• nezarazene
  • Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • Dostavba části D3 před Prahou opět v nedohlednu. Ministerstvo zrušilo výjimku

    17.1.2023
    Jan Štoll

    Příprava úseku dálnice D3 se opět komplikuje. Ekologická katastrofa v podobě nekonečných kolon, zbytečně stojících aut a přetížený tah na Benešov, tak mohou pokračovat dále. Ministerstvo životního prostředí zrušilo rozhodnutí plzeňského krajského úřadu o výjimkách z ochrany zvláště chráněných druhů živočichů na části středočeské dálnice D3. Podobně jako v roce 2020.  Dálnice D3 tak dále povede odnikud nikam.

    Důvodem byly nejasnosti týkající se například početnosti ohrožených druhů. Ministerstvo tak již podruhé vyhovělo odpůrcům trasy, kteří se proti výjimkám odvolali. Schvalovací proces zatím nemůže pokročit k územnímu řízení. Trasa dálnice na jih Čech má své kritiky. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a budovat obchvaty měst. Ředitelství silnic dálnic (ŘSD) a ministerstvo dopravy výhrady odmítají. O výjimkách z ochrany kvůli případné podjatosti Středočechů rozhodoval plzeňský krajský úřad, udělil je pro všechny úseky stavby. MŽP jeho rozhodnutí zrušilo u tří z pěti chystaných úseků, a to Jesenice-Jílové, Jílové-Hostěradice a Hostěradice-Václavice.

    „Ministerstvo shledalo některé námitky uvedené v podaných odvoláních důvodnými, přičemž vady napadeného rozhodnutí, které byly v rámci jejich posouzení zjištěné, nelze odstranit v odvolacím řízení. Z tohoto důvodu rozhodlo ministerstvo o zrušení napadeného rozhodnutí a vrácení věci k novému projednání,“ uvedlo ve MŽP v rozhodnutí.

    Podle spolku Alternativa středočeské D3 bude muset investor zpracovat nové terénní průzkumy, vydání nového rozhodnutí tak nelze očekávat dříve než koncem roku 2023. „Bez tohoto povolení a bez prodloužení stanoviska EIA, které se řeší již téměř rok, nelze vydat rozhodnutí o umístění stavby,“ uvedl právní zástupce odvolatelů advokát Michal Bernard.

    ŘSD nedávno podalo novou žádost o vydání územního rozhodnutí na všech pět dálničních úseků a související přivaděče. Využilo tak možnosti, které mu dává nová legislativa pro vedení územního řízení. Staré žádosti, jež řešil Městský úřad v Benešově, byly staženy a nové podány na středočeský krajský úřad. Cílem je urychlení celého procesu územního řízení. Na trase budoucí dálnice postupuje podrobný geotechnický průzkum, jeho výsledky budou koncem roku. Měly by sloužit jako stěžejní podklad pro zpracování dokumentace pro stavební povolení.

    Ústavní soud nedávno odmítl stížnost spolku Krajina 2000 a obce Okrouhlo u Prahy, které se u správních soudů domáhaly zrušení aktualizace středočeských zásad územního rozvoje. Nevyhověl jim ani Krajský soud v Praze, ani Nejvyšší správní soud, ústavní soudci stížnost odmítli jako zjevně neopodstatněnou. Trasa dálnice v takzvané západní variantě tím podle ŘSD byla s definitivní platností potvrzena.

    D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Středočeská část by měla měřit 58,5 kilometru. Má umožnit alternativní spojení Benešovska s Prahou a odlehčit dálnici D1 a silnici I/3. Zatímco v jižních Čechách se staví, ve Středočeském kraji se ještě nezačalo. Zprovoznění středočeského úseku se podle dřívějších informací předpokládá v roce 2030.

    Odpůrcům vadí, že trasa povede turisticky atraktivním Posázavím, a obávají se možných problémů s podložím v okolí Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Ministerstvo dopravy projekt dlouhodobě obhajuje. Trasa přes Posázaví byla podle něj opakovaně vyhodnocena jako ekonomicky smysluplná a nejvhodnější.

    ČTK/STO


    Témata:

    Nepřehlédněte