• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Brněnské „metro“ je konečně téměř hotové. Má za sebou první zkušební jízdu

    22.9.2022
    Jan Štoll

    Brno má metro, s nadsázkou řečeno poté, co poprvé a zatím zkušebně projely tramvaje tunelem na trati mezi zastávkou Osová a bohunickým univerzitním kampusem. Tunel je nejdelším v Česku.

    Ostrý provoz s cestujícími plánuje Dopravní podnik města Brna v prosinci. „Stavba tramvajové trati spojující zastávku Osová s oblastí univerzitního kampusu je projekt, který se připravoval několik let. Za pouhé dva roky se pak podařilo jej zrealizovat, a to i přes veškeré komplikace spojené s covidem a dodávkami materiálu. Stavba bude obrovským přínosem pro čtyřicet tisíc lidí, kteří do této části Bohunic denně dojíždějí, ať už to jsou studenti, zaměstnanci Masarykovy univerzity nebo Fakultní nemocnice Brno. Děkuji zejména obyvatelům Starého Lískovce a Bohunic, kteří zvládli nekomfortní situace spojené se stavbou, nyní nás čekají poslední tři měsíce prací,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).

    Nová trať s nejdelším tramvajovým tunelem v Česku měří 912 metrů, samotný tunel 602 metry. „Součástí stavby je i vybudování nové podzemní zastávky Západní brána. Ta bude v dohledné době sloužit obyvatelům stejnojmenné zástavby s více než tisícovkou nových bytů,“ vysvětlil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

    Zcela nový je také terminál před Fakultní nemocnicí Brno, kde mají tramvaje konečnou stanici. U ústí tunelu se nachází i odstavné koleje a provozní budova, která poslouží jako zázemí pro řidiče a předprodej jízdních dokladů. „V tuto chvíli přecházíme do ověřovacího provozu, což je finální část celého projektu. Během necelých tří měsíců musíme ověřit, zda trať splňuje všechny provozní, technické i bezpečnostní podmínky a vyzkoušet všechny možné scénáře, ke kterým může dojít. Těšíme se, že od 10. prosince zde zahájíme ostrý provoz s cestujícími. Jsem pyšný, že jsme společnými silami dovedli tak velký projekt do konce v termínu, který jsme obyvatelům města slíbili,“ dodal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Stavba vyšla na 1,4 miliardy korun.

    sto


    Témata:

    Nepřehlédněte