Pražští cyklisté si mohou od prosince uschovat svá kola u stanice metra C Opatov ve veřejné KOLárně. Vejde se do ní třicet kol, je zdarma a lze uzamknout pomocí mobilu. Jedná se o pilotní projekt, další přístřešky by mohly být umístěny i na Hůrce nebo v Holyni.
Pražané, kteří jsou zvyklí pohybovat se v metropoli na jízdním kole a způsoby přepravy kombinovat i s MHD, mohou využívat nový systém jeho parkování. Technická správa komunikací (TSK), ve spolupráci se zástupci hlavního města, začíná zřizovat a testovat takzvané KOLárny.
Na základě průzkumu uskutečněného v roce 2018 prostřednictvím sociálních sítí bylo zjištěno, že pražští cyklisté preferují pro parkování zařízení, které by bylo nonstop přístupné, zastřešené, vysokokapacitní, ale také uzamykatelné (tzv. parkování za dveřmi). „Vycházíme vstříc cyklistům a jejich potřebě zaparkovat bezpečně kolo na území hlavního města na déle jak dvě hodiny. První samoobslužnou kolárnu fungující na bázi chytrých technologií uvádíme do provozu u stanice metra C Opatov. Cyklisté místní i z přilehlého okolí zde mohou zanechávat svá kola, třeba pokud chtějí pro další cestu do centra města využít raději MHD,“ uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).
Přístřešek o půdorysu přibližně pět krát pět metrů s možností dalšího rozšíření tvoří pozinkovaná ocelová konstrukce s obvodovým pláštěm z ocelových rámů i ocelovým výpletem a střechou z trapézového plechu vyspádovaným do dešťových žlabů. Kolárna má kapacitu třicet jízdních kol a je v Praze prvním zařízením v tomto režimu, které je pro uživatele zdarma. „Zvolili jsme systém skladného parkování, umožňující patrové stojany s hydraulickým mechanismem v jednostranném nebo oboustranném provedení podle velikosti koláren tak, abychom maximálně využili celkový prostor,“ upřesnil náměstek generálního ředitele TSK Josef Richtr.
Kompletní napájení KOLárny je přes fotovoltaické panely na střeše přístřešku a zajištěno je i nepřetržité fungování systémů bez napojení přímo do elektrické sítě. KOLárny umožní plně autonomní provoz se vstupem přes bránu elektrického vrátného přes QR kód, jednoduchou registraci a vygenerovaný PIN, který otevře vstup. Součástí ochrany je rovněž napojení na kamerový systém a software sloužící k synchronizaci všech dalších bezpečnostních prvků. V případě výpadku elektrické energie je zajištěno nepřetržité fungování včetně vnitřního osvětlení. „V neposlední řadě je třeba zmínit i ekologickou stránku projektu kolárny, na které je osazena zelená střecha, aby nahradila zeleň na místě, kde se vybudovala,“ doplnil technicko-obchodní manažer společnosti Ecoprogress Richard Nagy.
Cyklista si vyfotí QR kód umístěný na KOLárně, pomocí kterého se registruje. Následně po zaplacení jedné koruny, která je okamžitě refundovaná uživateli, přijde vygenerovaný číselný PIN, který uživatel zadá u vstupu pro otevření dveří. Po umístění kola do jednoho ze stojanů je potřeba dveře kolárny zabouchnout, aby se nikdo cizí nedostal dovnitř. Pro vyzvednutí kola je nutné opět u dveří zadat PIN, který se znovu vygeneruje načtením QR kódu.
Zdroj: TZ TSK