V jednom případě využili podvodníci i fotografie s tvářemi ředitele společnosti ČEZ a také prezidenta České republiky. Pachatelům v případě dopadení a odsouzení hrozí až pět let vězení, sdělila policejní mluvčí Pavla Procházková. Mluvčí Skupiny ČEZ Vladislav Sobol řekl, že Skupina ČEZ žádné investiční služby tohoto typu nikdy neposkytovala a neposkytuje.
V prvním případě zaujala dvaašedesátiletou ženu reklama na sociální síti a zavolala na uvedené telefonní číslo. Dostala několik e-mailů s instrukcemi, podle nichž si nainstalovala aplikace WhatsApp a AnyDesk. „Pak se přihlásila do svého internetového bankovnictví. Jelikož chtěla investovat do akcií okolo 200 000 korun, tak tuto transakci spolu s ještě několika dalšími potvrdila. Pak ale zjistila, že si někdo na její jméno zřídil kreditní kartu, z níž odčerpal 90 000 korun a měl sjednat dva úvěry ve výši okolo 500 000 korun,“ uvedla Procházková.
V druhém případě pětaosmdesátiletý muž vyplnil údaje na základě reklamy, která ho zaujala na stránkách internetového prohlížeče. Záhy se mu ozval domnělý finanční poradce, který mu řekl heslo pro další komunikaci a radil mu, aby na daný účet vložil jen 2500 korun.
„To muž udělal a přišel mu odkaz na stažení aplikace pro investování, kterou si nainstaloval do svého počítače. Následně byl telefonicky kontaktován ještě dalšími údajnými pracovníky energetické společnosti, kteří pro založení investičního účtu potřebovali sdělit i IBAN k bankovnímu účtu, číslo platební karty a její platnost, včetně CVV kódu. To jim muž dobrovolně poskytl,“ popsala policejní mluvčí.
Muž pak dostal instrukce, že se další dvě hodiny nesmí přihlásit do svého internetového bankovnictví, aby nenarušil proces propojování bankovního účtu s investičním. „Ještě v ten den byl ale kontaktován skutečným pracovníkem banky, který se ho zeptal, zda prováděl nějaké transakce, na což poškozený odvětil, že ne. Z účtu mu však byly staženy částky ve výši kolem 150 000 korun,“ uvedla Procházková.
Sobol řekl, že lživé reklamy zneužívají dobré jméno Skupiny ČEZ a jejích představitelů. Podvodníci přitom využívají fotografií, loga i podobné grafiky jako ČEZ. Klamavé reklamy se šíří nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí. „ČEZ nemá s těmito reklamami nic společného a intenzivně pracuje na jejich stažení. Bohužel jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní. Apelujeme proto na všechny uživatele, aby podezřele ‚výhodné‘ nabídky investic vždy nejprve důkladně prověřili. Nejlepší obranou zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu,“ řekl mluvčí ČEZ.
Také policie apeluje na lidi, aby si ověřovali věrohodnost investičního poradce nebo dané společnosti. „Nikomu za žádných okolností nepovolujte vzdálený přístup ke svému počítači a neinstalujte si na výzvu volajícího do svého zařízení žádné aplikace,“ uvedla Procházková.
Zdroj: ČTK