Fotograf Ladislav Sitenský by měl stovku. Připomíná ho výstava na Novoměstské radnici

14.5.2019
Fefík

Právě toto místo si fotografova vnučka Adéla Kándlová vybrala pro retrospektivní výstavu SITENSKÝ 100. Od 8. května do 23. června stovku Sitenského fotografií hostí Galerie ve věži.

Adéla Kándlová k nim má velmi osobní vztah…
„Až s odstupem času jsem si uvědomila, jaké hodnoty v sobě dědovy fotografie mají. Objevovala jsem a stále objevuji nové negativy, nové perly. Dozvídám se, jaké příběhy se za fotografiemi skrývají.“

Výstava chce představit Ladislava Sitenského nejen jako významného fotografa, ale i jako člověka – nezvedeného studenta, milujícího manžela i tatínka.
„Je to ochutnávka z dědova archivu s vůní vývojky,“ uvedla Adéla Kándlová v novém vydání Novin Prahy 2.

Prádelna nabízí tvorbu Miroslava Pangráce mladšího

Expozice provede diváky od jeho úplně první fotky, přes ranou tvorbu, válečné období až k pozdějším fotografiím. Historicky nejcennější jsou snímky, zachycující zblízka naše piloty v 312. stíhací peruti RAF, které ale málem vzaly za své…
„Když se děda vrátil z války, měl hodně fotografického materiálu ze západní fronty a rozhodl se vydat knihu oslavující hrdinství našich letců. Kniha Peruť 312 však byla vytištěna až v únoru ´48 a po vítězství komunistů musela do stoupy. Dědu ani nepustili do tiskárny, a tak přišel o maketu i negativy. Jen pár výtisků, které se podařilo tiskařům tajně vynést, se zachránilo. Negativy jsem bohužel také nezískala, ale podle pár původních výtisků a makety, která se později našla, se mi podařilo knihu po sedmdesáti letech vydat.“

Sitenského snímky vyzařují čirou radost z přírody, prostoru, hor a mraků. Pak je tu fascinace Prahou, fotil jako o život. „Dědův záběr byl neuvěřitelně široký. Sám říkal, že fotil prakticky všechno, co mu přišlo do cesty. Mě oslovují skoro všechny jeho fotky. Někdy preferuji melancholicky rozptýlené světlo, jindy ostrý kontrast dědova oblíbeného protisvětla, tu mě pobaví snímek zachycující nějaký vtipný moment a prakticky vždy miluji jeho téměř abstraktní snímky vodní hladiny nebo sněhu.“

Vybrat sto fotografií k stému výročí jistě nebylo jednoduché. „Bylo mimořádně obtížné rozhodování. Nakonec jsem vybrala ty úplně nejzásadnější ze všech hlavních oblastí dědovy tvorby a zpestřila je několika méně známými pro osvěžení.“

Zdroj – len, Noviny Prahy 2

 



Nepřehlédněte