Dobrovolníci pomáhají v Plzni seniorům s nákupy nebo venčením psa

4.11.2020
Andrea Jančová

O pomoc si mohou říci nejen senioři, ale třeba i postižení lidé, matky samoživitelky nebo lidé, kteří žijí osamoceně či se ocitli v nějaké obtížné situaci, kterou neumí sami vyřešit.

„V tuto chvíli je zapojeno 130 dobrovolníků a denně vyřídíme několik desítek požadavků, poptávka však narůstá,“ uvedla ředitelka Totemu Vlasta Faiferlíková. Kromě pomoci chtějí podle ní volající často jen ujistit, že služba funguje a pokud se ocitnou v nouzi, někdo jim pomůže.

Pracovník linky převezme požadavek a volajícímu řekne, aby si například připravil seznam nákupu, recepty na léky a peníze do obálky. Dobrovolník přijde nejpozději druhý den. Má roušku a rukavice a prokáže se speciální průkazkou se jménem. Převezme seznam a obálku s penězi a odejde nakoupit. Po návratu předá klientovi a nákup, účtenku a zbytek peněz. Kontakt je minimální, dobrovolník do bytu nevstupuje a po vyřízení požadavku informuje koordinátora linky pomoci. Výjimkou nejsou ani případy, kdy se dobrovolník na konkrétního seniora či člověka v nouzi napojí, pomáhá mu dlouhodobě a na pomoci se domlouvají mezi sebou.

Linka pomoci je součástí projektu Mosty, který Totem připravil spolu s Plzní a funguje nepřetržitě, nejen v době nouzového stavu. „Náročné jarní období s první vlnou koronavirové krize ukázalo, jak důležitá je lidská podpora v době, kdy člověk uvízne v náročné životní situaci. Ta může nastat nejen v době pandemie. Osaměle žijící člověk si například zlomí nohu, přijde po zdravotním zákroku z nemocnice, jeho rodina odjede na dovolenou, přepadne ho nějaká lehčí viróza a je nutné pár dní zůstat v posteli. To jsou chvíle, kdy potřebuje pomoci,“ dodala Faiferlíková.



Nepřehlédněte