Hromadná doprava v ohrožení. Regionu chybí řidiči

24.1.2023
Simona Knotková

V Karlovarském kraji chybějí stovky profesionálních řidičů. Jejich nedostatek může vést až k tomu, že bude ohroženo zajištění hromadné dopravy v regionu. Vyplývá to z tiskové zprávy Krajské hospodářské komory Karlovarského kraje (KHK KK). Řešením je podle ní motivace studentů, propagace profese, ale i možné snížení věkové hranice pro řízení autobusů. O nedostatku řidičů jednala hospodářská komora s představiteli hejtmanství a zástupci středních škol i regionálních dopravců.

Zájemci o práci musí mít řidičský průkaz vyšších skupin, ale také profesní průkaz řidiče. „To je proces, který je náročný časově i finančně. Absolventi středních škol proto často volí jiné zaměstnání, které mohou vykonávat hned. Cílem je tedy motivovat studenty k získání průkazů profesní způsobilosti již během školy. Zároveň jsme otevřeli diskuzi, zda snížit věkovou hranici pro řidiče hromadné autobusové dopravy,“ řekla ředitelka KHK KK Lenka Mansfeldová.

Karlovarský kraj chce žáky vybraných oborů, zejména oboru automechanika, motivovat finančním příspěvkem. Přijetím příspěvku se zavážou k tomu, že po určitou dobu budou pracovat v regionu. Kraj už takto podporuje budoucí lékaře nebo pedagogy. V plánu je také propagační kampaň.

U chebské společnosti Lagarde Spedition je podle jednatele Matyáše Lagarde průměrný věk šoférů 49 let. Výrazně chybí generace do 40 let. „Je potřeba, aby ze škol vycházelo mnohem více mladých lidí s řidičskými oprávněními C+E a profesními průkazy. O takové uchazeče o zaměstnání bude mezi firmami obrovský zájem a bude velká ochota investovat do jejich následného zaučení, rozvoje a odměňování,“ uvedl jednatel.

Na nepříznivý trend už zareagovala Integrovaná střední škola v Chebu zavedením nového vzdělávacího programu. Po jeho absolvování získají studenti zároveň řidičský průkaz skupiny B, C, E a školení profesní způsobilosti.

V České republice chybí podle údajů hospodářské komory asi 20.000 řidičů v nákladní dopravě a přibližně 5000 v autobusové dopravě. Podle předsedy představenstva společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeňka Suchana by situaci pomohlo částečně řešit umožnění řízení autobusu mladým od 18 let, na kratších linkách do 50 kilometrů s potřebným zácvikem a přepravou na opakujících se trasách. Tuto možnost mají například mladí v Německu. Dnes může řídit člověk od 18 let pouze nákladní vozidlo, ale autobus až od 21 let.

Zdroj: ČTK



Nepřehlédněte