Rok 2025 by měl Pardubickému kraji přinést výrazné prodloužení dálnice D35. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje uvést do provozu úseky Vysoké Mýto – Džbánov a Janov – Opatovec. Na železnici začne rozsáhlá a nákladná modernizace železničního uzlu Česká Třebová, pokračovat bude rekonstrukce výpravní budovy v Pardubicích. Rozsáhlé investice plánují také hejtmanství a velká města.
Úsek D35 Vysoké Mýto – Džbánov zároveň bude tvořit obchvat Vysokého Mýta těžce zatíženého tranzitní dopravou. Bude měřit téměř šest kilometrů, výstavba bude stát 1,83 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty (DPH). Část D35 z Janova do Opatovce se začala stavět už v květnu 2023, měří 11,7 kilometru a vyjde na 2,4 miliardy korun bez DPH. Ačkoliv oba úseky budou pro dopravu v regionu přínosem, zůstávají v trase dálnice izolované, navazující části silničáři dokončí až v roce 2026 a později. Úsek Litomyšl – Janov se ještě nezačal stavět, zahájení oddalují námitky jednoho z účastníků tendru.
Modernizace železničního uzlu Česká Třebová bude trvat do roku 2031, celkové náklady přesáhnou 17 miliard korun. Přestavbu podstoupí osobní nádraží v České Třebové a zlepší se také technické parametry části stanice určené pro nákladní dopravu, stavět se bude za provozu. Pokračovat bude obnova nádražní budovy v Pardubicích za 833 milionů korun, práce skončí až koncem roku 2026.
Pardubický kraj by chtěl příští rok zahájit výstavbu další části přivaděče na dálnici D35 z Černé za Bory na okraji Pardubic k Dašicím. Přeložka silnice II/322 o délce pět kilometrů se napojí na již hotový obchvat Dašic, který ústí na mimoúrovňovou křižovatku na D35. Hejtmanství rovněž chce dokončit rekonstrukci Wonkova mostu v Pardubicích a zahájit výstavbu nového mostu v Řečanech nad Labem.
Zámek Pardubice, ve kterém sídlí Východočeské muzeum, bude kvůli stavebním pracím část ledna a února uzavřený veřejnosti. V paláci vzniká společenský sál podle návrhu architektky Evy Jiřičné, v protějších hospodářských budovách pak návštěvnické centrum a nová expozice přírody. Zámek vlastní kraj, práce by měly být hotové v roce 2027.
Kraj příští rok plánuje také začít první etapu modernizace Svitavské nemocnice. Dokončit by se měla výstavba nových výjezdových základen zdravotnické záchranné služby v Litomyšli a ve Svitavách.
Také Pardubice příští a přespříští rok plánují velké investice, některé začaly letos. Město bude stavět mostní provizorium a most kpt. Bartoše, cyklostezku kolem severovýchodního obchvatu nebo parkovací dům u terminálu Jih. Chrudim bude pokračovat v započatých stavbách, mezi něž patří například rekonstrukce mostu v Malecké ulici, kde se prostaví 11 milionů korun, nebo oprava Základní školy Husova s 33 miliony korun na rok 2025. Začne rekonstrukce budovy Mateřské školy Strojařů za 25 milionů korun, třetí etapa modernizace veřejného osvětlení za téměř 20 milionů korun nebo oprava fasády staré radnice.
Svitavy budou pokračovat v rekonstrukci a modernizaci plaveckého bazénu, hotovo by mělo být na podzim příštího roku. Náklady budou zhruba 206 milionů korun bez DPH. Město chce také vybudovat dopravní napojení průmyslové zóny na nový obchvat města, dokončit svedení Studeného potoka pod zem či odbahnit rybník Rosnička za více než 50 milionů bez DPH. Ústí nad Orlicí plánuje například pokračovat ve stavbě pavilonu domova pro seniory či dokončit park u Roškotova divadla.
V regionu se příští rok uskuteční řada tradičních kulturních a zábavních akcí. Patří mezi ně hudební festival Smetanova Litomyšl na přelomu června a července, měl by se již odehrávat na nové scéně na nádvoří litomyšlského zámku. Koncem ledna se koná přehlídka divadelních komedií Grand festival smíchu v Pardubicích, začátkem letních prázdnin festival amatérského loutkářství Loutkářská Chrudim. Na začátek června je plánovaná Aviatická pouť v Pardubicích, v říjnu se v regionu tradičně koná slavný dostih Velká pardubická a plochodrážní závod Zlatá přilba.
Zdroj: ČTK