Pražané si mohou oddechnout. Po téměř dvou letech náročných oprav bude od neděle Barrandovský most v hlavním městě opět plně průjezdný ve všech osmi pruzích. Rekonstrukce nejvytíženější dopravní tepny v České republice, po které denně projede až 140 tisíc vozidel, skončila o rok dříve, než se původně plánovalo.
Dobrá zpráva má však i svou odvrácenou stranu. Cena oprav se více než zdvojnásobila. Z původně odhadovaných 594,5 milionu korun se vyšplhala na 1,14 miliardy. Hlavním důvodem navýšení bylo použití moderního ultra-vysokopevnostního betonu, který tvoří až 70 procent dodatečných nákladů.
Náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib z Pirátské strany hájí toto rozhodnutí argumentem, že při použití standardního betonu by opravy trvaly o dva až tři roky déle. Důvodem byl nečekaně špatný stav některých částí mostu, zejména té severní.
„Od začátku jsme se nesoustředili pouze na nejnižší cenu. Důležitým kritériem byla i délka uzavírek,“ vysvětlil Hřib. Podle něj je výsledek navzdory vyšší ceně úspěchem, protože se podařilo zajistit životnost mostu na další desetiletí.
Barrandovský most, který tvoří dva samostatné mosty vedle sebe, byl postaven v roce 1983 a toto byla jeho první kompletní rekonstrukce. Jižní část, po které jezdí auta ze Smíchova do Braníku, byla opravena již dříve. Letošní práce na severní části začaly v březnu a měly být původně hotové do konce prázdnin, nakonec se protáhly do podzimu.
Před plným otevřením čekají most ještě zatěžovací zkoušky. Ty proběhnou o víkendu v noci za pomoci nákladních aut. V neděli ve 13 hodin se pak uskuteční slavnostní ukončení rekonstrukce za účasti zástupců magistrátu a Technické správy komunikací.
Přestože omezení na tak důležité dopravní tepně přineslo komplikace a kolony zejména na Strakonické a Jižní spojce, situace nebyla tak kritická, jak se původně očekávalo. Náměstek Hřib to přičítá pečlivému plánování s využitím dopravních modelů a změně chování řidičů, kterým za to poděkoval.
Navýšení ceny však vyvolalo kritiku ze strany opozice i některých členů koalice. Podle ředitele TSK Filipa Hájka se celkové náklady včetně všech fází rekonstrukce a správy stavby vyšplhají až na 1,31 miliardy korun.
I když hlavní práce končí, most čeká příští rok ještě poslední etapa sanace povrchů. Ta už by ale neměla přinést žádná dopravní omezení.
Zdroj: ČTK