Kurátor výstavy: Matouš Karel Zavadil
2.10 – 7. 10. 2023
Galerijní Laboratoř + (A)void Gallery, náplavka – Rašínovo nábřeží, Praha 2
Vernisáž v neděli 1.10 od 19.00 hod.
Výstavu je možné shlédnout od 19.00 hod přes výlohu galerie.
Jan Mladovský je autorem, do jehož života se silně promítla situace emigrace po roce 1968, kdy společně se svou ženou Annou Fodorovou zůstává v zahraničí a nevrací se do nastupující normalizace v tehdejším ČSSR.
Pro Jana Mladovského jako vizuálního autora, který působí mezi Velkou Británií a Českou republikou, se ukazuje z dlouhodobé perspektivy důležité téma hledání identity, tak je tomu i v projektu představeném v (A)void Gallery na pražské náplavce.
Zásadní otázky spojené s naší identitou můžeme shrnout do klasického existenčního tázání: Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam se ubíráme? Tyto otázky se zdají být důležité nejen v kontextu životní zkušenosti autora, ale především jako univerzální hledání identity nejen v evropském prostoru, ale i v kontextu širší globální dimenze, kde se národy, etnika a kulturní okruhy neustále mísí, prolínají a vzájemně ovlivňují.
Jan Mladovský prostřednictvím videoprojekce zpřítomňuje tzv. kinship formou velké imaginární rodiny, kdy jde o nekonečnou řadu fiktivních předků a potomků, kteří existují mimo chronologický čas. V tomto případě lze kinship interpretovat jako propojení mezi nekonečnou minulostí a budoucností skrze nekonečně početné předky a potomky, kteří žijí vlastní příběhy, ve svém čase, ve své době a zároveň v naší současnosti. Tyto imaginární, nám příbuzné bytosti jsou zpřítomněny prostřednictvím 3D textu, který levituje v prostoru za převracejícího a překlápěcího se zvuku, kde čas jakoby se zastavil. Videoinstalace Jana Mladovského nazvaná Flesh and Blood, je tak zároveň kontemplací nad významem naší ontologické zkušenosti a stavem našeho bytí.
Jan Mladovský (1946)
Multimediální umělec, pedagog, kurátor a organizátor kulturního dění. V letech 1965-1968 studoval VŠUP, kdy následně v roce 1968 odjel na stáž Slade School of Art, University College London, kde absolvoval a pokračoval v postgraduálním studiu do roku 1972. Vzhledem k situaci invaze vojsk Varšavské smlouvy a začínající normalizací v ČSSR, se rozhodl se svou ženou Annou Fodorovou zůstat v exilu.
V letech 1976-77 studuje na Accademia di Belle Arti di Brera v Miláně. V 70. a 80. letech vystavuje např. v Studio Marconi, Miláno, Itálie, Galerie Ilanne, Paříž, Francie (1978), Galerie UXA, Novara, Itálie (1980), AIR Gallery, Londýn, Velká Británie,(1982), The Living Art Museum, Reykjavik, Island (1984), Museum Folkwang, Essen a Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg, Západní Německo (1985).
Po roce 1989 se vrací do České republiky, kde měl řadu výstav, ale i nadále působí v rámci mezinárodní umělecké scény, jsou to výstavy např. „WIR”, Pasinger Fabrik Gallery, Mnichov (2006), Melody Spirit”, Visions Gallery, Tokyo, Japonsko (2006),“Selective Affinities”, Outpost Gallery, Norwich, UK (2007), Invasionen/Invasions” Galerie Carolyn Heinz, Hamburg, Německo (2012).
V roce 2013 působil v ateliéru hostujícího pedagoga na Akademii výtvarných umění. Ve stejné době se pokoušel se svými přáteli z oblasti vizuálního umění vybudovat kulturní centrum v Třeboni pod značkou projektu WHYRWEHERE, kdy tyto aktivity narazily na nevstřícnost místní politické reprezentace.
Stále působí mezi Velkou Británii a Českou republikou. Ve svých textech vizuální dílo Jana Mladovského reflektovali Olaf Hanel nebo Jiří Hůla.
Více na: www.galerijnilaborator.cz
Instagram: @galerijnilaborator