Českobudějovický podjezd nebo tunel? Podle Kuby město vyhodilo 10 milionů zbytečně

19.5.2021
Jan Štoll

Konkrétně se jedná o vybudování podjezdu pod budějovickým nádražím, u kterého město v roce 2014 změnilo původní návrh za nový, který nepůjde postavit. Uvedl to hejtman Martin Kuba po jednání s ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.

„Během našeho jednání se, bohužel, potvrdilo to, čeho jsem se už delší dobu obával. Změna projektu nádražního podjezdu, kterou město v roce 2014 udělalo, nepůjde zrealizovat, protože jeho vyústění v ulici Plynárenská koliduje s parkovacím domem, který zde chystá Správa železnic,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje.

Původní, jednodušší a levnější variantu, kdy by podjezd vedl z ulic Mánesova a Průmyslová přímo do ulice Dobrovodské město zavrhlo.

„Je to jedna z nejdéle a nejhůře připravovaných staveb v Českých Budějovicích. Jsme připraveni vést projekční přípravu společně se Správou železnic, mohlo by to proces zrychlit. Považuji rovnou variantu (tunelu) za nejrozumnější, i když s sebou nese diskuse s majiteli pozemků,“ řekl Kuba. Od takzvané rovné varianty město ustoupilo po roce 2010, po kasační stížnosti na územní rozhodnutí od lidí, jimž patří domy v Dobrovodské ulici.

Město připravuje esovitou variantu, šikmé propojení křižovatky Dobrovodské s Plynárenskou ulicí. Pracuje na dokumentaci pro územní řízení. „Abychom ji mohli dopracovat, potřebujeme shodu s krajem a potřebujeme i Správu železnic, kvůli podtunelování kolejiště,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Petr Holický /ANO/.

Ostuda dačického starosty: Vlastní informace označil za lži, místo odpovědí přichází další napadení

Podle Kuby není možné esovitou variantu postavit. „Město z naprosto neznámých důvodů raději zvolilo variantu, kdy z rovné propojky udělalo takové esíčko, které vyústí v Plynárenské. Tady se nejen nedá stavět kvůli tomu, že se zde na stejném pozemku plánuje parkovací dům, ale stavba navíc nesplňuje ani bezpečnostní a hlukové parametry,“ dodal Kuba.

U esovité varianty, která by ústila do míst, kde je dnes sběrný dvůr, narazilo město na problém. Když začalo projektovat, nevědělo, že vznikne sídliště Dubičný potok s 2 000 byty, řekl bývalý náměstek primátora Viktor Lavička (ANO). Dopravní zátěž by byla moc velká a radnice by nedostala kladné stanovisko policie.

„Je možné, že křižovatka by mohla být v areálu firmy E.ON, výjezd z tunelu by mohl být méně příkrý,“ řekl Lavička. Jak dodal, s E.ON domluvil, že by městu některé pozemky firma prodala. Náklady odhadl na 2,3 miliardy Kč bez DPH.

„My stavbu stále vedeme jako krajskou investici za 800 milionů, až miliardu a najednou se dozvídáme, že bude stát 2,5 miliardy,“ dodal Kuba. Hejtman má navíc podezření, že představitelé města údajně věděli už delší dobu, že investují do nesmyslného projektu. Souběh s projektem Správy železnic byl totiž znám už v roce 2019.

„Pro obyvatele Budějovic je to ukázka hrozného řízení a přípravy důležitých staveb. Vždyť tato stavba se chystá už od roku 2001, přičemž na tu rovnou variantu bylo územní rozhodnutí připraveno v roce 2006,“ uvedl hejtman s tím, že stavbu sice dlouhodobě projektuje město financovat a realizovat ji však bude Jihočeský kraj.

Za paradoxní označil situaci, kdy kraj, jako investor, nebyl zadavatelem projektu, tedy městem, ani jednou kontaktován s informací o stávající situaci. „Pana ředitele SŽ Svobodu jsem proto poprosil, abychom tyto věci koordinovali a projektovali spolu. To může přinést výrazné úspory. Když se totiž plánují taktového rozsáhlé stavby, málokdo ví, že třeba jen za výluky vlaků musí kraj zaplatit stovky milionů korun,“ upozornil hejtman, podle něhož je zásadním úkolem společně hledat cesty k úspěšnému dotažení velkých projektů za co nejméně peněz.

Tunel pod nádražím by měl propojit jeden ze sjezdů z dálnice D3 s centrem města. Podjezd chtělo město zprovoznit zároveň s dálničním obchvatem. Tunel bude součástí takzvané zanádražní komunikace. Její velká část je už v provozu, měla by odklánět z centra tranzitní dopravu. Investorem zanádražního tahu je kraj.



Nepřehlédněte