Bobinka a Elinka se vrací na Bechyňku

1.7.2022
Jiří Bydžovský

Elektrické lokomotivy Bobinka a Elinka se přes léto vrací  na trať zvanou Bechyňka. Lokálka mezi Táborem a Bechyní patří k jihočeským unikátům. Stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. Průkopnickou dráhu navíc zdobí jeden stavitelský klenot,  most Bechyňská duha.

„V rámci akce Léto na Bechyňce se mohou všichni milovníci železnice svézt po této trati každou sobotu během letních prázdnin. Na pravidelných spojích je čeká historický elektrický vlak vedený lokomotivou přezdívanou Bobinka.“  popisuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta

O prázdninových sobotách pojedou po této trati také dva páry zvláštních vlaků, na které bude nasazen Křižíkův elektromotorový vůz zvaný Elinka. U vybraných stanic a zastávek na trati najdou cestující jednotlivá zastavení Naučné stezky Bechyňka. Informační tabule jsou doplněny mapami s vyznačenými turistickými cíli v okolí. Stačí si tak vybrat a vydat se na túru.

Trať Bechyňka se pyšní významným prvenstvím. Na žádné jiné veřejné trati na našem území nebyl elektrifikovaný provoz zahájen dříve. Na území České republiky najdeme celou řadu památek, díky kterým můžeme i po řadě desetiletí žasnout nad důvtipem a odhodláním železničních inženýrů i investorů předchozích generací.

První zkušební jízda proběhla po pouhém roce stavby 1. června 1903 a slavnostní jízda, která zahájila provoz na trati pak 21. června 1903.

Provoz byl zajišťován zpočátku dvěma elektrickými motorovými vozy, ke kterým v roce 1905 přibyl třetí a v roce 1908 čtvrtý. Tyto vozy byly později označeny jako EM 400 (001 a 002) a byly shodné konstrukce. Třetí a čtvrtý vůz (003 a 004) byly konstrukčně odlišné od předchozích dvou. Dodnes provozuschopný vůz s označením M 400.001 je od roku 1974 součástí sbírky Národního technického muzea.

Zdroj:vz/tz

 


Témata:

Nepřehlédněte