Rozšíření dálnice D8 mezi Zdiby u Prahy a Novou Vsí na Mělnicku chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začít stavět v roce 2028.
Namísto současných čtyř pruhů jich má být do roku 2033 v úseku šest. Náklady podle předpokladů dosáhnou zhruba 4,3 až osm miliard korun bez DPH, záležet bude i na zvolené variantě úprav mostů. Přibližně osmnáctikilometrový úsek dálnice se blíží dosažení limitu požadované úrovně kvality dopravy a očekáváme, že se vyčerpá kapacita dálnice, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
„S ohledem na současné vytížení dálnice D8 bude nezbytné provádět její zkapacitnění za plného provozu a při zachování režimu 2+2 jízdní pruhy. Stavební práce na rozšíření dálnice proto rozdělíme do šesti etap,“ řekl Rýdl.
Mezi Zdiby a Novou Vsí připravují poblíž dálnice investoři stavbu skladových hal a průmyslových zón, a to v těsné blízkosti dálnice, což přinese další nárůst dopravy.
V chystaném rozšířeném úseku D8 je 21 mostů, dva hlavní jsou přes Vltavu a přes údolí Bakovského potoka. Pro jejich úpravu připravuje ŘSD dvě varianty. „Úsporná varianta spočívá v rekonstrukci obou mostů. Rozšířili a zesílili bychom nosné konstrukce. Takzvaná Velkorysá varianta počítá s tím, že bychom mosty zbourali a postavili znovu v požadovaných technických parametrech. V obou variantách bychom pak přizpůsobili uspořádání navazujícího dálničního úseku a napojení do mimoúrovňové křižovatky Nová Ves,“ uvedl Rýdl.
ŘSD též připravuje úpravu mimoúrovňové křižovatky Zdiby a přestavbu silnice I/9 na uspořádání 2+1 pruh.
Dálnice D8 spojuje Prahu s Ústím nad Labem a též s Německem. Celá dálnice měří 95 kilometrů. Kopíruje historickou trasu takzvané Srbské stezky, která propojovala Prahu se Saskem a srbskou Lužicí.
Zdroj: ČTK