• Zprávy
  • Stalo se
  • Sport
  • Kultura
  • Ze společnosti
  • Zajímavosti
  • nezarazene
  • Embéčka slaví šedesátku. Škoda Muzeum jim popřálo výstavou

    13.7.2024

    Před 60 lety začala výroba moderního rodinného automobilu Škoda 1000 MB s motorem v zádi celokovové karoserie, toto výročí si nyní Škoda Auto připomíná speciální výstavou.

    Až do 5. ledna 2025 můžete ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi sledovat příběh této legendy – od výběru koncepce přes prototypy, přípravu výrobní technologie až po zahájení sériové výroby a následovníky s motorem vzadu.

    Návštěvníci mladoboleslavského Škoda Muzea se setkají s výstavou celkem 14 automobilů spojených s šedesátiletou historií vozu 1000 MB, mimo jiné s prototypy 976 a 988 z 50. let, formulemi F3 i sériovými vozy 1000 MB a MBX. Automobilka si připomíná nejen výročí úspěšného modelu, ale i přechod na samonosnou konstrukci s koncepcí „vše vzadu“. Kromě vystavených vozů na návštěvníky čeká i videoprojekce a rodinný fotokoutek s maketou atraktivní dvoudveřové verze MBX.

    V roce 1964 se veřejnosti představil moderní rodinný automobil Škoda 1000 MB. Práce na modelu začaly už v polovině 50. let. Dlouhá řada prototypů s různými variantami pohonu, ve dvou- i čtyřdveřové konfiguraci, a náročný vývoj zahrnující i testování v extrémních klimatických podmínkách vyústily v první sériový vůz Škoda s motorem v zadní části moderní a lehké samonosné karoserie, model 1000 MB. Šlo o první skutečně velkosériový automobil české historie, vyráběný v počtu více než 100 tisíc kusů ročně. Vůz Škoda 1000 MB patřil v době svého vzniku ke špičce své třídy, a to vysokou úrovní techniky, komfortu i designu. Jeho nadčasová elegance budí pozornost i dnes, s odstupem šedesáti let.

    Úspěch „Embéčka“ by byl poloviční bez moderních výrobních technologií, včetně unikátního českého patentu na tlakové lití hliníku, který se v evropské velkosériové produkci automobilů poprvé uplatnil právě před 60 lety v Mladé Boleslavi. Škoda 1000 MB vznikala ve zcela nové části mladoboleslavského výrobního závodu, v areálu o rozloze 80 hektarů. Během pěti let bylo vyrobeno přes 443 tisíc populárních „Embéček“, z nichž více než polovina zamířila do desítek zemí světa. Osvědčená technická koncepce, která své přednosti prokázala i na tratích náročných závodů a soutěží, se v modernizované podobě stala základem produkce po následující čtvrtstoletí.

    Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi je otevřeno každý den od 9:00 do 17:00. V rámci zvýhodněného kombinovaného vstupného lze jeho návštěvu spojit s prohlídkou Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci-Vratislavicích.

    Zdroj: Jan Hrbek, Škoda Auto



    Nepřehlédněte
    6.12.2024
    Středočeský kraj

    Chodec nepřežil střet s autem

    29.11.2024
    Středočeský kraj

    Vlak amputoval nohy patnáctileté dívce