Děti umírají na českých silnicích častěji, proč?

7.8.2022
Doris Drienová

Léto je každoročně nejrizikovějším obdobím pro nehody s dětmi v autě. Podle statistik je jejich počet v létě až dvakrát vyšší než například na začátku roku. Od roku 2010 do loňska se podle policejních statistik stalo 55.152 nehod, při kterých bylo v automobilu alespoň jedno dítě ve věku do 17 let.

„Podle naší analýzy je nedodržení bezpečné vzdálenosti nejčastější příčinou nehod (více než 17 procent), kde bylo jako spolujezdec dítě do pěti let. Na druhém místě jsou v této věkové kategorii dětí-spolujezdců nehody zaviněné řidiči, kteří se plně nevěnovali řízení (14 procent). Naopak když máme ve voze ‚puberťáka‘ ve věku 15–17 let, tak je nejčastější příčinou nepřizpůsobení rychlosti (23 procent nehod) a nedodržení bezpečné vzdálenosti je důvodem již jen deset procent nehod,“ podotkl datový analytik Portálu nehod Marek Sibal.

„Spojitost s přesuny na prázdniny a dovolené a dlouhými trasami, které jsou stresující pro děti i rodiče, je zřejmá. A nejvyšší počet nehod, kde je účastníkem dítě jako spolujezdec, je i v letních měsících u nejmladší věkové kategorie do pěti let,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.

Podle statistik je častým problémem v případě těchto nehod nepozornost řidičů. Ta vychází například z obavy mnohých řidičů z chování dětí na zadní sedačce.

Podle analýzy portálu dítě ve voze ovlivňuje to, proč řidiči bourají. Čím mladší dítě je ve voze, tím dominantnější příčinou nehody je způsob jízdy. U nehod, kde bylo spolujezdcem dítě ve věku do pěti let, je to příčinou u více než 48 procent nehod. Naopak u řidičů, kteří vezou starší děti a teenagery, se zvyšuje podíl nehod zaviněných rychlou jízdou, která patří i k hlavním příčinám nehod i bez dětí na palubě.

Zdroj: ČTK



Nepřehlédněte