Z polystyrenového modelu se nyní bude snímat zhruba čtyřicetidílná forma, následně se původní model zbrousí o sílu finálního materiálu, který přijde mezi formu a jádro sochy. „Výdusek bude z geopolymerní směsi, lze ji přirovnat k umělému kameni,“ vysvětluje sochař Jan Kovářík, který na díle intenzivně pracuje poslední rok. Desetinový model postupně zvětšoval a upravoval až do současné podoby ve velikosti jedna ku jedné. Finální výdusek pak bude vznikat přímo v místě, kde bude památník umístěn.
Tam se momentálně již připravují základy, které osmitunovou sochu podrží.
Cesta ke vzniku pomníku začala již v roce 2013, kdy městská část vypsala výtvarnou soutěž na podobu sochy panovnice.
„Záměr byl hodně spojen s místem, protože nad Svatovítským mostem, nad nově vybudovanou křižovatkou v rámci tunelového komplexu Blanka, vznikl parkový prostor,“ popisuje místostarosta pro veřejný prostor a územní rozvoj Jakub Stárek.
Před třemi lety, 300 let od narození vladařky, byl položen základní kámen pomníku a hlavní město park následně pojmenovalo po Marii Terezii.
Vznikající socha již nyní vzbuzuje rozdílné reakce veřejnosti. Může za to nejen obrozenecký mýtus o třech stoletích úpění pod nadvládou Habsburků, ale i originální pojetí pomníku.
Reakce lidí podle Jana Kováříka odpovídají tomu, že se v posledních letech do veřejného prostoru sochy neinstalují, veřejnost tudíž není vzdělávána moderním uměním. „Je dobré, že nové věci vznikají, aby v tomto směru mohly vychovávat veřejnost,“ dodává sochař, s jehož dílem se aktuálně můžete seznámit na výstavě v Galerii hlavního města Prahy v Trojském zámku, která trvá do konce října.
Zdroj: Šestka