Do ulic Olomouce v pondělí poprvé vyjela opravená historická tramvají číslo 16, která se loni po 24 letech vrátila do Olomouce z depozitáře Technického muzea v Brně.
Tento památkově chráněný tramvajový vůz začal vozit cestující v Olomouci v roce 1914 a jezdil na zdejších tratích do roku 1956. Poté sloužil více než 30 let jako zahradní domek. V Technickém muzeu v Brně byl tramvajový vůz uložen od roku 1999.
Předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík v pondělí novinářům řekl, že historický tramvajový vůz s evidenčním číslem 16 prošel v červnu všemi potřebnými revizemi. Úspěšná byla i technickobezpečnostní zkouška, která testuje především brzdy tramvaje. Historická tramvaj tam mohla vyjet na koleje. Do ulic ale bude vyjíždět pouze výjimečně. Památkově chráněný vůz totiž nesmí na déšť, má malou přepravní kapacitu a nelze na něj sehnat náhradní díly.
„Veřejnost si bude moci vůz prohlédnout vždy v rámci dnů otevřených dveří a při podobných příležitostech. Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz číslo 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. V neposlední řadě tramvaj chceme především předat nepoškozenou a funkční dalším generacím,“ uvedl Michalík.
Tramvaj s evidenčním číslem 16 vyráběli spolu s dalšími třemi vozy v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Byly to první tramvaje, které město objednalo přímo poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. V druhé polovině padesátých let vyřadili tramvaj a vozovou skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje prodali za manipulační poplatek do soukromých rukou. Dopravní podnik ztratil tramvaj na 30 let ze zřetele, až ve druhé polovině 80. let tramvajoví nadšenci objevili sešlou karoserii zarostlou v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce.
„Původní vozovou skříň v roce 1988 daroval tehdejší majitel dopravnímu podniku. Nejprve ji umístili na odstavnou plochu autobusů do Hejčína. Po roce 1989 převezli karoserii do hangáru na letiště v Neředíně a poté renovovali tramvaj ve dvou etapách. Renovaci dokončili v roce 1999 k 100. výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci,“ uvedl Miroslav Bureš, který se zabývá historií MHD v Olomouci. V roce 1999 přesunuli historickou tramvaj do depozitáře v Brně, protože v olomoucké vozovně pro ni nebylo místo. Po dokončení stavby odstavného depa v Jeremekově ulici se vedení DPMO domluvilo na převozu tramvaje zpět do Olomoce.
Zdroj: ČTK