štvanici – jako například vznik příjemného sezení u vody – se tak Pražané mohou těšit už v blízké době,“ slibuje Hlaváček.
Lávka, začala vznikat v lednu 2022 a k užíváni byla předána v červenci 2023. Představuje jednoduchou spojnici pro pěší a cyklisty. Tři sta metrů dlouhá konstrukce s antigraffiti nátěrem je nezvyklá svým zakřivením. Její pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice pak tři metry. Most je osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí, nevzniká tedy zbytečný světelný smog. Zajímavostí je, že zakončení madla na karlínské straně je v podobě koní, na té holešovické zase v podobě býků, ostrov Štvanici pak zdobí zajíci.
Mezi Karlínem a Štvanicí lávka překlenuje koryto Vltavy o šířce 38 metrů a mezi Štvanicí a Holešovicemi šířka koryta činí dokonce 149 metrů. Poslední pole mostu u holešovické strany je možné zvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody. Stavba má také drobné spáry, kterými odtéká dešťová voda. Výstavba lávky, jejímž investorem je hlavní město, vyšla celkem na 352 milionů korun. Postavila ji společnost Skanska. Autory soch a ornamentů jsou Aleš Hvízdal a Jan Hendrych.
Zdroj: MHMP, VZ