Byl symbolem prvorepublikové hromadné dopravy. Ještě během druhé světové války i po jejím skončení byl hojně využíván. Řeč je samozřejmě o autobusu zn. Praga RN/RND. Hned na začátku si řekněme, co vlastně znamená ona zkratka RN/RND. Je to prosté, jedná se o Rychlý Nákladní/Rychlý Nákladní Diesel, který jezdil na podvozcích nákladních vozů, jež se vyráběly od roku 1933. Jednalo se o univerzální vozidlo, na jednom podvozku totiž jezdily nákladní vozy, hasičské vozy nebo třeba právě autobusy. Ty však byly v 50. letech nahrazeny většími Škodami 706 RO.
Autobusů Praga RN/RND bylo do konce druhé světové války vyrobeno na 300 kusů, po válce pak dokonce dalších 3400 kusů. Ve své době se jednalo o moderní a velmi užívaná vozidla, ovšem v padesátých letech dvacátého století musela ustoupit kapacitně větším autobusům zn. Škoda 706 RO. Na vedlejších spojích ale sloužily ještě řadu let poté.
Autobusy určené pro městskou a krátkou linkovou dopravu byly vybaveny podélnými lavicemi, umístěnými kolem obou bočních a zadní stěny. V tomto provedení měl autobus kapacitu 18 sedících a 22 stojících pasažérů. V této verzi vznikla většina z těchto vozů. Vozidla určená pro delší linkové trasy pak byla opatřena příčnými lavicemi, kdy se však změnila kapacita celého vozu na 22 sedících a 12 stojících pasažérů.
Autobus byl opatřen pouze jedinými bouchacími dveřmi vepředu na pravé straně. V zadním čele vozu pak byl prostor pro rezervní kolo, kam se dalo dostat zvenčí speciálními dvířky. Typická je galerie pro zavazadla umístěná na střeše i se sklopným žebříkem na zadním čele. Autobusy měly i vytápění, ovšem neregulovatelné, které se nacházelo u boční stěny pod lavicí a ohříváno bylo pomocí výfukových plynů.
Tyto vozy měly zajištěno i odvětrávání, a to posuvnou přední částí střechy, bočními větracími klapkami, přetlakovou ventilací nad čelním sklem a spouštěcími skly ve třech bočních oknech. Tato okna byla navíc opatřena stříškami proti dešti. Už v té době měl autobus všechna okna zasklena tvrzenými skly.
Takto sloužil celou řadu let, až byl vystřídán modernějšími modely zn. Škoda. Do historie české autobusové dopravy se však zapsal nesmazatelně.
Zdroj:
Praga: motocykly, osobní a nákladní automobily
LANC, Jan. Nákladní automobil 3 tuny Praga RND.
SPREMO, Milan. Atlas našich automobilů 4: 1937–1963.