Nadace Život umělce spojila síly s Divadlem na Vinohradech, aby zachránila vinohradský hrob herečky Zdenky Baldové a režiséra Karla Huga Hilara. Společně vyhlásily veřejnou sbírku, do které se zapojují divadelní osobnosti i veřejnost. Ve sbírce na Donio.cz se snaží vybrat 200 000 korun potřebných na zachování a údržbu pomníku. Za organizátory o tom informovala Barbora Fialová.
Divadlo na Vinohradech se v roce 2014 zapojilo do projektu Adopce významných hrobů, který vypsala Správa pražských hřbitovů. Členové vinohradského uměleckého souboru se tehdy složili a uhradili obnos nutný k desetileté adopci hrobu herečky Baldové a režiséra Hilara umístěného na Vinohradském hřbitově v Praze. Hrob tvoří kamenná stéla s motivem divadelní masky, která je obklopena několika dřevěnými lavičkami.
„Pečovat o památku předků, jimž vděčíme za odkaz, který nám zanechali, patří k přirozeným kulturním zvykům každé rodiny. Divadlo na Vinohradech vděčí za mnohé tvůrci moderní české režie Karlu Hugovi Hilarovi a jeho ženě, skvělé herečce Zdence Baldové. Proto podporuji sbírku, jejíž výtěžek má umožnit další zachování a údržbu osiřelé hrobky,“ uvedl ke sbírce Tomáš Töpfer, ředitel Divadla na Vinohradech.
Organizátoři sbírky by jako výraz respektu k oběma umělcům rádi obnovili adopční smlouvu na dalších deset nebo i 20 let a zajistili tak, že hrob bude i nadále důstojným místem jejich odpočinku. „Proto jsme vypsali tuto sbírku, jejíž výtěžek použijeme na uhrazení nájmu na další období, drobné opravy a úpravy hrobu a jeho okolí,“ vysvětlili.
Baldová se proslavila ve filmové verzi hry Morálka paní Dulské nebo jako teta Pa ve filmu Eva tropí hlouposti. Do Divadla na Vinohradech, tehdy Městského divadla na Královských Vinohradech, nastoupila v roce 1907. Tam se seznámila se svým manželem, kterého později následovala při jeho odchodu do Národního divadla, kde působila až do své smrti v roce 1958.
Hilar byl divadelním režisérem, básníkem a dramatikem. O divadlo se začal zajímat nejprve ve svých kritikách, praktickou divadelní dráhu započal v roce 1910 jako lektor a tajemník Divadla na Vinohradech, kde se zakrátko uplatnil také jako režisér. V roce 1913 byl jmenován dramaturgem a v roce 1914 šéfem činohry.
„Přestože je základním posláním naší nadace podpora mladých začínajících talentů a výkonných umělců v těžké životní situaci, například umělců seniorů nebo umělců v dlouhodobější pracovní neschopnosti, nezapomínáme ani na významné osobnosti, které nás již navždy opustily. Proto spravujeme vlastní pietní místa a díky tomu jsme se rozhodli podpořit také iniciativu DIvadla na Vinohradech,“ uvedla Svatava Barančicová, výkonná ředitelka Nadace Život umělce.
Zdroj: ČTK